تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۱۹۱۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهترین نان برای مصرف را بشناسید/ سلامت چشم و روده‌ را با این نان تضمین کنید
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درابره بهترین نان برای مصرف و خواص سبوس و نان‌های تیره توضیح داد.
 محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: تیرگی نان به دلیل سبوس آن است اما  متاسفانه در حال حاضر اکثر نان‌های  سبوس کمی دارند.

او تصریح کرد: نان‌های فاقد سبوس می‌توانند موجب بالا بردن قند خون، از بین بردن پرز‌های معده، دیابت، یبوست، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سکته شوند.

نان


بیشتر بخوانید:چگونه کربوهیدرات‌ها را مصرف کنیم تا کمتر دچار گرسنگی شویم؟


فواید نان های سبوس دار را بشناسید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: بهترین نان برای مصرف نان‌های سبوس دار می باشند که در بین نا‌های موجود در بازار نان جو بهترین انتخاب است؛ البته اگرنان سنگک با روش سنتی (عدم استفاده از بهبود دهنده) تهیه شده باشد، برای سلامتی مفید است.

انوشه اظهار کرد: نان سبوس دار از لحاظ  تغذیه ای از ارزش بیشتری برخوردار است و می تواند فواید زیادی برای بدن ما داشته باشد و از دیابت، چاقی، بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر نظیر فشار خون، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سکته ها جلوگیری کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: نان جو به دلیل فیبر بالایی که دارد باعث کاهش قند خون و کلسترول، می‌شود، همچنین سیری طولانی مدت برای افراد ایجاد می کند؛ لذا در کنترل وزن افراد تاثیر دارد،

او افزود: برخی از گروه‌های ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه‌های B در داخل سبوس وجود دارد که بخشی از نیاز بدن را این ویتامین‌ها می تواند تامین کند، وجود سبوس برای حرکات روده‌ای و سیستم گوارشی مفید است و حتی می‌تواند از سرطان‌های روده‌ای پیشگیری کند.

سبوس

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود: سبوس در بحث گوارش بسیار حائز اهمیت است چرا که سبوس می‌تواند آب لازم را جذب کند و در هضم غذا و رفع یبوست مؤثر باشد و در پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ از جمله سرطان کولون کمک می‌کند، از دیگر خواص نان سبوس دار ارزش غذایی بسیاربالای آن است.

انوشه گفت: سبوس برای سلامت چشم‌ها مفید است و ویتامین های روی و نیاسین در سبوس می‌تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند همچنین باعث کاهش ریسک بیماری دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، می شود.

او  توصیه کرد: افراد خوراکی‌هایی که با آرد سفید و بدون سبوس تهیه شده استفاده نکنندیا اگر هم استفاده می‌کنند مصرف آنها را به حداقل برسانند.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار