تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۱۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
صیادی در خوریات ماهشهر به دلیل آلودگی جیوه ممکن نیست
  استاندار خوزستان گفت: امکان صید آبزیان در خوریات (خلیج‌های کوچک در خلیج‌فارس ) ماهشهر در جنوب خوزستان به دلیل آلودگی بیش از حد استاندارد آب‌های این منطقه به جیوه توسط پتروشیمی بندرامام وجود ندارد.

غلامرضا شریعتی روز دوشنبه در همایش مدیریت پسماند طرح جامع مدیریت پسماند خوزستان، بیان کرد:مراکز بزرگ صنعتی سال‌ها در خوزستان فعالیت و سودهای بسیاری کسب می‌کنند، اما مسایل زیست محیطی و دفع پسماند را در اولویت خود ندارند و ضوابط را به صورت ناقص اجرا می‌کنند، در حالی که فکر نمی‌کنند این آلایندهها امکان زندگی را برای ما و نسل‌های آینده از بین می‌برد.

وی با اشاره به تخلیه جیوه در خوریات ماهشهر افزود: امکان صید آبزیان در خوریات به دلیل آلودگی بیش از حد استاندارد جیوه وجود ندارد، این در حالیست که پتروشیمی بندرامام را پس از چند سال چند مقید کردیم تا تخلیه جیوه را متوقف کند.

شریعتی ادامه داد: باید شرکت‌های خوزستان و شهرداری‌ها و تولیدکنندگان پسماند کشاورزی مقید به دفع بهداشتی زباله و بازیافت آن شوند.

به گفته وی مدیریت امورشهری استانداری خوزستان موظف شده که طرح جامع پسماند شهرها را در برنامه خود قرار دهد.

وی با اشاره به شرایط خاص خوزستان به دلیل فعالیت‌های نفت و پتروشیمی و کشاورزی افزود: نبود مدیریت این پسماندها خسارات جبران ناپذیری به خوزستان وارد و امکان زیست را دشوار می‌کند و خوزستانی‌ها این مساله را کاملا لمس کرده‌اند.

شریعتی، افزایش جمعیت، افزایش مصرف، تراکم جمعیت در برخی شهرها و دفع نامناسب پسماند را از مشکلات این حوزه دانست.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند خوزستان در شرایط بحرانی است، ادامه داد: تداوم دفع نامناسب و غلبه مواد زاید از جمله عوامل بحران‌زایی است که کیفیت زندگی، بهداشت و محیط زیست را در خوزستان در معرض خطر قرار داده است که یکی از تبعات آن نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی و آلوده کردن آنهاست.

استاندار خوزستان افزود: نظام مدیریت پسماند شامل تولید، جمع آوری، حمل، بازیافت و... است که به طور قطع بدون برنامه جامع مثل تغییر الگوی مصرف و استفاده از تکنولوژی روز ما را به اهداف نمی‌رساند.

وی محیط زیست سالم را یکی از اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ بیان کرد و گفت: دستیابی به این هدف مستلزم برنامهریزی هدفمند در طی سال‌های برنامه است، با توجه به اینکه تنها ۶ سال به پایان برنامه باقی مانده باید فشردهتر اجرا شود.

شریعتی زیرساخت‌های فکری مدیران و برنامه‌ریزان را یکی از عوامل تحقق اهداف برنامه های محیط زیستی دانست و افزود: محیط زیست هم اکنون در اولویت دوم و سوم برنامه‌ها قرار دارد،بنابراین اصلاح نظام فکری و برنامه ریزی و تغییر نگرش مدیران باید مدنظر قرار گیرد.

لاهیجان‌زاده مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست خوزستان شهریور ۹۵ نسبت به آلودگی آب و خاک شهرستان های اهواز و ماهشهر هشدار داده و گفته بود: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که میزان جیوه در خورموسی در ماهشهر در جنوب خوزستان بالاتر از میانگین جهانی است و ماهی‌های آن به جیوه آلوده هستند.

«خور موسی» شاخه مثلث شکلی است در انتهای شمال غربی خلیج فارس، که در شمال آن بندر امام خمینی(ره)، بندر ماهشهر و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قرار دارد. بیشترین پراکنش ماهی حلوا سفید (زبیدی) در خلیج فارس، در منطقه خور موسی و جزیره قشم است و مردم بومی زیادی با صیادی از این محل ارتزاق می‌کنند.

شریور ۹۸ نیز رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر اعلام کرد: مدیر یک واحد خدماتی در بندر ماهشهر به دلیل آلودگی خوریات و خاک منطقه با حکم دادستان به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

در پی تفاهمنامه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت محیط زیست آلمان، خوزستان به عنوان پایلوت طرح مدیریت پسماند انتخاب شده که اعضای این کارگروه مشترک، امروز با حضور در این همایش، برنامه پیشنهادی خود را ارایه داد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار