تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۱۹۱۳۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتشار نخستین فیلم تاریخی از حمله مسلحانه به خانه خدا
شبکه سعودی الاخباریه، برای نخستین بار فیلمی تاریخی از حمله چریکی به خانه خدا در سال ۱۹۷۹ را منتشر کرد.
  شبکه سعودی الاخباریه امروز چهارشنبه برای نخستین بار، فیلمی منحصر به فرد و تاریخی را از حادثه حمله چریکی به بیت الله الحرام در سال ۱۹۷۹ منتشر کرد که به حادثه جیهمان معروف است.

در این حادثه که در تاریخ ۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ (مطابق با ۲۹ آبان ۱۳۵۸) به وقوع پیوست، بیش از ۲۰۰ نیروی بنیادگرای مسلح به رهبری «جیهمان العتیبی» اقدام به اشغال دو هفته‌ای خانه خدا کردند. این گروه بنیادگرا معتقد بودند «محمد بن عبدالله القحطانی»، شوهر خواهر جیهمان، «مهدی موعود» (عج) است.

انتشار نخستین فیلم تاریخی از حمله مسلحانه به خانه خدا+ فیلم و تصاویر

اولین روز سال ۱۴۰۰ هجری (یکم محرم) بود که نمازگزاران مسجدالحرام گرداگرد کعبه خود را آماده اقامه نماز صبح کرده بودند که ناگهان این افراد، سلاح‌هایی را که پنهان کرده بودند، بیرون آوردند و ظرف چند دقیقه، با به گروگان گرفتن نمازگزاران، مسجدالحرام و خانه خدا را به اشغال درآوردند. همه از آن چه اتفاق افتاده بود، شوکه شده بودند. مهاجمان عضو "جامعه‌السلفیه" و از مخالفان سرسخت پادشاهی سعودی بودند.

افراد مسلح با بستن در‌های مسجدالحرام، ورودی‌های حرم مکی را مسدود کرده و اقدام به کشتن نگهبانان کردند. برخی از آن‌ها با بالارفتن از مناره‌های مسجدالحرام، بسوی نیرو‌هایی که برای اخراج آن‌ها آمده بودند، تیراندازی کردند و بدین ترتیب نمازگزاران و معتکفین داخل بیت الله الحرام، به گروگان این گروه بنیادگرا به مدت دو هفته درآمدند.

با وجود حملات مکرر نیرو‌های سعودی، مسجدالحرام همچنان در اشغال بود. نیرو‌های سعودی که مستأصل شده بودند، ناچار دست به دامن کماندو‌های فرانسوی شدند؛ اما یک مشکل جدید وجود داشت: ورود غیر مسلمان به مسجدالحرام ممنوع بود و کماندو‌های فرانسوی هم مسلمان نبودند. برای عبور از این مشکل، سه گروه از نیرو‌های فرانسوی در مراسمی تشریفاتی در عربستان به دین اسلام گرویدند و به ظاهر مسلمان شدند و سپس عملیات را آغاز کردند. آن‌ها به اتاق‌های زیرزمینی گاز پمپاژ کردند.

انتشار نخستین فیلم تاریخی از حمله مسلحانه به خانه خدا+ فیلم و تصاویر

با بالا رفتن تلفات، نیرو‌های سعودی اقدام به حفر سوراخ در حیاط مسجدالحرام کردند و به درون اتاق‌های زیرزمینی نارنجک انداختند. این کار باعث کشته شدن شمار زیادی از گروگان‌ها شد؛ اما سرانجام شورشیان را به مکان‌های بازتر فراری داد تا هدف گلوله قرار گیرند.

سرانجام در این تیراندازی ها، شماری از افراد از جمله محمد قحطانی که مدعی بود مهدی موعود (عج) است کشته شد. مقامات سعودی بعدا جیهمان، سردسته این گروه و افراد باقیمانده را اعدام کرد.

Remaining Time -0:59
کد ویدیو
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار