تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۹۰۸۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان تاکید کرد:
لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده
  استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده در خوزستان، گفت: احیای نهر مالح، احیای مسیر قدیمی سد دز و احداث سد بختیاری در این زمینه تاثیرگذار هستند.

غلامرضا شریعتی در همایش ملی "سیلاب ۹۸_۹۷ اگر تکرار شود" که امروز (۲۰ آبان ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: انتظار می‌رفت مسئولین مختلف از این همایش استقبال بیشتری می‌کردند تا همان طور که از نامش پیدا است اگر این سیلاب تکرار شود، بدانیم چه اقدامی انجام دهیم؛ نه اینکه پس از وقوع سیل برای اقدامات تصمیم بگیریم. اگر از این همایش استقبال شود به کشور توسعه یافته‌ای تبدیل می‌شویم که از چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کنیم؛ نه پس از وقوع حادثه تصمیمات لحظه‌ای اتخاذ شود.

وی افزود: در سیلاب بی‌سابقه ۹۸ - ۹۷ خوزستان، استانداری خوزستان سه رویکرد و یا اولویت را در دستور کار قرار داد؛ اولویت اول ما تلاش جهت کاهش تلفات جانی بود و همواره در دستوراتی که از سوی دولت داشته‌ایم بر این امر تاکید شد. هدف ما این بود که شرایط مدیریت شود تا خطر و خسارات سیلاب به حداقل برسد.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین اولویت دوم ما پایداری سدها و پیشگیری از آسیب دیدگی و شکسته شدن سدها و مدیریت رهاسازی آب بود؛ به گونه‌ای که پایداری و ایمنی سد و تاسیسات وابسته آن به خوبی حفظ شود. در صورت عدم اتخاذ چنین رویکردی، امکان رخ دادن اتفاقات ناگوار و غیرقابل کنترل وجود داشت و موجب خسارت بی‌سابقه می‌شد.

شریعتی ادامه داد: اولویت سوم ما نیز مدیریت ریسک بود. ما در مدیریت ریسک تلاش کردیم، پایین‌دست را مورد توجه قرار دهیم و رهاسازی آب تا حد امکان به گونه‌ای باشد که کمترین خسارت مالی و زیربنایی را برای پایین‌دست ایجاد کند. در این زمینه نقش سدها برای جلوگیری از کنترل سیل در استان بر کسی پوشیده نیست.

وی بیان کرد: در سیل سال ۱۳۰۲ حدود سه‌چهارم دشت خوزستان را آب فرا گرفته بود. سیلاب‌های سال ۱۳۰۷، ۱۳۱۶ و ۱۳۲۸ هم هر کدام به نوبه خود بدون سدهای فعلی خسارت‌های زیادی وارد کردند که از میزان واقعی خسارت‌ها آن‌طور که باید و شاید اطلاعی در دست نیست اما در اطلاعات یکی از سیلاب‌ها ثبت شده است که راه‌آهن اهواز - خرمشهر به مدت ۱۰۰ روز مسدود شده بود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: بنابراین خدا را شاکریم که با همت سردار سازندگی، با ساخت سدها و با این حجم از سیلاب‌ها، تلفات و خسارت‌ها به حد زیادی کاهش یافت، به نحوی که حتی یک فوتی ناشی از سیلاب در خوزستان نداشتیم.

وی عنوان کرد: در سیل سال ۱۳۴۷شرایط سختی رخ داد. حداکثر دبی رودخانه کرخه به ۱۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و کل آورد آب این رودخانه یک میلیارد متر مکعب بود، در حالی که در سیل اخیر آورد رودخانه کرخه ۳ میلیارد متر مکعب، دبی ثبت‌شده به صورت روزانه ۵۲۰۰ تا ۵۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه و دبی ثبت‌شده در پیک ۸۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

شریعتی، با بیان اینکه سال آبی از مهر هر سال تا مهر سال بعد است، تصریح کرد: حجم سیلی که وارد خوزستان شد، نشان‌دهنده بزرگی موضوع است؛ آورد رودخانه‌های خوزستان در یک سال آبی نرمال ۲۸ میلیارد متر مکعب است در حالی که آورد رودخانه‌های استان تا پایان سال آبی گذشته، حدود ۵۲ میلیارد متر مکعب بود؛ بنابراین این شرایط، کار مدیریت آب را سخت کرد.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها باید بسیاری مناطق تخلیه می‌شدند اما سعی شد کمترین جابه‌جایی و تخلیه انجام شود و یک کار جهادی با مشارکت و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح و مردم انجام شد. اقداماتی مانند پخش سیلاب و ایجاد دایک و انحراف آب انجام شد تا بتوانیم آن سه اولویت خود را در سرلوحه کار داشته باشیم و در واقع تلفات نداشته باشیم، سدها پایدار باشند، به زیرساخت‌های شهری آسیبی نرسد و خسارت کشاورزی هم به حداقل برسد.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلاتی که سیل برای ما داشته است، حجم زیادی از آب‌ها به کانون‌های ریزگرد هدایت شده و وضعیت این مناطق نیز بهبود یافته است. همچنین محیط زیست خوزستان با آبگیری تالاب‌ها، در نتیجه سیلاب اخیر وضعیت بهتری پیدا کرده و آب موجب احیای آن‌ها شده است. همچنین این سیلاب موجب تجدید منابع آب‌های سطحی، زیرزمینی و آبیاری جنگل‌ها و تثبیت خاک شد.

شریعتی بیان کرد: در مدیریت سیلاب اخیر محدودیت‌هایی داشتیم، از جمله اینکه سد دز با قدمت ۵۶ سال احداث شده و با این وضعیت ما نیاز به مدیریت سد داشتیم. سد گتوند نیز مشکلات خاص خود را داشت و سد کرخه نیز بیش از چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را تجربه نکرده بود اما باید تا ۶.۲ میلیارد متر مکعب آب را تحمل می‌کرد.

وی عنوان کرد: با وجود این محدودیت‌ها، به کمک تیم‌های کارشناسی، مشاورینم و وقت قابل ملاحظه‌ای که شورای تامین خوزستان به این کار اختصاص داد، تصمیمات نهایی را اتخاذ کردیم. همچنین با حمایت‌های رئیس جمهور در رأس دولت، معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر نیرو توانستیم کارها را در حد توان به انجام برسانیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های تکمیلی برای کنترل سیلاب‌های آینده در خوزستان، گفت: احیای نهر مالح در حوضه کارون می‌تواند کانال سیلاب‌بر بسیار خوبی باشد و ما را بیمه کند. اگر مسیر قدیمی سد دز نیز احیا شود، این مسیر می‌تواند به عنوان یک کانال سیلاب‌بر کمک و حجم زیادی از آب را هدایت کند. احداث سد بختیاری نیز می‌تواند قابلیت مدیریت سیل حوضه آبریز سد دز را بالا ببرد. در نهایت باید موضوع بیمه سیل هم برای جبران خسارت در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و زیربنایی در کشور جا بیفتد.

شریعتی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی در خوزستان بسیج شدند تا وعده‌های دولت در بحث بازسازی و نوسازی واحدهای آسیب‌دیده در سیلاب خوزستان محقق شود و دولت بتواند به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند.

وی عنوان کرد: در خطبه‌های نماز عید فطر، مقام معظم رهبری مطالبی را درباره فراموش نکردن سیل‌زدگان و توجه به آن‌ها بیان کردند. البته توجه دائم و ویژه، در استان خوزستان بوده است و مرتب مسئولان مختلف از مناطق سیل‌زده بازدید داشته‌اند اما نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند نشان از دغدغه ذهنی ایشان درخصوص مناطق سیل‌زده و خصوصا خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی و گرمای طاقت‌فرسای آن دارد و این بیانات وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

شریعتی بیان کرد: امید است همایش ملی "سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود"، به تحلیل علمی و فنی این رخداد و ارائه راهکارهایی خردمندانه برای مدیریت موارد مشابه احتمالی در آینده و حداقل‌رسانی خسارت وارده منجر شود.

به گزارش ایسنا، استاندار خوزستان بیان کرد: باوجود قول و نامه مکتوب وزیر نیرو به رئیس جمهور برای تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اما این کار در دفاتر کارشناسی وزیر نیرو مانده است، که امیدواریم از این روند خارج و ظرف یک هفته آینده اختصاص آب مورد نیاز برای اجرای فاز دوم این طرح انجام شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار