تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۹۰۸۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح انتقال آب کارون در انتظار اتمام ارزیابی زیست‌محیطی
  مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به توقف طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ گفت: طرح انتقال آب بهشت آباد به دلیل عدم اتمام مطالعات ارزیابی زیست محیطی تاکنون اجرایی نشده است.

محمد حاج رسولی‌ها چهارشنبه در حاشیه «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» در مرکز همایش‌های بین‌المللی گیت بوستان اهواز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره فعال شدن سه طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های مرکزی، اظهار داشت: این طرح‌ها از گذشته دارای ردیف اعتباری بوده و طرح‌های جدیدی نیستند.

وی افزود: طرح انتقال آب بهشت‌آباد از سال ۸۲ ردیف اعتباری داشته اما با توجه به اینکه طرح ارزیابی زیست محیطی آن در حال انجام است، هنوز فعالیت جدی ندارد و تاکنون اجرایی نشده است.

حاج رسولی‌ها توقف اجرای طرح کوهرنگ ۳ به دلیل خطر فروچاله‌ها را رد کرد و گفت: این طرح به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است زیرا تملک اراضی این طرح هزینه سنگینی در برداشته که تامین نشده است.

وی با بیان اینکه خطر فروچاله‌ها طرح کوهرنگ ۳ را تهدید نمی‌کند افزود: در ساخت سدها و زمان برداشتن پی، ظاهر شدن بعضی حفره ها طبیعی است که با بتن پر می‌شوند و جای نگرانی ندارد.

حاج رسولی‌ها همچنین اظهار داشت: طرح انتقال آب ونک سولگان در مرحله مطالعات است که مربوط به حوزه چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: طرح ونک هنوز ارزیابی زیست محیطی نشده چون هنوز در مرحله مطالعات بوده و به اجرا نرفته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه هدف از تشکیل کارگروه ساماندهی کارون بزرگ و کارگروه احیای زاینده رود را محلی برای پیگیری مستمر مصوبات و کارگروه‌های مرتبط با این دو رودخانه عنوان کرد.

حاج رسولی‌ها افزود: با توجه به اهمیت این ۲ حوضه آبخیز، ریاست این کارگروه‌ها بر عهده جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و دبیری آن با وزارت نیروست.

به گفته وی کارگروه ساماندهی کارون تاکنون فقط یک بار تشکیل جلسه داده و قرار شد کارگروه های فنی و تطبیق اطلاعات در استان های درگیر این حوضه‌ها تشکیل شود تا اطلاعات یکدست شود.

وی طرح ساماندهی کارون بزرگ را نوعی بازگشت به مدیریت یکپارچه حوضه آبخیز دانست که یکی از ارکان اساسی مدیریتی است.

حاج رسولی‌ها تاکید کرد: کارگروه علاج بخشی کارون تعطیل نشده و مصوبات آن پابرجاست اما اعتبارات آن به دلیل شرایط اقتصادی کشور محدود شده است، اگر چه اعتبارات خوبی به آبفا داده شده است.

همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش های بین‌المللی گیت بوستان برگزار می‌شود.

تا کنون ۱۰ طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اجرا شده یا در حال اجراست. پیش از این سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بازرسی کل کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس مخالفت خود را با اجرای طرح های انتقال آب اعلام کرده اند. ماه گذشته استاندار چهارمحال و بختیاری در جریان بازدید وزیر نیرو از طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، ونک سولگان و بهشت آباد خبر داده است.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست تیر ماه امسال، گفته بود که طرح انتقال آب ونک به رفسنجان به دلیل اشکالات زیست محیطی رد شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار