تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۱۵۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساخت و ساز منازل سیل‌زده خوزستان از برنامه‌ عقب‌ است
استاندار خوزستان با بیان اینکه کار ساخت و ساز منازل آسب‌دیده از سیلاب اوایل امسال نسبت به برنامه‌ریزی عقب است گفت:بنا بود تا اسفند امسال تمامی منازل احداثی تکمیل شوند اما به دلیل بالا بودن دما در تابستان و نبود امکان بتن ریزی و نیز تاخیر در ابلاغ مرحله دوم اعتبارات، احداث منازل با تاخیر روبه‌رو شد.
 غلامرضا شریعتی روز یکشنبه در یازدهمین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان در محل استانداری بیان کرد: همچنان تاکید دارم که اقدامات مرتبط با خسارات ناشی از سیلاب با جدیت در تمامی مناطق استان دنبال، و کار با شتاب به پایان برسد.

وی  با بیان اینکه مردم سیل‌زده  نیاز به امنیت خاطر دارند توضیح داد: باید امنیت خاطر مردم را در اسرع وقت فراهم کنیم  لذا انتظار می‌رود مدیرکل بنیاد مسکن به مدیران کل بنیاد مسکن های معین بازسازی مناطق سیل زده خوزستان ابلاغ کند که کار بازسازی با سرعت بیشتری پیش رود تا در وقت معین تمام شود.

استاندار خوزستان با بیان این که اکنون مرحله دوم تعمیرات واحدهای مسکونی سیل زده رو به اتمام است گفت: روند پرداخت وام‌های بدون عوض در چند هفته گذشته سرعت گرفته که موجب شده تسهیلات قرضالحسنه نیز سریع تر پرداخت شوند.

وی  با اشاره به وضعیت کشت تابستانه در خوزستان نیز گفت: محصول ۱۸۵ هزار هکتار از ۲۰۵ هزار هکتار شلتوک کاری برداشت شد که امیدواریم سایر محصولات نیز پیگیری شود چرا که پارسال کشت تابستانه بدون احتساب نیشکر در خوزستان از حدود ۱۵۰ هزار هکتار ، ۳۰ هزار میلیارد ریال محصول برداشت شد اما  امسال کشت تابستانه به خاطر بارش باران و آب پشت سدها  حدود۳۷۳ هزار هکتار معادل ۲.۵ برابر و بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال به عنوان خلق ثروت جدید برداشت شد.

شریعتی ادامه داد: هرچه قدرت خرید و توان مردم به ویژه کشاورزان و روستاییان بالاتر برود معیشت‌ و رفاه آنها بیشتر می‌شود و عدالت در استان بیشتر جاری خواهد بود.

وی بیان کرد: امیدوارم امسال هم کشت پاییزه و زمستانه خوبی برای کشاورزان  بدون هیچ گونه خسارت و آسیبی داشته باشیم و شرایط سدهای خوزستان نیز به گونه ای رقم بخورد که کشاورزان تابستان آینده نیز کشت تابستانه پر رونقی را تجربه کنند.

استاندار خوزستان با تاکید بر ورود همه دستگاه‌های متولی حوزه سیلاب، در حوزه بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده  گفت: شهرداری های سوسنگرد و گوریه در زمینه بازسازی جدی‌تر عمل و پروانه ها را صادر و بانک‌ها به وظایف خود عمل کنند.

وی بیان کرد: سازمان آب و برق خوزستان در حوزه تعهداتش در زمینه سیل‌بندها و انحراف مسیر رودخانه‌ها و  همچنین اقدامات لازم در حوزه پل شهید ناجیان شوش جدی و سریع وارد عمل شود چرا که این پل با مشقت زیادی ساخته شد و از بهره برداری آن هنوز یک سال نمی‌گذرد لذا شایسته نیست که دوباره در معرض خطر باشد.

شریعتی با اشاره به وضعیت خسارت های ناشی از زمین لرزه مسجدسلیمان در تیر امسال نیز گفت: در مسجدسلیمان نیز مسایل با همین حساسیت دنبال شود؛ بافت مسجدسلیمان بافت آسیب پذیری است که اگر دوباره اتفاقی در آنجا رخ بدهد موجب بروز فاجعه ای انسانی می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد قابل قبول فرمانداری و دستگاه های متولی مسجدسلیمان در بازسازی مناطق زلزله زده این شهرستان توضیح داد: تاکنون ۱۸۰ پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زلزله زده مسجدسلیمان صادر شده و انتظار می رود تعمیرات با جدید پیگیری شود و بانک ها نیز در زمینه بازسازی بیشتر کمک کنند تا کار با سرعت بیشتری پیش برود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: اداره کل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس خوزستان در زمینه بازسازی مدارس زلزله زده مسجدسلیمان کار را به خوبی آغاز کرده و به نسبت گذشته وضعیت خوبی دربحث مدارس وجود دارد چرا که مدارس مسجدسلیمان با قدمت زیاد و استحکام کم، و به شدت فرسوده هستند.

وی بر رسیدگی مدیران آبفا به وضعیت آبگرفتگی در اهواز در زمان بارندگی ها تاکید کرد و گفت: شرکت آبفای اهواز در زمینه ساماندهی شبکه فاضلاب این شهر باید کار را با سرعت بیشتری انجام دهد گرچه در مدت اخیر اقدامات خوبی شده و تخلیه آب در مدت زمان اندک نشان از همین اقدامات، برنامه ها و طرح ها دارد.

ضرورت تهیه نقشه پهنه‌بندی سیلاب در خوزستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان نیز با تاکید بر تهییه نقشه پهنه بندی سیلاب در خوزستان گفت: سازمان مدیریت بحران کشور تهییه نقشه پهنه بندی سیلاب در خوزستان را به معاونت عمرانی استانداری خوزستان سپرده است که باید برای تهیه نقشه پهنه بندی خطر سیلاب در خوزستان کار گروهی تشکیل شود.

فاضل عبیات بیان کرد: تهیه این نقشه با توجه به وضعیت و شرایط خوزستان بسیار مهم است چون جزو مسایلی است که از تجربیات قبلی مرتبط با سیلاب  محسوب می شود.

وی توضیح داد:علاوه بر نقشه پهنه بندی سیلاب نیاز است پهنه بندی زمین لغزش در خوزستان نیز تهیه شود چرا که در مناطق کوهستانی خوزستان همچنان با مشکل ریزش روبه رو هستیم.

معاون هماهنگی امو عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات مقابله با سیلاب و وضعیت رسیدگی به سیل بندهای استان بیان کرد: مقابله با سیلاب مجموعه ای از اقدامات است که از بالادست سدها و رودخانه های شروع می شود و برای انجام این اقدامات باید حجم سدها و بهره برداری از آنها مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۳۰ میلیون مترمکعب از رودخانه های خوزستان نیازمند لایروبی هستند گفت: لایروبی کار بسیار سخت اما مستمر است و باید عملیات لایروبی در سال‌های آینده نیز تداوم داشته باشد.

قطعی اینترنت و تاثیر آن بر پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفت:با توجه به قطعی کنونی اینترنت ، نقشه های چندان دقیقی از وضعیت آب و هوایی خوزستان نداریم اما براساس برخی مدل ها و  نقشه ها بارندگی تا ۱۵ آذر ادامه دارد اما پس از آن کاهش بارندگی در خوزستان را شاهد خواهیم بود.

محمد سبزه زاری افزود:پیش بینی می شود این هفته در همه استان بارندگی داشته باشیم که قلعه خواجه یکی از کانون های بارش در خوزستان خواهد بود و چهارم آذر هم احتمال بارش البته به صورت پراکنده در خوزستان وجود دارد که البته چندان قوی نیست.

وی ادامه داد:براساس پیش بینی ها وضعیت بارندگی در خوزستان در آبان فراتر از نرمال بود و تا امروز ۴۷ میلیمتر بارندگی در کل پهنه خوزستان داشتیم که نسبت به درازمدت ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه شرایط استان‌های همجوار که آب پشت سه سد کارون، کرخه و دز را تامین می کنند چندان مناسب نیست توضیح داد: برای مثال میزان بارندگی در استان ایلام نسبت به درازمدت ۵۰ درصد کاهش داشته و در لرستان نسبت به درازمدت ۲۰ درصد کاهش داشته است؛ همچنین چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی ندارد و منفی۴۳ درصد کاهش داشته است اما کهگیلویه و بویراحمد نسبت به درازمدت شرایط بهتری داشته است.

ضرورت تسریع در بازسازی سیل‌بندها

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان نیز با اشاره به وضعیت سیل بندها در این استان بیان کرد: در شورای معاونان استان، استاندار اقدامات مربوط به این حوزه را به معاونت عمرانی استانداری واگذار کرد که کارهایی در این حوزه آغاز شده اما انتظار می رود هر چه سریعتر عملیاتی شوند.

کیامرث حاجی زاده ادامه داد: براساس گزارش فرمانداری شوشتر ساخت سیل بند شعیبیه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ ساخت سیل بند در شوش به تازگی شروع شده و ضرورت دارد در بقیه شهرهای در معرض خطر سیلاب ساخت سیل بند هرچه سریع تر آغاز شود.

وی  با اشاره به وجود مشکل در  حوزه آب و  فاضلاب روستایی  و آب و فاضلاب شهری در خوزستان بیان کرد: انتظار می رود متولیان حوزه فاضلاب در حوزه تاسیسات و مشکلات موجود در این حوزه جدی تر وارد عمل شوند و با توجه به اینکه امسال بارش ها نرمال است باید توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود:در حوزه خسارت سیلاب به بخش کشاورزی تاکنون ۱۷ هزار پرونده به بانک معرفی شده و بیش از۷۶۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده است؛۲۵ هزار واحد مسکونی سیل زده نیز ارزیابی شده که از این تعداد ۱۹ هزار واحد مسکونی تعمیری بوده است.

حاجی زاده با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ واحد احداثی  در خوزستان وجود دارد بیان کرد:  چهار هزار و ۷۰۰ واحد این منازل روستایی و بقیه شهری هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار