تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۸۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«خودفروخته» با کسی که به خاطر سختی به خیابان آمده فرق دارد/ تضاد در کلام برخی مسؤولان
نماینده ولی فقیه در خوزستان سه شنبه شب مهمان سیدعلی ضیا در برنامه «فرمول یک» بود و از گرانی غافلگیرکننده بنزین گرفته تا معضلات استان خوزستان در برنامه سخن گفت.
 حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان سه شنبه شب مهمان سیدعلی ضیا در برنامه «فرمول یک» بود و از گرانی غافلگیرکننده بنزین گرفته تا معضلات استان خوزستان در برنامه سخن گفت.

مجری برنامه در ابتدا به برخی مسئولان که برای هر مسیری از هواپیما استفاده می کنند کنایه زد و موسوی فرد نیز درباره نحوه حضورش در برنامه توضیح داد: از قم تا اینجا با تاکسی تنها آمدم و محافظی نداشتم. محافظ در استان هست اما لازم نیست حتما در کنار این حقیر باشد و با فاصله و ملاحظاتی حضور دارد. در استان هم همینطور است. از خانه با وسایل عمومی تردد می کنم و در تردد بین شهرهای خود استان همین اتفاق می افتد و بنا براین است که همراه مردم باشیم.

وی درباره افزایش بنزین و گرانی های پس از آن، اظهار کرد: بسترسازی و ایجاد زیرساختها که به عهده ما نیست اما در مواجهه با مردم و شنیدن مطالبات آنها باید چه کرد. 40 سال از انقلاب ما می گذارد و نباید اینقدر مسائل حالت آزمون و خطا داشته باشد. به خصوص که ما یک بار هدفمند کردن یارانه ها را داشتیم و دولت قبل از 6 ماه قبل مقدمات این کار را فراهم کرد و زیرساخت های حداقلی ایجاد شد. بنابراین آن زمان کمتر شاهد اعتراض بودیم.

نماینده ولی فقیه در خوزستان درباره تناقض در گفته های مسئولان مبنی بر عدم گرانی کالاهای دیگر بعد از گرانی بنزین تاکید کرد: مردم ما بصیر هستند و مسائل را کاملا فهم می کنند. منابع زیرزمینی ما در کشور مورد کم توجهی قرار می گیرد چون قیمت آن نسبت به کشورهای مجاور خیلی پایین است و قاچاق می شود اما لازم بود از 7، 8 ماه قبل انگیزه مان از بالا بردن قیمت سوخت را تشریح و زیرساختها را فراهم کنیم. تضادی که در کلام برخی مسئولان احساس می کنید برای این است که خوب برنامه ریزی نشده است.

موسوی فرد یادآور شد: اگر ثبات قیمت داشتیم باید تاکسی ها، تاکسی تلفن ها و حمل نقل و... را نیز مراقبت کنیم. اگر سوخت اینها را تامین کردیم یعنی خوب برنامه ریزی کردیم؟! اینطور نیست. 40 سال از انقلاب گذشته و وقتی درصد کوچکی بر قیمت بنزین افزوده شد کالاها گران شدند. مردم با افزایش قیمت سوخت مخالف نیستند و با نداشتن زیرساخت مخالفند. از 5 سال پیش مجلس تصویب کرده بود که قیمت سوخت هر سال 20 درصد افزایش پیدا کند تا به مردم فشار وارد نشود. اما این اتفاق نیفتاد و ناگهان به مردم فشار وارد شد.

وی ادامه داد: اگر ما واقع بین باشیم، فرض کنید راننده تاکسی وقتی می بیند در کنار افزایش سوخت، قطعات و روغن موتور و همه چیز مربوط به خودرویش گران می شود یا به سختی یافت می شود چه می شود؟ من نیازهای شخصی ام را خودم تهیه می کنم و قیمتهای گوجه و خیار و سیب زمینی قبل و بعد از افزایش سوخت دستم است. از یک طرف تمام اقلام افزایش پیدا کرده است و بنزین 50 درصد گران شده اما به راننده می گوییم کرایه را افزایش نده. او حداقل 50 درصد باید اجازه داشته باشد کرایه اش را افزایش بدهد.

موسوی فرد تصریح کرد: اگر ما می خواهیم ثبات قیمت را در کشور ببینیم، نباید اینگونه عمل کنیم. امید برخی از بدنه اجتماع که به سمت ناامیدی سوق داده می شود ناشی از تصمیم گیری غلط برخی از ما مسئولین است. در کشوری که ما اینقدر از منابع نفتی و گازی برخوردار هستیم مثلا اگرCNG  را  از 6 ماه قبل افزایش می دادند، شرایط اینگونه نمی شد. اگر بسترسازی می کردند این اتفاقات نمی افتاد. اگر مردم صداقت را در گفتار و رفتار ما ببینند قطعا معترض نیستند.

امام جمعه اهواز با اشاره به تاکسی تلفنی ها، سرویس مدارس و... ادامه داد: ما فقط راننده تاکسی یا کامیون را نبینیم و مشکلات همه را بیینیم. نمایندگان مجلس وظیفه شان نظارت است و باید برخی مسئولان را مواخذه کنند که چرا با شیب ملایم قیمت سوخت را افزایش ندادید؟ مگر خودشان این را مصوب نکرده بودند که سالی 20 درصد گران شود؟ چرا مصوبه شان را پیگیری نکردند.

آقای رییس جمهور از مدتها قبل باید متعدد با مردم حرف می زد

نماینده ولی فقیه در خوزستان در پاسخ به این سوال که چرا رییس جمهور با مردم حرف نمی زند، اذعان کرد: آقای رییس جمهور از مدتها قبل باید متعدد با مردم حرف می زد و متخصصان حوزه ورود پیدا می کردند و برنامه شان را تشریح می کردند. مردم ما خیلی خوب هستند. من جاهای فراوانی می روم و بین مردم هستم. مردم می گویند 40 سال از انقلاب گذشته و ما هر موقع خواستیم مطالبات خود را از مسئولان بخواهیم دشمنان سواستفاده و موج سواری کردند و درخواست مطالبات از سوی مردم کامشان را تلخ کرد.

وی با اشاره به مشکلات مردم از جمله اینکه برخی  از مردم مثلا در مترو اهواز 3 تا 6 ماه است حقوق نگرفته اند، تاکید کرد: سعی می کنم در فضای عمومی مثل مصلی صدای مردم را بشنوم و به مسئولان منتقل کنم. مسئولان باید حرف مردم را بشنوند؛ مسئولان مربوطه، نمایندگان مجلس، مدیر کل ها، فرماندارها و ... فضایی را فراهم کنند که مردم حرفشان را بزنند. درست نیست 40 سال که از انقلاب گذشته من نتوانم مردم را قانع کنم و جوانان قانع نشوند

موسوی فرد درباره ماجرای عکسی که در آن جوشکاری می کند، توضیح داد: سال 97 در منطقه پایین دست کرخه که آب باید مسافتی را طی کند تا به خرمشهر برسد دچار مشکل شده بودیم. سال گذشته خشکسالی بود و در برخی مناطق خرمشهر و آبادان سطح آب بالا است و یک متر بکنی به آب می رسی که شور هم هست و قابل استفاده نیست. ما از خط اول غدیر آب آشامیدنی را تامین می کردیم اما به خاطر خشکسالی سهم این آب کاهش پیدا کرد چون باید به خیلی مناطق آب می رساند و در یک فاصله دو هفته ای فقط آب خلیج فارس در لوله های مردم جریان داشت که شور بود و قابل استفاده نبود. من که در محله های گوناگون بین مردم می رفتم، فضا بحرانی شده بود و به دنبال یافتن راهکارها برای حل مشکل مردم بودیم. فراخوان زده شد و مردم راه حل ارائه می کردند اما باید اساسی حل می شد.

از دوران طفولیت هم درس خواندم هم کار کردم

وی ادامه داد: در مسیر دیدم از قرارگاه خاتم الانبیا مشغول کار هستند. سوال کردید جوشکاری بلدید. من در ایام نوجوانی به ملاحظه اینکه 7، 8 ساله بودم پدرم از دنیا رفت از دوران طفولیت هم درس خواندم هم کار کردم و جوشکاری را تخصصی بلدم. من رفتم به آن عزیزان خداقوت بگویم انبر و سنگ فلز جوشکاری را گرفتم و مقداری در کنارشان کار کردم. به هر حال در شرایطی که می بایست به سرعت آب را به دست عزیزان می رساندیم این حرکت من دلگرمی می داد.

تاکید بر نکوهش حقوق های نجومی و روحیه اشرافی گری

نماینده ولی فقیه در خوزستان یادآور شد: این مطالبه حضرت آقا است و ما مکرر خدمت حضرت آقا می رسیم و مطالبه او از امامان جمعه این است که مثل مردم زندگی کنید، با آنها باشید از نزدیک مشکلات آنها را پایش کنید، ساده زیست باشید خانه تان شبیه خانه مردم باشد. حضرت علی همیشه کار می کرده و زندگی اش تامین بوده اما در 4 سال حکومت ظاهری امیرالمونین خودش را برای سختی آماده می کند و مثل پایین ترین سطح آنها زندگی می کند. چرا حضرت آقا اینقدر حقوق های نجومی و روحیه اشرافی گری را نکوهش می کند؟ وقتی امیرالمونین زندگی اش را با طبقه ضعیف تطبیق می دهد یعنی هرکس در این مملکت مسئولیتی می پذیرد باید همینگونه باشد. امام خمینی هم که در نوفل لوشاتو بود، وقتی داستان پالایشگاه و قطعی نفت را فهمید که مردم در سرمای زمستان با مشکل نفت مواجه هستند بخاری ها و وسایل گرمایشی را خاموش کرد تا شرایط مشابه مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری وقتی قیمت گوشت بالا می رود گوشت را از سبد خانواده خود جدا می کند. پسر امام می گفت روزی به خانه آیت الله خامنه ای رفته بود و فرش خانه او آنقدر زبر بود که از شدت زبری آن به موکت پناه برده است. مشی بقیه هم باید همین باشد. اگر مردم ببینند حقوق نماینده مجلس و وزیر و رییس جمهور سه میلیون و مثل طبقه ضعیف جامعه است، وقتی قیمت سوخت را هم آن مسئول بخواهد بالا ببرد از یک سال قبل اعلام می کند چون می داند زندگی اش به خطر می افتد. مردم اینگونه تحمل می کنند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تاکید کرد: وقتی من به عنوان نماینده مجلس بدانم حقوقم پایین است و راه های سواستفاده بر من بسته است وقتی بدانم در آینده که نماینده مجلس و وزیر شوم آنقدر کنترل هست که نمی توانم خطا بروم اوضاع عوض می شود. اما من وقتی برای نمایندگی کاندید شدم (البته الحمدالله نماینده خوب کم نداریم) ولی وقتی ببینم این بستر برایم فراهم است غذا و چلوکباب می دهم. اما اگر شرایط محدود شود باید دید چه تعداد برای نمایندگی مجلس کاندید می شوند.

نماینده ولی فقیه چقدر حقوق می گیرد؟

موسوی فرد در پاسخ به اینکه خودتان کجا زندگی می کنید و حقوقتان چقدر است، گفت: مهندس بازرگان انقلاب که شد خدمت امام آمد و گفت اگر اجازه بدهید می خواهیم ماهیانه طلبه های حوزه علمیه را ما بدهیم. امام به شدت مخالفت کرد مراجع تقلید و مقام معظم رهبری هم همینطور. امام گفت روحانی حر و آزاده است و در نقطه مقابل ظلم می ایستد چون معیشت او به واسطه دولت تامین نمی شود. ما امامان جمعه همینطور هستیم. ممکن است یکی مان قاضی یا کارمند دولت می شود ولی ما کارمند دولت نیستیم و مسئولان منتسب به حضرت آقا هستیم. من وقتی رامهرمز بودم ماهیانه 80 هزار تومان می گرفتم خرمشهر که آمدم ماهیانه 200 هزار تومان می گیرم. در کنار آن امام عظیم الشان و رهبری از وجوهات استفاده می کنند و به واسطه جایگاهشان مردم به آنها نذورات می دهند. برخی ائمه جمعه همینطورند. برخی هم استاد دانشگاه و حوزه هستند. شهریه اندکی که 400 هزار و خرده ای است در سطح سه حوزه را مقام معظم رهبری پرداخت می کند. ما اجازه مختصری در وجوهات شرعیه داریم و باید مراکز گوناگون فرهنگی را تامین کنیم و اجازه می دهند از این وجوهات مشکلات جامعه را تامین کنیم.

وی ادامه داد: باور کنید طلبه ممتاز ما اکثر قریب به اتفاق در قم و شهرهای اطراف طلبه سطح یک و دو و سه شاید ماهیانه شان به 500 هزار تومان هم نرسد. چند روحانی محترم و طلبه بزرگوار در نظام شاغل هستند و برخی فکر می کنند همه اینگونه هستند و از دولت حقوق می گیرند اما اینگونه نیست. من خرم شهر بودم به محله هکتاری رفتم که فاضلاب آن خراب بود سعی کردم خانه پیدا کنم اما گیرم نمی آمد. اول محله بالا شهر بودم بعد رفتیم به محله فقیر. اکنون جایی هستیم که محله ته آسفالت در کوی مشعری که گاو میش ها نزدیک ما هستند زندگی می کنیم. آنجا فاضلاب بالا زده و وضعیت خرابی دارد که هیچ مسئولی نمی تواند نیم ساعت هم آنجا زندگی کند و منزل ما نزدیک آنجا است. چرا امام علی (ع) تلاش کرده مثل قشر ضعیف باشد؟ مگر حضرت آقا نفرمودند مثل مردم باشید وقتی مردم ببینند امام جمعه شان اینگونه پیششان هست تحمل سختی ها برایشان آسان می شود.

رهبری تلاش می کند اقتصاد پویا باشد

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه اگر ما بخواهیم استانها و شهرهای گوناگون را سوخته جلوه بدهیم بی انصافی کرده ایم، تصریح کرد: اکنون مطالبه اول ما موضوعات اقتصادی قرار دارد با اینکه انقلاب ما اقتصادی نیست و شعارهای مردم مادی نبود؛ بلکه استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود. اما از آن جهت که اسلام هرگاه قدرت پیدا کند به دنبال تامین معیشت و اقتصاد مردم است و اگر معیشت مردم به خطر بیفتد دینشان به خطر می افتد رهبری تلاش می کند اقتصاد پویا باشد و 10 سال است که از اقتصاد مقاومتی می گویند.

موسوی فرد ادامه داد: در این سالها کار شده است. خوزستان را نگاه کنید اوایل انقلاب در تمام بیمارستانها و درمانگاه ها پزشکانان یا هندی بودند یا پاکستانی. من 500 موضوع را می توانم بشمارم که نظام در منطقه مقام اول یا دوم یا هفتم یا نهم را کسب کرده است؛ نمونه اش صنایع دفاعی، بحث علم، فناوری نانو و.. که درآنها رشد کرده ایم. قبل از انقلاب روستاهای گوناگونی بود که نه آب داشت، نه گاز، نه برق و نه آسفالت و اکنون بزرگراه های متعدد در کشور را می بینید. الحمدالله در همه دولت ها کار شده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی یادآور شد: در خوزستان ما هم کار شده است. در ماهشهر ما 22 شرکت قوی پتروشیمی داریم. چه تعداد فولاد در خوزستان داریم؟ اکنون 7 سایت نیشکر داریم و 20 هزار کارگر سرکار است اما چون برخی مسئولان کلام حضرت آقا را در بحث اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی و فعال کردن کارخانه ها و زمین های زراعی و باغات جدی نگرفته اند وقتی کارخانه ای محصولش را بیرون می دهد چه می شود؟ بازار کار را ما فراهم کنیم حضرت آقا می گوید اگر تولید داخل را می خواهیم باید بیشتر بکوشیم. اخیرا هم که تولیدکنندگان با آقا جلسه داشتند آیا وظیفه اولیه او دیدار با تولیدکنندگان است؟ اما وقتی می بیند من مسئول این کار را انجام نمی دهم او دست به کار می شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان تصریح کرد: پیشرفت در سایه مذاکره با آمریکا نیست. پولهایتان را با گونی وارد کشور کردید در مذاکره که چیزی گیرتان نیامد حداقل کلام حضرت آقا در اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید. تولید داخلی باید جدی گرفته شود. ما به کوله بر بیچاره ای گیر می دهیم اما 100 کانتینر و 500 کانتیر جنس به صورت رسمی وارد می کشور می شود. ما در داخل تولید می کنیم اما وقتی از خارج بیاید رغبتی برای تولیدکننده وجود ندارد. اگر شرایط مساوی و رغبت ایجاد کنیم چه اتفاقی می افتد؟

 موسوی فرد تاکید کرد: اگر بخواهیم مشکلات استان خوزستان را بر اساس اولویت بگوییم و درد آنها را به گوش مسئولان برسانیم بحث اول اشتغال است و اگر همین رونق تولید اتفاق بیفتد اشتغال در کشور فعال می شود، پول ملی افزایش پیدا می کند و آمار طلاق و بزهکاری پایین می آید. ما صادراتی به سمت عراق داشتیم اما نتوانستیم بازار کار درست کنیم. وظیفه دستگاه چیست؟ ما علاوه بر صادرات باید شرایط را هم فراهم کنیم. شریان حیاتی کشور در همین است. تا کی باید تحمل بیکاری کنیم یک جوان اینور و آنور بدود اما بیکار باشد. اینقدر شرکت های نفتی است اما چه تعداد جوانان سرکار هستند؟ اشتغال یکی از مطابلات جدی است و محرومیت های جدی در سراسر استان در این خصوص وجود دارد.

دستور تامین اعتبار برای فاضلاب خوزستان از مرداد ابلاغ شده اما هنوز خبری نیست

وی ادامه داد: من دو سه روز هفته در خود اهواز هستم و بعد سعی می کنم در شهرها و بخشهای گوناگون باشم تا بانک اطلاعاتی کاملی از نقاط قوت و ضعف و برخورداری ها داشته باشم و پایش کلی انجام بدهم. در بحث آب و فاضلاب در مرکز شهر که اهواز باشد مشکلات جدی وجود دارد. من سال 89 به عنوان امام جمعه خرمشهر بودم. بعد از مسئله اشتغال، فاضلاب مهم است و بعد آب. زیرساخت های فاضلاب از 40 سال قبل تاکنون هیچ تغییری نکرده است و 5 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد تا این را درست کنیم. حضرت آقا این موضوع را 22 مرداد به رییس جمهور اعلام کردند و رییس جمهور 23 مرداد به آقای نوبخت ابلاغ کردند اما تا الان در بحث فاضلاب اعتبار لازم تزریق نشده است. اگر این اعتبار به استان تزریق شود می توانیم تحولی در بحث فاضلاب ایجاد کنیم. اما اکنون در چندین نقطه شهر تلاقی آب و فاضلاب را داریم و فاضلاب وارد خانه مردم می شود. افتخار من این است در محله ای هستم که همین اخیرا فاضلاب با آب تلاقی پیدا کرد و دیگر نه می توانستیم آب بخوریم نه ظرف و لباس بشوییم.

حجت الاسلام موسوی فرد با اشاره به 25 نقطه محروم در حاشیه اهواز و جدا شدن یک محله از اهواز به نحوی که تعیین تکلیف درستی برای آن نمی شود و آسفالت آن مانده، گفت: ما در محدوده شهر کوت عبدالله و کارون این مصیبت را داریم و محله های گوناگون کارشان زمین مانده و تعیین تکلیف نمی شود. در محله های گوناگون نه فقط در اهواز در شمال و شرق خوزستان مثل مناطق لر نشین مشکلاتی را پایش کردیم و به سهم خودم تلاش می کنم معضلات را کاهش بدهم. به حول قوه الهی در 25 منطقه محروم اهواز مثل کوی علوی، کوی سیاحی، گلدشت، منبع آب، آسیاباد و... بنا بر گام دوم حضرت آقا که فرمودند کاهش فاصله طبقاتی باشد، تلاش می کنیم به این هدف نزدیک شویم و اگر آنجا آسفالت و جاده سازی شود و تمام نیازمندی ها را الگوسازی کنیم، می توانیم کار کنیم.

ضیا نیز به حضورش در سیل خوزستان و غیبت مسئولان اشاره کرد و نماینده ولی فقیه نیز در این خصوص گفت: در دوران سیل مردم از سراسر ایران کمک کردند و همانطور که در زمان هشت سال دفاع مقدس کنار خوزستان بودند، در سیل هم اینگونه بودند و نشان دادند همیشه حضور دارند.

کسی را که به خاطر سختی شرایط به خیابان آمده از کسی که خودفروخته است جدا کنیم

وی با اشاره به راهپیمایی نه به شورش تاکید کرد: مردم ایران اسلامی مخصوصا خوزستان آمدند و حساب خودشان را با کسانی که آن طرف آب بودند و فریب خورده بودند جدا کردند. البته ما باید کسی را که به خاطر سختی شرایط به خیابان آمده با کسی که خودفروخته است جدا کنیم. به هر حال دیروز هم مردم در تهران و اهواز و سراسر کشور به صحنه آمدند و وظیفه شان در حمایت از انقلاب را انجام دادند. آنها در خط مقدم بودند و ما مسئولان هم باید خادم و نوکر مردم باشیم

موسوی فرد یادآور شد: من بین مردم هستم و اینطور نیست که همه ناامید باشند. بله ناامید از عملکرد برخی مسئولین هستند اما اگر تولید داخل فعال شود و مطالبه آقا جدی گرفته شود اوضاع بهتر می شود. جوانانی می خواهند ازدواج کنند و در خرمشهر سالی 13 تا جهیزیه سعی کردیم فراهم کنیم. اگر اشتغال در کشور فراهم شود مشکلات حل خواهد شد. ما ایرانی هستیم و از اول انقلاب ثابت کرده ایم در همه عرصه ها هر جا اراده کردیم، ما می توانیم.

وی در پایان گفت: در استان خوزستان می شود ظرفیت های بسیاری ایجاد و مشکلات عدیده را برطرف کرد و امسال شاهد کاهش مشکلات هستیم.


مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار