تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۹۰۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزارت نیرو مجوز آب فاز دوم طرح کشاورزی رهبری را صادر می‌کند
معاون آب و آبفا وزیر نیرو گفت: صدور مجوز تخصیص آب به فاز دوم طرح کشاورزی رهبری در خوزستان قطعی است.

قاسم تقی‌زاده خامسی سه شنبه در «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» در مرکز همایش‌های بین المللی گیت بوستان، در پاسخ به درخواست استاندار خوزستان برای حل مشکل آب مورد نیاز فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی رهبری در خوزستان گفت: تخصیص آب برای اراضی فاز دوم این طرح قطعی است و در حال حاضر در مرحله کارشناسی است.

وی با بیان اینکه جدول و جزئیات کارشناسی این طرح در حال تهیه است، افزود: در حوضه کرخه این مساله حل شده اما در حوضه کارون باید بحث‌های کارشناسی به نتیجه برسد.

تقی‌زاده خامسی همچنین با بیان اینکه راهی به جز همزیستی با سیل در کشور و خوزستان نداریم، اضافه کرد: باید از آموزه‌های جهانی در زمینه سیل درس بگیریم و راجع به آنها گفت وگو کنیم.

وی تجربه سیل می‌سی‌سی‌پی را اهمیت هماهنگی در حوضه آبریز عنوان کرد و گفت: کشورهای توسعه یافته تا سال ۱۹۲۷ فقط با سیل بند به مقابله با سیل می‌رفتند اما بعد از سیل می سی سی پی و کشته شدن ۵۰۰ نفر و خسارت یک میلیارد دلاری، کار را به ارتش سپردند که بعد از بررسی اعلام کرد باید از سدها برای مدیریت سیلاب استفاده کرد.

تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: ما از این تجربه نه تنها استفاده نکردیم بلکه در دولت گذشته با واگذاری مدیریت منابع آب به شرکت‌های آب منطقه‌ای، آن را برهم زدیم که اکنون به دنبال مدیریت یکپارچه حوضه‌های آبریز هستیم.

وی ضرورت تقویت مسئولیت دولت محلی، ضرورت تعریف نقش‌ها و مسئولیت‌های دولتی و افزایش سامانه‌های هشدار، مدیریت ریسک سیلاب، اهمیت هشدار در کوتاه ترین زمان ممکن و ایمنی سدها را از تجارب جهانی مدیریت سیلاب عنوان کرد و اظهار داشت: در سال ۱۹۹۹ کمیته ملی آبیاری و زهکشی و یونسکو در سال ۲۰۰۱ روش‌های غیرسازه‌ای را برای مدیریت سیلاب مطرح کردند.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۴ مدیریت تطبیقی را برای سیل توصیه کرد، افزود: بر اساس مدیریت تطبیقی باید بپذیریم که موضوع سیلاب میان بخشی است و تنها یکی دو دستگاه مسئول نیستند، که در سیل اخیر خوزستان اگر دستگاههای دیگر به میدان نمی آمدند، سیل مدیریت نمی‌شد.


وی انتظار خود از این همایش را ارائه حداقل یک درس آموخته از سیل اخیر عنوان کرد و گفت: مطالب ارائه شده در سمینارها و همایش‌هایی که در این سال‌ها در کشور برگزار شده، به کتاب هایی مفید برای دانشجویان تبدیل شده اما به ندرت نتایجی کاربردی و عملی از این همایش‌های ملی استخراج شده است.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به خشکسالی ۱۱ ساله در خوزستان گفت: باید بررسی شود که خسارت های سیل بیشتر بوده یا خشکسالی و مزایای سیل چه بوده است.

به گفته وی خوزستان همیشه سیلاب دارد و به همین دلیل باید از کسانی که در تصمیم گیری و ساخت سدها نقش داشتند تشکر کنیم.

معاون وزیر نیرو وقوع پیک هشت هزار مترمکعب برثانیه در سیلاب اخیر کرخه را بی سابقه دانست و با انتقاد از برخی اظهارنظرها در زمان سیل، گفت: در میانه بحران تعدادی از منتقدان، عملکرد مدیران را زیرسوال می‌بردند، در حالی که این مساله قدرت ریسک را از مدیران می‌گیرد ونشان می‌دهد این افراد هیچ شناختی از ریسک ندارند.

وی با اشاره به شرایط سد کرخه در زمان سیل اظهار داشت: برخی از مسئولان توصیه کردند که سد کرخه تا تراز نهایی آبگیری نشود، اما این سد را تا تراز ۲۲۴.۵ متر آبگیری کردیم، اگر این ریسک را نمی کردیم نصف اهواز به زیر آب می‌رفت.

تقی‌زاده خامسی افزود: وی با اشاره به قطعی بودن تکرار سیل در کشور گفت: هیچکس نمی تواند ادعا کند که سیل را پیش بینی می‌کند و با وجودی که سیل، خسارت بارترین حادثه غیرمترقبه است، اما اطلاعات مردم درباره آن کم است و رسانه ها باید بیشتر وارد جزئیات سیل شوند.

وی همچنین با تقدیر از عملکرد شورای تامین خوزستان در مدیریت سیل اخیر گفت: سیل اخیر با کمترین خسارت و بدون تلفات مدیریت شد، این در حالیست که در یکی از سیل های خوزستان (قبل از احداث سدها) سه هزار نفر کشته شده بودند.

همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش های بین المللی گیت بوستان برگزار می‌شود.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز، ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در خوزستان رخ داد. ۲۱ شهرستان درگیر سیل شدند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. از میان ۲۵ استان، خوزستان بیشترین آسیب را در سیل اخیر متحمل شد. به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بهار امسال بودند.

مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
رضا علوی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
0
0
باسلام. در فاز 1 موسسه جهادنصر متاسفانه ثابت کرده که در جایگاه کارفرمایی نمیتواند نقش آفرینی بکند. بهتر است مثل گذشته درهمان جایگاه پیمانکاری فعالیت نماید.باتشکر
:
:
:
آخرین اخبار