تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۹۱۸۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زوج‌های جوان بخوانید؛
چگونه با خانواده همسر ارتباط مناسب برقرار کنیم؟
یک روانشناس درباره چگونگی برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر توضیحاتی داد.
 شکوفه اویار حسینی روانشناس و مشاور درباره چگونگی برقراری ارتباط مناسب با خانواده همسر اظهار کرد: در ایران دو نوع سبک ازدواج سنتی و غیر سنتی داریم.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده درباره تدوام این دو نوع ازدواج بیان کرد: ازدواج‌های سنتی با رضایت خانواده‌ها و ازدواج‌های غیرسنتی با تمایل دختر و پسر انجام می‌شود و اغلب سطح رضایت از ازدواج‌های غیرسنتی با رضایت خانواده نسبت به ازدواج‌های سنتی بدون تمایل دختر و پسر و ازدواج غیرسنتی بدون رضایت خانواده بالاتر است.

این روانشناس با بیان اینکه خانواده در ایران هویت فرد را تشکیل می‌دهد، گفت: پذیرش علاقه همسر به خانواده خود در کنار علاقه به همسر در زندگی مشترک و میزان خوشبختی زوجین نقش دارد، عروس‌هایی خوشبخت هستند که می‌گویند " من می‌دانم همسرم مادرش را دوست دارد، چون من را دوست دارد، مشکلی نیست".

اویارحسینی ادامه داد: رغیب عروس‌ها در ابتدا مادرشوهر و بعد خواهرشوهر و رغیب داماد‌ها پدرزن و برادر زن است.

وی با بیان اینکه دوران عقد یکی از دوران چالش برانگیز برای تازه عروس و داماد‌هاست، افزود: در این دوران زوجین رسما زن و شوهر هستند، اما همچنان با خانواده‌های خود زندگی می‌کنند، چالش‌هایی در این دوران اتفاق می‌افتد و تقابل نقشی شکل می‌گیرد.

این روانشناس ادامه داد: زوجین اگر در دوران عقد مهارت‌هایی را ببینند، به "ما مشترک" خود می‌رسند، لذا نباید دائم تکرار کنند " من و خانواده ام" و " تو خانواده ات" چراکه در این حالت طعم خوشبختی در زندگی را احساس می‌کنند.

اویارحسینی اضافه کرد: نکته مهمی که زوجین باید توجه کنند آن است که زمانی که یکی از طرفین از خانواده همسر خود ناراحت می‌شود، همسرش بگوید " می‌دانم از خانواده ام ناراحت هستی، اما خانواده ام هستند و نمی‌توانم کاری کنم" با بیان این جمله ضمن اینکه همسر خود را درک کرده به او می‌فهماند که باید خانواده اش را بپذیرد.

وی اضافه کرد: زوجین باید بدانند دوران عقد گذار است ،همچنین اگر داماد‌ها با پدرزن و عروس‌ها با مادرشوهر ارتباط موثر برقرار کنند تأثیر در زندگی مشترکشان دارد، به عنوان مثال نظرات آن‌ها را در مسائل مختلف جویا شوند، از همسرشان درباره علایق خانواده اش بپرسند و براساس آن هدیه تهیه کنند، چراکه این موضوع می‌تواند تأثیر مثبت در زندگیشان داشته باشد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: خانواده زوجین زمانی که شبیه به هم باشند میزان چالش‌ها کمتر خواهد شد و اگر اختلافات فرهنگی بین دو خانواده بالاست باید پذیرش تفاوت‌ها به همان میزان بالا رود، همچنین فراگیری مهارت‌های حل مسئله به زوجین برای حل تعارضاتشان و تاب‌آوری آن‌ها در زندگی کمک می‌کند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار