تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۹۱۹۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشته کاری، روشی نوین برای کشت برنج/کشت در بستری خشک انجام می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره منابع طبیعی و آبخیرداری خوزستان گفت: پشته کاری برنج روش نوین کشت این محصول است که در بستری خشک انجام می شود.
 عبدالعلی گیلانی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره منابع طبیعی و آبخیرداری استان خوزستان گفت: پشته کاری روش نوین کشت برنج است که در این سیستم کشت، ابتدا پشته‌هایی با عرض ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر ایجاد می‌کنیم و سپس بذر خشک برنج را با دستگاه کارنده ریزدانه کار ۳ ردیف برنج می‌کاریم.

او بیان داشت: بر خلاف کشت به روش خشکه کاری که آب بصورت سطحی در اراضی پخش می‌شود، در کشت به روش پشته کاری، بذر‌ها روی پشته قرار می‌گیرند و آب مورد نیاز آن‌ها در جوی‌های آب جاری می‌گردد.

بذر برنج، آب را بصورت نشتی جذب می‌کند

گیلانی جذب آب بصورت نشتی بجای پخش شدن و هدر رفتن را مزیت اصلی کشت به روش پشته کاری عنوان کرد و افزود: در این روش بذر‌ها بصورت منظم مستقر می‌شوند و گیاهچه‌های قوی با رشد مناسب تولید می‌کنند، ضمن اینکه گیاهچه قوی با رشد مناسب سبب می‌شود از لحاظ رشد، ظهور یکنواختی خوشه و در نهایت تولید، عملکرد خوبی را شاهد باشیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: پس از کودپاشی، پشته سازی انجام می‌شود و در مرحله بعد و یک روز پس از پشته سازی، دستگاه ریزدانه کار در زمین مستقر می‌گردد و در یک بستر خشک، عملیات کشت برنج صورت می‌گیرد و بر خلاف سیستم‌های رایج کشت این محصول که شخم زدن خاک و آبیاری فراوان الزامی است، در این روش کشت نیازی به موارد مذکور نیست.

کاشت بذر در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اداره منابع طبیعی و آبخیرداری استان خوزستان اذعان داشت: در روش‌های رایج کشت برنج، بذر جوانه دار در آب به عمق ۵ تا ۶ سانتیمتر پاشیده می‌شود یا نشا برنج در این عمق قرار می‌گیرد، اما در روش نوین پشته کاری، بذر برنج در عمق ۳ تا ۴ سانتیمتری روی پشته کاشته می‌شود.

به گفته عبدالعلی گیلانی، در این روش اگر برنج و علف هرز بصورت همزمان جوانه بزنند، بدلیل اینکه برنج حدود ۲۰ سانتیمتر در سطح بالاتری کاشته شده است، بر علف هرز ارجحیت دارد و از ترکیب شدن آن‌ها با هم جلوگیری خواهد شد.

او با بیان اینکه بذر‌های برنج، آب را بصورت نشت دریافت می‌کند، بیان کرد: لزومی بر جاری بودن همیشگی آب نیست و چند روز یکبار آب در مزارع جاری می‌شود تا بذر سیراب گردد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار