تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۹۱۲۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:
کتاب صبورترین رسانه تاریخ است
معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتاب صبورترین رسانه تاریخ است و هرگز از مخاطب عبور نمی‌کند گفت: این کالای ارزشمند فرهنگی باید به شکل درست حفظ و حراست شود و کتابخانه این نقش مهم را پذیرفته است.

اسماعیل شفاعی روز سه شنبه در بیست‌ و هفتمین دوره بزرگداشت مقام کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه مرکزی اهواز بیان کرد: تفاوت کتاب با سایر رسانه‌ها در این است که همواره در خدمت به مخاطب حاضر و بی هیچ منتی هر زمان  که به سراغش بروند آماده است.

وی با بیان اینکه کتاب در ثبت و ضبط پیشینه تمدن بشر نقش محوری دارد گفت: اگر کتاب نبود فرآیند انتقال فرهنگ به درستی انجام نمی‌شد و بخش مهمی از فرهنگ‌ها به همراه صاحبانشان در دالان‌های گذشته مدفون می‌گشتند و امکان عبرت آموزی بشر از رفتار گذشتگان برای ساختن آینده‌ای بهتر میسر نمی‌شد. فرهنگ‌ها با کتاب آغاز می شوند و همراه با کتاب به رشد و بالندگی می‌رسند و در قلب مهربان کتاب ماندگار و جاوید می‌شوند.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توضیح داد: هنوز هم با وجود گسترش روزآمد فناوری‌ نوین ارتباطی و اطلاعاتی توسعه فرهنگ جوامع  ارتباط مستقیم با میزان اهمیت دادن آن جامعه و مردمانش به کتاب و کتابخوانی دارد و نقش کتابداران در کتابخوان کردن مردم شایان توجه است.

وی گفت: در عصر جدید کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در تبادل دانش دارند و کتابدار واسطه مهم این ارتباط با کتابخانه است و به معنای واقعی کلمه کتاب‌یار و دانش‌یار است و باید قادر باشد مهم‌ترین رسانه بشر را به سطح رقابت مناسب فضای روز رسانده و زمام کنترل جهان اطلاعات را به خوبی به دست گیرد.

وی ادامه داد: باید دقت کنیم که از فناوری‌های نوین نیز غفلت نکنیم و فضای کتابخوانی را در بستر ناایستای پیشرفت انواع فناوری‌ها فراهم کنیم؛ البته تاکنون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به این موضوع توجه خوبی داشته است.

شفاعی گفت: کتابداران امروز زحمتشان برای جذب و جلب مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به کتابخانه ها و کتابخوانی بسیار بیشتر شده زیرا کتاب و کتابخوانی رقبای سرسختی دارند که باید با تدبیر از آنها گوی رقابت را ربود و پیروزی کتاب در این رقابت به نفع فرزندانمان است.

وی اضافه کرد: کتابدار باید هنرمند، خلاق، دانشمند و مهم‌تر از همه کتابخوان و کتاب شناس باشد؛ او بار مهم و حساس صیانت از یک فرهنگ غنی کهنسال و تعالی هویت سبک ایرانی اسلامی را در عصر پرجاذبه ارتباطات که جوانان و نوجوانان زیرتاثیر انواع رسانه های اجتماعی قرار دارند بر دوش دارد.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور واژه‌های بصیرت افزای وحدت را یکی از زیباترین و والاترین واژه‌ها دانست و گفت: رسول امین، وحدت و اتحاد را برای جوامع بشری به ارمغان آورد و همه پیروانش را به میثاق اخوت فراخواند؛ اسلام ناب محمدی(ص) همچنان صادق‌ترین منادی وحدت و همدلی در جهان است.

وی بیان کرد: ضمن احترام به مذاهب گوناگون و قومیت‌های مختلف در کنار یکدیگر منسجم و برادر هستیم و همواره نخستین ملتی بوده ایم که در کنار یگدیگر به مظلومان در سایر نقاط دنیا چه در حوادث داخلی و چه در حوادث خارجی کمک می‌رسانیم و امیدواریم بر پایه همین وحدت و پرهیز بصیرانه از تفرقه مانند همیشه بر دشمنان چیره خواهیم شد و جنگ نرم فرهنگی و شرایط سخت اقتصادی را با سربلندی پشت سر بگذاریم.

شفاعی ادامه داد: مردم خوزستان برای ما نماد و نمونه وحدت و صبوری هستند که امیدوارم قدر این مردم شریف را بدانیم.

در این آیین از کتابداران و کتابخوانان برتر خوزستان تجلیل شد.

 ۱۹ آبان در تقویم کشور هرساله با عنوان روز کتاب و کتابخوانی شناخته می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار