تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تمرکز بیش از حد به کنکور، آدرس غلط دادن در نظام آموزشی است
 معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید فرهنگ احترام به کودکان در خانواده، دستگاه‌ها و جامعه نهادینه شود،گفت: تمرکز بیش از اندازه به کنکور به مثابه آدرس غلط دادن در نظام آموزشی است، بلکه امروز اولویت ما باید آموزش مناسب در دوره کودکی باشد.

رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در اختتامیه دومین همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی که در قزوین برگزار شد افزود: مفهوم کلیدی این همایش هویت است که یک شناسه و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که به گروهی از افراد یک وابستگی و ریشه خاص می‌دهد.
وی اضافه کرد: فرد یا جمع هویت یافته می‌داند کیست و چه می خواهد و دیگران هم آن را تشخیص می‌دهند و هویت‌بخشی هم مانند انسجام بخشی به دانه‌های یک تسبیح شبیه است.

حکیم زاده ادامه داد: آنچه در هویت، مطلوب ما است ریشه ایرانی اسلامی بودن آن است و برای آن که هویت فرزندان ما رنگ و بوی این خاک را بدهد باید از همان دوران کودکی کار در این حوزه را شروع کنیم.

وی همچنین گفت:  دوره پیش دبستانی بسیار مهم است و پژوهش های شناختی هم بر این موضوع اذعان دارند.

حکیم‌زاده در خصوص ویژگی‌های هویت ایرانی اسلامی نیز گفت: دو بعد ایرانی و اسلامی جدای از هم نیستند بلکه یک کل وحدت یافته را تشکیل می‌دهند که هیچ کدام نسبت به دیگری برتری ندارند و هر حرکتی که یکی از آنها را کمرنگ کند به تکوین این هویت لطمه خواهد زد.

وی اظهار داشت: مبانی اصلی برای استخراج ویژگی.های هویت اسلامی کتاب قرآن کریم است و عناصر ایرانی این هویت نیز همان میراث فرهنگی ما است که در وفاق با مفاهیم اسلامی بوده و از شاهنامه آغاز می شود که ایرانی را فردی عزتمند و مستقل، مقاوم و یزدان‌شناس معرفی کرده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: قرآن کریم و میراث فرهنگی مبانی اصلی تشکیل دهنده و تقویت کننده هویت اسلامی ایرانی هستند که برای تحقق کامل آنها باید از همان دوران کودکی افراد را بر اساس آن تربیت کرد.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های قرآن، اختلاف زبان و رنگ‌ها نشانه خداوند است و به همین خاطر وطن ما همه رنگ‌ها را در خود دارد.

حکیم ‌زاده خاطرنشان کرد: حاصل هویت یافتگی همان شهید رجایی‌ها، بابایی‌ها و ۳۶ هزار شهید دانش آموزی کشور و هزاران ستاره درخشان دیگر است که باعث عزت این کشور شدند و ما در هویت اسلامی ایرانی می‌خواهیم کودکان همچون همین افراد رنگ خدایی بگیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: برای اینکه این هویت‌یافتگی و تمایز ایرانی اسلامی با همه جنبه های افتخار آفرین شکل بگیرد مربیان و معلمان باید کرامت کودکان را پاس بدارند و فارغ از تنوع و تفاوت در برخورداری و طبقه اقتصادی و هوش و استعداد کودکان همه آنها را عزیز بدارند.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه باید سهم کرامت‌بخشی به کودکان در سرلوحه برنامه‌های ما قرار گیرد،افزود: آموزش و پرورش در این راستا اجرای برنامه عملی‌ ارتقای هویت کودکان و خشونت زدایی از محیط مدارس را در دستور کار دارد.

حکیم زاده همچنین با تقدیر از آموزش و پرورش قزوین در برگزاری دومین همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی افزود: نمود این همایش در قزوین کار گروهی بود که در اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین حاکم شد به طوری که تمام معاونت‌های آن برای برگزاری هرچه بهتر همایش با معاونت آموزش ابتدایی همکاری کردند.

دومین همایش ملی هویت کودک ایرانی اسلامی به مدت ۲ روز در قزوین برگزار شد.

نخستین دوره این همایش سال گذشته در استان یزد برگزار شده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار