تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۹۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خداحافظی خودروی ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو
مدیرعامل ایران خودرو گفت: در حال حاضر تحریم از خودرو آغاز شد به همین دلیل خرید قطعه خارجی خودرو که در کشور تولید می شود، ممنوع است.

 فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در جلسه‌ای که در حاشیه بازدید از کارخانجات قطعه سازی خودرو در گلپایگان داشت، اظهار کرد: در قیمت‌گذاری، پرداخت‌ها و... همواره باید عدالت رعایت شود، از نگاه ما هیچ کس در قطعه سازی بر دیگری برتری ندارد.

او ادامه داد: صنعت خودرو در هیچ دوره‌ای از تحریم‌ها رتبه اول را نداشت، اما در این دوره، تحریم از خودرو آغاز شد. خرید قطعه خارجی خودرو که در کشور تولید می‌شود، ممنوع است.

 مدیرعامل ایران خودرو، گلپایگان را یکی از قطب‌های تولید قطعات خودرو در کشور دانست و گفت: برای من قابل پذیرش نیست که از سال قبل به قطعه سازان بدهکار هستیم، طی سه ماه گذشته پرداخت‌هایی داشتیم، البته ممکن است مبلغ پرداختی مورد اعتراض قطعه ساز‌ها باشد.

مقیمی افزود: در شهریور ماه امسال ۷۰ هزار خودرو در ایران خودرو وجود داشت و اکنون این تعداد به مرز ۱۹ هزار خودرو رسیده است و تا پایان آذر ماه به صفر خواهد رسید.

او اضافه کرد: امروز با هدف بازدید از شرکت‌های قطعه‌سازی به گلپایگان سفر کردم تا از نزدیک در جریان روند تولید ساخت داخل در این شهرستان قرار بگیریم چرا که بخشی از نیاز‌های خودروی کشور در این منطقه با وجود پتانسیل‌هایی که دارد قابل تأمین است.

مدیرعامل ایران خودرو افزود: در بازدید امروز به این جمع‌بندی رسیدیم که بخشی از سفارش‌گذاری‌ها در این منطقه انجام شود، البته مشکلاتی که در قطعه‌سازی این منطقه وجود دارد با هماهنگی‌های انجام شده بخشی از مطالبات آن‌که پرداخت آن آغاز می‌شود و بخش دیگر مطالبات را نیز با حمایت دولت و با یک شرایط بهتری پرداخت می‌کنیم.

او گفت: برای سفارش‌گذاری‌ها در ایران خودرو برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده به طوری که افزایش تولید در دستور کار قرار گرفته است و از هفته آینده رسیدن به سقف ۲ هزار تولید خودرو در روز را دنبال خواهیم کرد.

تولید سفارشات خودرو به ۱۹ هزار رسید

مقیمی ادامه داد: افزایش تولید مکانیکی ما به سفارش‌گذاری در حوزه قطعه‌سازی مربوط می‌شود و یکی از نکات مهم اینکه خودروی کف را از ۷۰ هزار خودرو به ۱۹ هزار خودرو برسانیم.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: با برنامه‌ریزی تا پایان این ماه تمام خودرو‌های در کف سایت‌های مستقر در ایران خودرو در قسمت‌های مختلف را به صفر می‌رسانیم.

او اضافه کرد: از این طریق افزایش تولید باعث می‌شود که بتوانیم خودرویی را جایگزین خودرو‌های متوقف در کف کنیم و این یک گردش و نوید خوبی را برای قطعه‌سازی کشور به همراه خواهد داشت تا از این طریق خودروی بازار کشور را تأمین کنیم و به تعهدات خود به مردم که با تأخیر مواجه شده بود عمل شود.

در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودر‌وها تحویل داده می‌شود

مقیمی در ادامه گفت: مشکلاتی در مجموعه قطعه‌سازی کشور وجود داشت که از تمام کسانی که منتظر دریافت خودرو بودند عذرخواهی می‌کنم و نگران نباشند، به عنوان سربازان صنعت خودرو با تمام قوا به تعهدات خود عمل کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودرو‌ها را تحویل می‌دهیم.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه بیان کرد: با توجه به پیشرفت زمانی که اتفاق می‌افتد بخشی از خودرو‌ها سررسید می‌شوند و بر اساس یک برنامه زمان‌بندی توانستیم تحویل خودرو‌ها در سال گذشته را به صفر برسانیم و تحویل خرید خودرو‌های فوری را به یک ماه برسانیم، با این هدف‌گذاری و همت قطعه‌سازان دستاوردی بزرگ را برای صنعت خودروی کشور رقم زدیم و با این هدف صنعت خودرو را در مقابل تحریم‌ها بیمه خواهیم کرد.

او با بیان اینکه با توجه به مصوبه شورای عالی استاندارد کشور خودروی ۴۰۵ از خرداد ماه سال آینده از سبد محصولات خارج می‌شود و خودروی دیگری جایگزین خواهد شد، ابراز کرد: برای تاکسی‌های فرسوده مجدداً تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کشور بسته‌ایم و اکنون در حال تحویل ۵۰۰ تاکسی هستیم و برای سایر ناوگان حمل و نقل عمومی نیز برنامه‌ریزی انجام شده است.

همچنین در ادامه علی بختیار، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و باوجود توان ساخت و تولید محصولات، مقابل دیدگان شرکت‌های داخلی از شرکت‌های چینی خرید‌هایی می‌شود که این کار سبب زمین خوردن تولید کننده داخلی است. برای مثال شرکتی رول محور بلبرینگ تولید کرده، اما خریدار ندارد. این روش با شعاری که مقام معظم رهبری برای سال انتخاب کردند هماهنگ نیست.

همچنین مدیر کارخانه سازه موتور در گلپایگان نیز گفت: بیشترین مشکل، عدم تأمین نقدینگی است. در واردات مواد اولیه و نقدینگی مشکل داریم، در گذشته مواد اولیه‌ای که تهیه می‌کردیم از مبدا زودتر به دست ما می‌رسید، اما اکنون باید روند تحریم را هم پشت سر بگذاریم.

محمدعلی غفاری اظهار کرد: شرکت سازه موتور، قطعه فوق ایمنی را تولید می‌کند که خرابی آن می‌تواند خساراتی را به خانواده‌ها وارد کند، بنابراین نظارت‌های شدیدی داریم و این قطعه با ایمنی تولید می‌شود.

او تصریح کرد: ۴۰ درصد کل محصول مورد نیاز ایران خودرو و بیشتر از ۳۳درصد محصولات مورد نظر سایپا را تامین می‌کنیم. در سال ۹۶ تولید ماهانه این شرکت حدود ۲۰۰ هزار قطعه بود، اما اکنون این آمار به کمتر از ۱۰۰ هزار قطعه رسیده است.

همچنین در ادامه مدیر مالی کارخانه سازه ترمز خاطر نشان کرد: مطالبات معوقه بیش از ۱۸۰ روزی این شرکت بیش از ۵ میلیارد تومان از ایران خودرو است. همچنین ۴ میلیارد تومان هم چک در اختیار داریم و بیش از ۴ میلیارد تومان هم از مگا موتور طلب داریم.

صائب فصاحت یادآورشد: این شرکت برای تامین نقدینگی زمین و دارایی خود را می‌فروشد تا بتواند قطعه تامین کند. در یکی دو سال گذشته بیش از ۴۸ نفر نیرو داشتیم، اما اکنون به ۲۵ نفر رسیده است.

مدیران عامل و نمایندگان کارخانجات قطعه سازی گلپایگان که در جلسه حاضر بودند خواهان پرداخت به موقع مطالبات خود و خرید بیشتر ایران خودرو از آن‌ها بودند تا بتوانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کنند. افزایش تولید ایران خودرو سبب بهبود شرایط تولید کنندگان هم می‌شود.


مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار