تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۹۱۸۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضلات آب و فاضلاب خوزستان در صدر دستور کار شورای سلامت
 معضلات آب و فاضلاب خوزستان همچنان به عنوان دستور کار اصلی کارگروه سلامت و امنیت غذایی و اولویت مسوولان مربوطه قرار دارد تا با همفکری و ارایه راهکارهای لازم به طور کامل برطرف شود.

 رییس مرکز بهداشت خوزستان روز چهارشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی در سرسرای اداری استانداری خوزستان گفت: خوزستان برای ارتقای کیفیت آب شرب به اعتبارات ویژه نیازدارد و حل مساله فاضلاب از اولویت‌های اساسی این استان است چون در سیل گذشته نمود بیشتری داشت.

وضعیت مطلوب کلرسنجی و میکروبی

سید مهدی حسینی زاده درخصوص مطلوبیت کلرسنجی آب شبکه توزیع شهری در ۶ ماه نخست سال ۹۸ در خوزستان توضیح داد: میزان این شاخص درغرب اهواز، رامهرمز، اندیکا و آبادان وضعیت مناسبی ندارد و باید بهبود یابد.

وی در خصوص مطلوبیت میکروبی آب شبکه توزیع شهری دراین مدت گفت: شادگان، اندیکا، غرب اهواز، اندیمشک، امیدیه و دشت آزادگان از جمله نقاط دارای مطلوبیت کم هستند.

حسینی زاده بیان کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۸۶۳ روستا در خوزستان زیرپوشش سامانه‌های آبرسانی و ۲ هزار و ۴۲۷ روستا دارای لوله کشی هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: ۴۳۶ روستا فاقد لوله کشی، ۷۰ روستا دارای لوله کشی و فاقد متولی و ۲۹۷ روستا فاقد لوله کشی و فاقد متولی هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۷۵ نقطه در شهر اهواز دارای سرریز فاضلاب ، ۲۰ نقطه دارای افت دایم و قطعی مکرر آب و ۲۷ نقطه دارای استشمام بوی فاضلاب در آب شهر اهواز ، و ۴۷ نقطه کدورت بالای آب دارند.

رییس دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفت: مشکل اصلی آب در آبادان ظاهری و مربوط به کدورت آن است اما مطلوبیت میکروبی مناسب است و نداشتن مطلوبیت کلرسنجی به دلیل کلر بالا است.

شکرا... سلمان زاده افزود: در حوزه روستایی به ویژه در شادگان مشکل در مطلوبیت کلر، میکروبی و ظاهری مشاهده می‌شود که باعث روی آوردن شهروندان به کارگاه های آب شیرین کن شده که خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

وضعیت شبکه آبادان تاسف بار است

وی گفت: وضعیت فاضلاب آبادان واقعا اسف بار و بیشتر شبکه فاضلاب شهری روباز است.

۷۰ درصد آب شرب خوزستان از آب‌های سطحی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز با تاکید بر اینکه کیفیت آب خطر قرمز ماست افزود: نداشتن مطلوبیت کلر به دلیل بالا بودن آن است و ۷۰ درصد آب شرب خوزستان از آبهای سطحی تامین می‌شود یعنی کیفیت آب مرتب در حال تغییر است.

علیرضا حقیقی پور ادامه داد: در شرکت آب و فاضلاب خوزستان ۲۳ تصفیه خانه فعال است که تاسیسات بزرگ، پرهزینه و بیشتر قدیمی و فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم معجزه کنیم، گفت: تصفیه خانه ها قرار نیست EC آب را تغییر ، و یا مزه آب را عوض کنند، فقط توانایی تغییر کدورت آب را دارند.

حقیقی پور اضافه کرد: در آبادان کدورت آب بالاست اما در خرمشهر یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه ‌ها فعال است.

یک میلیارد دلار برای اصلاح شبکه فاضلاب خوزستان نیاز است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: در خوزستان به غیر از اهواز یک میلیارد دلار برای اصلاح شبکه فاضلاب نیاز است.

وی ادامه داد: جنس زمین در بیشتر نقاط جنوبی خوزستان لجنی، باتلاقی و ماسه روان است یعنی هزینه و زمان‌بر بودن فعالیت‌ها را به دنبال دارد.

حقیقی پور گفت: خوزستان با وجود همه تنگناها از بالاترین مطلوبیت های میکروبی برخوردار است و مشکل خاصی در مطلوبیت میکروبی ندارد اما تضمین نمی دهم فردا نیز وضعیت به همین شکل باشد.

مدیرعامل شرکت آبفا اهواز نیز گفت: شهر اهواز ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده و عمرمفید آن بالای ۴۰ سال است.

بهنام مریدی افزود: در سیل گذشته ۷۰ کیلومتر کلکتور اصلی در اهواز نشست کرد و در نقاط مختلف شهر مشکل ایجاد شد.

وی توضیح داد: برای اصلاح خطوط فاضلاب این ۷۰ کیلومتر، چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شد که در حال تعمیراست و تاکنون ۳۵ کیلومترآن اصلاح شد.

وی ادامه داد: نقاط ریزشی فاضلاب درهر بارندگی افزایش می یابد و از معضلات شهر اهواز، فرسوده بودن خطوط و افزایش نقاط ریزشی است.

۱۸۵ هزار مترمکعب آب بدون تصفیه  وارد رودخانه می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: مشکلات فاضلاب و ورود آنها به رودخانه‌ها و منابع آبی در خوزستان برای مردم پذیرفتنی نیست.

محمد جواد اشرفی اضافه کرد: در محدوده زرگان تا بقایی ۱۸۵ هزارمتر مکعب آب بدون تصفیه با کیفیت بد اعم از آب شهری و فاضلاب بیمارستانی وارد رودخانه می‌شود و بسیار بد است که همچنان تصفیه فاضلاب بیمارستان گلستان با کیفیت نامناسب وارد رودخانه می‌شود.

وی ادامه داد: مدیرعامل شرکت آبفا اهواز در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون قول دادند در مدت سه ماه حدود ۸۰ درصد فاضلاب شرق اهواز را با احداث کلکتور موقت به سمت تصفیه خانه فاضلاب هدایت می‌کند که در صورت عملی شدن اتفاق بزرگی است.

به گفته رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص فاضلاب‌ بیمارستانی با بیمارستان‌ها مکاتبه شده و قضیه دادگاهی کردن مطرح شد و رفع نقص صورت گرفت.

مشکل فاضلاب اهواز هم اکنون به بزرگترین چالش این شهر تبدیل شده است.در جریان سیلاب بهار امسال با بالاآمدن آب رودخانه کارون فاضلاب اهواز در بسیاری از مناطق این شهر سرریز و مردم را با مشکلات بهداشتی و اجتماعی روبه رو کرد.

فاضلاب اهواز با بارش بیشتر از ۱۵ میلیمتر با گرفتگی و سرریز در مناطق مختلف این کلانشهر روبه رو می شود.

در اهواز ۲هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که حدود ۵۰درصد آن به دلیل جنس بتنی لوله‌ها فرسوده است.

برخی دیگر از شهرهای خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر نیز با مشکل فاضلاب روبه رو هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار