تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۹۲۰۵۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازنگری در بدنه فرمانداری اهواز با هدف سلامت انتخابات
 فرماندار اهواز با بیان اینکه انتخابات مهندسی شده نخواهد بود، گفت: برای اطمینان از سلامت برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،  بازنگری در بدنه فرمانداری اهواز و کنارگذاشتن افرادی که سابقه تخلف دارند، آغاز شده است.

 جمال عالمی نیسی شامگاه شنبه در نشست خبری در سالن جلسات فرمانداری اهواز، درباره شائبه تقلب در انتخابات گذشته اهواز و اعتراض نامزدها (در انتخابات شورای پنجم) اظهار داشت: نباید اجازه ایجاد فضای تخلف داده شود و باید با شفاف‌سازی و سالم‌سازی انتخابات به گونه ای عمل کنیم که کمترین شائبه در عملکردها بوجود آید.

وی با تشریح راهکارها برای جلوگیری از تکرار این شائبه‌ها، تاکید کرد: برای اطمینان از سلامت انتخابات، بازنگری در بدنه فرمانداری آغاز شده است و در تقسیم مسئولیت‌ها از افراد مورد اعتماد استفاده شده و افرادی که تخلفات و شائبه‌هایی در سوابق خود داشتند، کنار گذاشته شدند.

رئیس ستاد انتخابات اهواز، افزود: افراد متعهد، مورد اطمینان و مومن برای عضویت در هیات های اجرایی پیشنهاد شده‌اند و تلاش شده که مدیران مناطق که مدیریت انتخابات را برعهده دارند و اعضای شعب نیز از میان افراد مورد اعتماد انتخاب شوند، البته نمایندگان هیات نظارت و هیات بازرسی نیز در تمام فرآیند انتخابات حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای شفاف سازی در انتخابات آتی اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای فراهم کردن امکان حضور نامزدهای انتخابات (بخصوص افرادی که رای بالایی دارند) در فرمانداری و نظارت مستقیم بر روند انتخابات در حال انجام است تا اعتمادسازی بیشتری صورت گیرد.

عالمی نیسی درباره شائبه انتصابات هدفدار در اهواز گفت: در شهرستان اهواز جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد، در این شهرستان انتصاب خاصی نداریم، فقط معاون برنامه‌ریزی فرمانداری بازنشسته شده که جایگزین وی از میان مجموعه فرمانداری منصوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات مهندسی شده نخواهد بود، تاکید کرد: اراده قوی برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف وجود دارد و قانون مداری و امانتداری جزو اصول انتخابات در اهواز خواهد بود.

عالمی نیسی تصریح کرد: نظارت کامل بر همه جریانات انتخابات داشته و اجازه نخواهم داد تخلفی صورت بگیرد و در صورت بروز تخلف با متخلفان در هر جایگاهی برخورد قاطع می‌شود.

وی افزود: داوطلبان بعد از ثبت نام زیر ذره بین هیات نظارت خواهند بود و در صورت تخلف، در تایید صلاحیت آنها توسط هیات های نظارت و اجرایی لحاظ می‌شود.

عالمی نیسی تاکید کرد: تلاش می‌شود که با همکاری هیات نظارت بستر برای برگزاری انتخابات سالم و بدون هیچگونه جهت گیری فراهم شده و در اجرای وظیفه امانتدار خوبی باشیم.

وی با بیان اینکه انتخابات با امنیت بالا برگزار می شود، افزود: به موقع، با هماهنگی شورای تامین شهرستان‌های حوزه انتخابیه اهواز برای امنیت اهواز اقدام می‌شود و بسته امنیتی شهرستان اهواز نیز در زمان لازم تدوین می شود و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

اهواز آماده انتخابات الکترونیک

رئیس ستاد انتخابات اهواز همچنین با بیان اینکه برگزاری انتخابات الکترونیکی هنوز مشخص نشده است، گفت: شهرستان اهواز آمادگی برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی را دارد.

وی افزود: وزارت کشور آمادگی خود را برای انتخابات تمام الکترونیکی اعلام کرده و به دنبال تفاهم با هیات نظارت مرکزی یا شورای نگهبان است تا در برخی نقاط انتخابات را به الکترونیکی برگزار کند.

عالمی نیسی ادامه داد: در حال حاضر تشخیص هویت افراد و استعلام‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که می‌تواند از برخی تخلفات از جمله رای دادن تکراری و خرید و فروش رای جلوگیری کند.

به گفته وی برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی می‌تواند در سالم سازی انتخابات و جلوگیری از تخلف تاثیر داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری مانور انتخابات در روز پنجشنبه در کشور اظهار داشت: این مانور در خوزستان و اهواز نیز اجرا و شرایط سامانه الکترونیکی بررسی و آزمایش شد تا نواقص آن مرتفع شود.

عالمی نیسی خاطرنشان کرد: همه شرایط در شهرستان اهواز برای آغاز فرآیند انتخابات و ثبت نام داوطلبان آماده است.

فرماندار اهواز تعداد شعب اخذ رای در دور گذشته انتخابات مجلس (دوره دهم) در شهرستان اهواز را ۴۷۶ شعبه عنوان کرد و گفت: بر اساس مصوبه وزارت کشور امکان افزایش شعبه‌های اخذ رای تا سه درصد وجود دارد که دراین باره بعد از تشکیل هیات‌های اجرایی تصمیم گیری می‌شود.

وی افزود: شهرستان اهواز یک ششم شعبه‌های اخذ رای استان و حوزه انتخابیه اهواز (شامل اهواز، باوی، حمیدیه و کارون) نیز یک پنجم شعب اخذ رای استان را به خود اختصاص داده است.

عالمی نیسی اضافه کرد: از شعب اخذ رای در شهرستان اهواز  ۴۰۲ شعبه ثابت و ۷۴ شعبه سیار است، همچنین ۴۰۴ شعبه شهری و ۷۲ شعبه روستایی در این شهرستان هستند.

به گفته وی پیش بینی تعداد داوطلبان در حوزه انتخابیه اهواز دشوار است اما در دوره‌های گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در این حوزه انتخابیه در مجلس شرکت کرده‌اند و احتمال می‌دهیم که در این دوره نیز داوطلبان در همین حدود باشند.

وی با اشاره به آغاز انتخاب هیات‌های اجرایی همزمان با آغاز ثبت نام داوطلبان، اظهار داشت: در ترکیب هیات اجرایی، بانوانی را به عنوان عضو پیشنهاد کرده‌ایم.

عالمی نیسی افزود: بررسی و بازنگری در تعداد شعب و تفکیک شعبه‌هایی که رای زیادی دارند، در حال انجام است تا مردم به راحتی رای خود را به صندوق بیاندازند.

وی همچنین به داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس توصیه کرد که ثبت نام خود را در روزهای نخست انجام داده و آن را به روزها و ساعت‌های پایانی مهلت تعیین شده موکول نکنند، تا خود و کاربران دچار زحمت نشوند.

عالمی نیسی در ادامه درباره داوطلبانی که تعداد زیادی همراه در زمان ثبت نام دارند، تصریح کرد: ورود افرادی به جز داوطلبان به محل ثبت نام در فرمانداری ممنوع است و هیچکس به جز داوطلبان حق ورود به فرمانداری را ندارد و نیازی هم به حضور دیگران در زمان ثبت نام نیست، بنابراین هماهنگی‌هایی شده که از ورود سایر افراد و همراهان به فرمانداری جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: درباره نحوه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس و رعایت نظافت شهر با شهرداری مذاکرات اولیه صورت گرفته که در موعد مقرر تذکرات به نامزدها داده می‌شود، مقرر شده است که شهرداری محل‌هایی برای تبلیغات نامزدها اختصاص دهد.

تخریب‌های سازمان یافته در اهواز

فرماندار اهواز همچنین درباره اعتراضات اخیر به افزایش قیمت بنزین، گفت: گرانی بنزین بهانه‌ای شد که تعدادی از افراد به صورت سازمان یافته، به تخریب وسیع اموال و اماکن عمومی و حمله مسلحانه به برخی سازمان‌ها و نهادهای عمومی دست بزنند.

وی اظهار داشت: مردم نارضایتی و اعتراضاتی به مسائل اجتماعی و معیشتی و سیاسی داشته و همیشه در اهواز شاهد تجمع‌های اعتراضی از جمله اعتراضات کارگری بودیم که آزادانه مشکلات خود را مطرح کرده و حتی بعضی مواقع به فرماندار و استاندار نیز چیزهایی گفته می‌شد، اما با این افراد با سعه صدر برخورد شده و بستر را به گونه‌ای فراهم کردیم که مشکلی برای ابراز نظر در اهواز بوجود نیاید، اما حوادث اخیر و آنچه در خیابان ها و شهرستان‌ها دیدیم، متفاوت از بحث اعتراضات مردمی بوده است.

عالمی نیسی افزود: حوادث اخیر از بحث اعتراضات مردمی خارج شد و اتفاقاتی رخ داد که نمی شود این وصله را به مردم زد و بگوییم مردم این کارها را کردند، این افراد جدای از مردم بودند و مشخص شد که آنها برای زمانی خاص برنامه ریزی کرده بودند که در کشور ناامنی ایجاد کنند و افزایش قیمت بنزین بهانه ای شد که دست به تخریب وسیع اموال و اماکن عمومی بزنند و در برخی جاها اقدام به حمله های مسلحانه به سازمان ها و نهادهای عمومی کردند.

فرماندار اهواز از اعلام میزان تخریب‌ها و تعداد بازداشت شدگان و آسیب دیدگان در اعتراضات اخیر خودداری کرد و گفت: جزئیات بیشتر در این باره در نشست خبری ویژه‌ای اطلاع رسانی می‌شود.

وی وجود فضای امنیتی در اهواز را رد کرد و گفت: برای اینکه مردم آسیب نبینند در شب اول اعتراضات در حدود ۶ ساعت در فلکه سوم کیانپارس حضور یافتم و اعضای شورای تامین را نیز فراخواندم که به صورت مستقیم بر امور نظارت داشته باشیم و کسی آسیب نبیند، بعد از آن به منطقه کوروش تا زرگان که شلوغ شده بود و یکی از شعب بانک را آتش زده بودند، سرکشی کردیم که به دلیل گاز اشک آور ناچار به استفاده از ماسک شدم.

عالمی نیسی افزود: همه دغدغه ما این بود که کسی از مردم آسیب نبیند، در منطقه زرگان تعداد زیادی از بچه های بسیج با تفنگ شکاری زخمی شدند اما به سوی مردم تیراندازی و شلیک نکردند.

وی اضافه کرد: شهرستان اهواز (جدای از کوت عبدالله) در حوادث اخیر نمره بسیار خوبی در سطح ملی گرفته زیرا حوادث کنترل و مهار شد.

به گفته وی، در مناطقی که مشکل بوجود آمده بود، نشست های زیادی با معتمدان و ریش سفیدان محل برگزار شد زیرا همه دغدغه ما این بود که تیری شلیک نشود و به یک شهروند اصابت نکند.

عالمی نیسی همچنین درآوردن پلاک خودروهای عبوری در اهواز را نیز رد کرد و گفت: ماموران راهور فقط پلاک خودروهایی که اقدام به مسدود کردن مسیر کرده بودند، برداشته‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه انتخابات به سرنوشت مردم و کشور مرتبط است، معتقد هستم و یقین دارم که مردم منافع کلان نظام را در نظر می گیرند و در انتخابات مجلس مشارکت خوبی خواهند داشت.

عالمی نیسی افزود: در گذشته نیز شاهد بودیم که بیشترین مشارکت در انتخابات در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین و کمترین مشارکت در مناطق برخوردار و مراکز شهرستان ها بوده، و این نشان می‌دهد که نظام متعلق به مردم است و مردم حضور پررنگی در انتخابات خواهند داشت.

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برگزار خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در خوزستان انجام نمی‌شود.

استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. این تعداد نماینده در انتخابات دوم اسفند تغییری نخواهد داشت. حوزه‌های انتخابیه آبادان و اهواز هر کدام با سه نماینده بیشترین تعداد نمایندگان را در حوزه های انتخابیه خوزستان دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار