تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۱۹۱۹۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کارگاه آموزشی پرنده‌نگری در اهواز برگزار شد
اداره‎کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، به مناسبت روز ملی پرنده ‎نگری یک دوره کارگاه آموزشی ویژه این شاخه از طبیعت‎گردی برگزار کرد.
 کارگاه آموزشی همزمان با روز ملی پرنده‎ نگری باحضور گسترده راهنمایان و فعالان حوزه گردشگری خوزستان و نیز کارشناسان اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان در محل این اداره‎کل برگزار شد.

از آن‎جا که خوزستان یکی از ظرفیت‎های ویژه کشور در حوزه پرنده ‎نگری محسوب می‎شود، معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان برآن شد تا با هدف معرفی روز ملی پرنده‎نگری و درک جایگاه پرنده‎نگری در توسعه طبیعت‎گردی، کارگاه آموزشی‎ای را برای راهنمایان و فعالان حوزه گردشگری برگزار کند.

این کارگاه آموزشی در ۳ بخش برپا شد که بخش نخست آن با موضوع پرنده‌نگری، تاریخچه، اهمیت و کد‌های رفتاری و اخلاقی‎ای که گردشگران و پرنده‌نگر‌ها در مناطق ویژه مربوط به پرنده‌ نگری باید رعایت کنند، از سوی محمد الوندی کارشناس محیط زیست برگزار شد.

در ادامه و در بخش دوم این کارگاه، رضا نیک‎فلک توضیحاتی درخصوص زیستگاه‌های پرندگان استان، انواع پرندگان و زمان مناسب دیدن گونه‌های متنوع پرنده‌ها ارائه داد و در نهایت و در بخش سوم نیز موضوع طبیعت‎گردی (اکوتوریسم) و پرنده‌نگری و حساسیت‌های اکولوژیکی مناطق گردشگری استان خوزستان توسط ندا اورک تدریس شد.

در این کارگاه بر لزوم همکاری تنگاتنگ اداره‌کل‌های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری و انجمن صنفی تورگردانان توسعه اقتصادی در راستای توسعه صنعت پرنده‌ نگری و توانمندسازی جوامع محلی در جوار زیستگاه‌های حساس تأکید شد.

ایران با داشتن بیش از ۵۵۰ گونه پرنده بومی و مهاجر، اقلیم ‏ها و زیست‎گاه‏ های گوناگون و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر ظرفیت بسیار بالایی برای فعالیت پرنده‌نگری دارد؛ این رشته یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه‏‌های طبیعت‎گردی دنیا است و هم‎اینک در بسیاری از کشورها، منافع اقتصادی حاصل از این تفریح ارزان در حوزه درآمد‌های اقتصادی و شاخص‏‌های مرتبط با توسعه پایدار، بسیار قابل توجه است.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار