تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۹۱۶۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهری که با پل‌ها و رودخانه‌اش معروف است؛ اهواز زیبا را ببینید
یک اهواز می‌گوییم و یک دنیا حرف پشتش قطار می‌شود. از روزهای سخت مقاومت تا دیدنی‌هایی که حرف زدن درباره‌شان مجال زیادی می ‌خواهد.
 اهواز مرکز استان خوزستان با آب‌وهوای گرم و مردم خونگرم و باصفایش از آن شهرهایی است که می‌شود به عنوان مقصد گردشگری پاییزی و زمستانی رویش حساب کرد. اصالت این شهر باستانی، به دوران پادشاهان عیلامی باز می‌گردد و از آن زمان به‌عنوان منطقه‌ای برای گذران زندگی مردم انتخاب شده است.

چگونه برویم؟

برای سفر به اهواز سه گزینه سفر هوایی، سفر با قطار و سفر با خودروی شخصی پیش رویتان است. اینکه کدام راه را برگزینید بستگی مستقیم به علاقه، حوصله و صد البته به جیبتان دارد. در سفر هوایی که گران‌ترینشان است تنها یک ساعت و 20 دقیقه در راه هستید. در سفر با قطار معمولی حدود 15 ساعت و در سفر با خودروی شخصی اگر جایی توقف نکنید و یکسره برانید که البته کار درست و منطقی هم نیست، حدود  ۹ ساعت و ۳۸ دقیقه. در سفر زمینی اگر مبدا تهران باشد از شهرهای مختلفی عبور می‌کنید. در مسیری که بیش از 800 کیلومتر است از شهرهای قم، اراک، بروجرد، خرم‌آباد، اندیمشک و شوش می‌گذرید. شهرهایی که هر کدام برای خودشان دنیایی از جذابیت‌ها هستند و اگر بخواهید همه‌شان را ببینید باید زمان زیادی صرف کنید.

دیدنی‌های شهر  

شاید وجود رود کارون برای اینکه بگوییم اهواز زیبایی منحصر به‌فردی دارد کافی باشد؛ کارون زیبا که سال‌هاست کیابیایی برای اهل جنوب فراهم کرده است. حاشیه رود کارون علاوه بر ساکنان شهر اهواز، برای مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، محل خاطره‌سازی و گذراندن لحظات شیرین است. کارون که لقب طولانی‌ترین رودخانه ایران را نیز به خود اختصاص داده، روزگاری پرآب‌ترین رودخانه ایران به‌ شمار می‌آمده است. اهواز شهر پل‌های مشهور ایران است و ۸ پل موجود در این استان تاریخ پرفراز و نشیبی را به خود دیده‌اند. پل سفید یا همان پل معلق اهواز که به پل هلالی نیز مشهور است، نزدیک به ۸۰ سال عمر دارد که همواره از آن به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نمادهای کلان‌شهر اهواز یاد می‌شود. این پل با قوس‌های زیبا و نورپردازی‌ چشمگیرش، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اهواز است که پاتوقی برای شب‌زنده‌داران شهر به حساب می‌آید. شرق و غرب رود کارون توسط این سازه‌ٔ عظیم و کهن به‌هم وصل شده‌اند. در اطراف این پل فلزی، پارکی سرسبز وجود دارد که برای تفریح انتخاب خوبی است.

پل سیاه یا پل پیروزی هم پل معروف دیگری است که چون در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس از آن استفاده می‌شد و به این دلیل که در پیروزی متفقین تاثیر زیادی داشت به پل پیروزی مشهور شد. این پل دارای یک خط آهن و دو مسیر برای عابران پیاده است که بندر امام خمینی در جنوب استان خوزستان و در ساحل خلیج‌فارس را به راه‌آهن سراسری خرمشهر- تهران وصل می‌کند.  

پل طبیعت کیانپارس هم در اهواز معروف است از آن‌ جهت که متناسب با اسمش، رابط دو پارک لاله و پارک ساحلی در شهر است. این مسیر رفت‌وآمد بین دو نقطه‌ٔ سبز شهر، این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند که زمانی را برای وقت‌گذرانی در طبیعت صرف کنید و به تماشای نمایی زیبا از اهواز بنشینید.

شاید ندانید که طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه هم در اهواز قرار دارد. نصب فواره‌های آب بر کناره پل هفتم اهواز از یک طرف و تلفیق فوران آب با نورهای رنگی که از آن منعکس می‌شود، از طرف دیگر زیبایی این آبشار را دوچندان کرده است. اگر به اهواز رفتید، اینجا را از دست ندهید.

 بازار عبدالحمید اهواز جاذبه دیگری است که باید حتما آن را دید. این بازار در خیابان نظامی بین خیابان نادری و امام خمینی واقع شده و روزگاری یکی از بازارهای مهم و پر رفت‌وآمد اهواز بوده است. "کاروان‌سرای شیخ خزعل" هم در این بازار قرار دارد. این بازار زمانی بازار اصلی و مرکز خرید شهر بود. در آن دوران بیشتر اهالی ثروتمند شهر و اشراف‌زادگان از بازار عبدالحمید خرید می‌کردند، اما امروزه جزو بازارهای ارزان شهر شده و دیگر خبری از زرق‌وبرق قبلی آن نیست. بازار دیگری که باید در اهواز دید بازار کاوه است که متعلق به دوران پهلوی است. علاوه بر میوه وسبزی تازه، سوغاتی‌های اهواز را هم می‌توانید از اینجا بخرید. ماهی و میگوی تازه، کلوچه، خرما، رطب، شیره‌ خرما، ارده، حلوا شکری و حلوا ارده اجناسی هستند که به وفور در این بازار پیدا می‌شوند. 

در این زمینه بخوانید

سفر به شوش؛ با قدیمی‌ترین سکونت‌گاه بشر در ایران آشنا شوید

راهنمای سفر به «جزیره هنگام»؛ به میزبانی دلفین‌ها

بنای معین‌التجار در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار در اهواز بنا شده است. در واقع این سازه کاروان‌سرایی در نزدیکی پل سفید است که در بافت قدیمی شهر اهواز قرار دارد. سرای معین‌التجار، سرای بازرگان برجسته‌ بوشهری، حاج محمدتقی معین‌التجار بوده و امروزه به مکانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

کلیسای سورت مسروپ یکی از جاذبه‌های گردشگری اهواز است که در محله‌های مرکزی اهواز قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۳۴۷ توسط ترداد داویدیان که از کارمندان شرکت نفت بود، ساخته شد. این کلیسا که در نزدیگی بازار عبدالحمید قرار گرفته، در خیابان مصطفایی و در کوچه موسوی واقع است، ولی بازدید از آن به صورت آزاد امکان‌پذیر نیست.

آرامگاه علی‌ابن مهزیار یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای شهر اهواز است. علی‌ابن مهزیار یکی از دانشمندان و فقهای شیعه و از یاران امام رضا (ع) بود. در سال ۲۰۱ هجری قمری در محل اقامت امام رضا در اهواز، مسجدی را بنا کرد که بعد از مرگش او را در این مسجد دفن کردند. امروزه این آرامگاه مکانی است که مردم برای زیارت و دعا سری به آن می‌زنند. 

خوردنی‌های خوشمزه جنوب

کسی نیست که به جنوب کشور سفر کند و طعم غذاهای جنوبی را نچشد. غذاهای جنوبی به خاطر استفاده کردن از ادویه‌جات مختلف در طبخ آن‌ها عطر و طعمی متفاوت دارند. برای مثال اگر بخواهید فلافل مخصوص جنوب را امتحان کنید باید به لشگرآباد سری بزنید. جایی که به آن بازار فلافل اهواز لقب داده‌اند. بازار فلافل اهواز در خیابان انوشه، محله عرب‌نشین لشکرآباد قرار دارد. این بازار مرکز فروش فلافل در شهر است؛ اگر به اهواز رفتید و جزو آن دسته افرادی بودید که عاشق فلافل و ترشی‌جاتی هستید که کنار این ساندویچ خوشمزه سرو می‌شود، حتما بخشی از سفر خود را به بازدید از این بازار و تست کردن فلافل‌های آن اختصاص دهید. گذشته از این، اهواز به خاطر نزدیکی به دریا دارای غذاهای دریایی متنوعی هم هست که از آن جمله می‌توان به قلیه ماهی اشاره کرد. ماهی صبور، امگشت‌پلو و سمبوسه هم جزو غذاهایی هستند که حتما باید امتحانشان کرد.

سوغاتی اهوازی‌ها

اهواز شهر ماهی و خرما است. در این شهر می توان انواع ماهی‌ها را به عنوان سوغات انتخاب کرد. همچنین به دلیل گرمای هوا در این شهر نخلستان‌های خرمای فراوانی وجود دارند که حاصل آنها به عنوان یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر به‌شمار می‌آید. به جز خرما محصولاتی هم که از خرما تولید می‌شوند، مثل شیره خرما و یا شیرینی‌های خرمایی همان چیزهایی هستند که می‌توانند سوغات خوبی برای خانواده و دوستانتان باشند.


مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مینا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
گزارش جالبی بود
ایکاش از این مطالب بیشتر منتشر بشه تا قدر خوزستان و اهواز رو همه مون بیشتر بدونیم
:
:
:
آخرین اخبار