تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۹۱۴۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاثیر نامحسوس بارندگی‌ها بر آب ورودی به سدهای خوزستان
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی میزان ورودی به سدهای استان گفت: بارندگی روزهای اخیر روی میزان آورد به سدهای استان تاثیر محسوسی نداشته است.

داریوش بهارلویی اظهار داشت: متوسط میزان ورودی به سدهای خوزستان در ۲ ماه نخست سال آبی (از ابتدای سال آبی تا پایان آبان ماه) نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد و نسبت به آمار بلندمدت ۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: شدت کاهش آوردها نسبت به پارسال در حوضه زهره با ۶۰ درصد کاهش، حوضه کرخه ۱۵ درصد کاهش، حوضه کارون ۱۳ درصد کاهش و حوضه جره ۱۲ درصد کاهش بیش از سایر حوضه ها بوده است.

بهارلویی اضافه کرد: در حال حاضر موازنه ورودی و خروجی سدهای استان منفی است به این معنی که میزان خروجی سدها بیش از ورودی است.

به گفته وی هم اکنون ۹.۵ میلیارد مترمکعب از حجم مخازن سدهای استان خالی است.

وی همچنین با تاکید بر احتیاط در مصرف آب در صورت تداوم کاهش ورودی به سدهای استان، گفت: پیش بینی‌های هواشناسی تا نیمه آذر بارندگی‌ها را نرمال و برای ماه‌های بعد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد بنابراین نگرانی از بارش‌های آینده وجود ندارد، البته هنوز برای قضاوت درباره بارندگی‌ها زود است و باید تا پایان آذر ماه به انتظار بمانیم.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، از جلسه ستاد مدیریت سیلاب در روز جمعه ۲۴ آبان خبر داده بود اردکانیان وزیر نیرو در این جلسه ضمن آماده باش به تمامی تیم‌های عملیاتی برای رویارویی با سیلاب‌های احتمالی گفته است که از امروز با وقوع سامانه‌های بارشی‌ جدیدی روبه رو هستیم، که اثر مستقیمی بر ورودی سیلاب به سدها و رودخانه‌های مناطق شمالی و جنوبی کشور خواهد داشت.

این سامانه بارشی موجب می‌شود که علاوه بر بارش شدید در استان های شمالی، در استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌هایی از فارس و جنوب خوزستان نیز این رقم در مجموع به ۵۰ میلیمتر برسد.

رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز نسبت به بارش‌های شدید از اواخر آبان تا اوایل آذر و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان هشدار داده اما گفته بود که با توجه به آمادگی سدها نگرانی از بابت مهار سیل در سدها وجود ندارد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در زمستان پارسال و بهار امسال، ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در خوزستان رخ داد. ۲۱ شهرستان درگیر سیل شدند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. از میان ۲۵ استان، خوزستان بیشترین آسیب را در سیل اخیر متحمل شد.

به گفته وزیر کشور در حدود ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان تحت تاثیر سیل بودند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار