تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۱۷۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علائم سرطان خون در کودکان را بشناسید
یک متخصص سرطان خون گفت: سرطان خون کودک از هر ۱۰۰ هزار کودک ۴ نفر را در سنین در ۱۵ سال به آن مبتلا می‌شوند.
  حسن ابوالقاسمی متخصص سرطان خون کودکان  کودکان اظهار کرد: سرطان خون در کودکان شایع‌ترین نوع سرطان است که معمولا از هر ۱۰۰ هزار کودک زیر ۱۵ سال ۴ نفر در سال به آن مبتلا می‌شوند.
 
او گفت: با توجه به خواستگاه سلول سرطانی ممکن است رده خونی پیش آگهی خیلی خوبی داشته باشد یا پیش آگهی متوقفی داشته باشد، اما به طور معمول و متوسط پیش آگهی در کودکان خوب است. سرطان خون کودکان با درمان‌های دارویی طولانی مدت طی ۲ تا ۳ سال بیش از ۸۰  بهبود می‌یابند.
 
این متخصص سرطان خون کودکان افزود: در صورتی که کودکان دچار سرطان خون باشند طی شیمی درمانی‌های اولیه با پیوند مغزاستخوان درمان می‌شوند. چرا که دارو‌های شیمی درمانی با تاثیر مثبت خود بر سلول‌های سرطانی به نابودی مکانیزم‌های مختلف سرطانی می‌پردازند.
 
ابوالقاسمی با اشاره به عوارض شیمی درمانی گفت: از آنجایی که شیمی درمانی از تکثیر سلول‌های سرطانی در خون کودکان جلوگیری می‌کند ممکن است به طور موقت به نتایج مثبت به کاهش سلول‌های طبیعی و ریزش مو در بدن انسان اقدام کند که در این صورت کودک دچار کم‌خونی، هجوم گلبول‌های سفید، کم شدن پلاکت‌های خون و عفونت‌های ناشی از آن قرار می‌گیرد که باید با اقدامات حمایتی پزشکان تا آخر روند درماناز بروز چنین حوادثی پیشگیری شود.

او درباره علائم سرطان خون گفت: علائم سرطان خون در کودکان با بسیاری از بیماری‌های دیگر مشترک است بنابراین علائم اختصاصی ندارد، ولی تب طولانی مدت، درد و ناراحتی در ناحیه عضلات و استخوان، کاهش وزن، بروز کبودی‌های غیر طبیعی در بدن و رنگ پریدگی از علائم ابتلا به سرطان خون در کودکان است.
 
این متخصص سرطان خون کودکان افزود: سرطان خون در کودکان ممکن است با عفونت و زخم شدن لثه و دندان‌ها باشد، ولی هر عفونت دهانی ناشی از سرطان نیست. نفوذ باکتری‌ها و ویروس‌ها با تاثیر منفی در دهان کودک آن‌ها را به سرطان خون مبتلا می‌کند.
 
ابوالقاسمی گفت: عامل سرطان خون در کودکان بیشتر جنبه ژنتیک دارد و نقش عوامل محیطی در سرطان خون کودک خیلی شناخته نیست، اما بسیاری از عوامل خاص در کودکان ممکن است منجر به بروز سرطان‌ در سنین بزرگسالی شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار