تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۹۲۱۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آغاز عملیات آموزشی ترویجی و مشارکت‌های جایکا در حوزه آبخیز مدیریت جامع الگویی رکعت
رییس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان از آغاز عملیات آموزشی ترویجی و مشارکت‌های جایکا در حوزه آبخیز مدیریت جامع الگویی رکعت خبر داد.

محمد علی کلی رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: حوضه آبخیز الگویی رکعت با وسعت حدود ۱۶ هزار هکتار در شمال استان خوزستان واقع است که با توجه به اهمیت آن (مشرف بودن به دریاچه سد کارون ۳) جهت انجام پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در قالب مشارکت با مردم انتخاب گردیده و اجرای این پروژه‌ها از سالیان گذشته در این حوضه آغاز شده است.

او افزود: از آنجاییکه اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبتنی بر ایفای نقش مردم بر مشارکت است از جایکا جهت این امر بهره گرفته شده، به همین منظور برای مشارکت مردم و آبخیزنشینان در اجرای پروژه‌ها دارای اهمیت بالایی است و ایفای نقش مردم مد نظر است. از این رو از جایکا به عنوان مشاور و گرفتن راهنمایی برای بهترین روش استفاده می‌گردد.

کلی تصریح کرد: اجرای این پروژه‌ها با مشارکت مردم، می‌طلبد تا یک سری آموزش‌ها به اهالی حوضه آبخیزنشین داده شود که جایکا تقبل نموده است در اجرای دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با ۵ استان پایلوت (استان‌های حوضه‌ آبخیز کارون) همکاری نماید و تجارب دیگر کشور‌ها را در این حوضه‌ها به عرصه‌ ظهور برساند.

رییس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهار داشت: طی توافق به عمل آمده ۳۰ عنوان دوره آموزشی در این پروژه مصوب گردیده است که ابتدا دو دوره آموزشی اطفا حریق در جنگل‌ها و مراتع و توانمند سازی جوامع محلی در تاریخ ۵/۹/۹۸ در شهرستان دهدز اجرا گردید. در این دوره‌های آموزشی که در سالن آموزشی غدیر آموزش و پرورش برگزار گردید، فراخوان‌هایی از ادارات و ارگان‌های ذیربط، سازمان‌های مردم نهاد، دهیاری‌ها و کارمندان منابع طبیعی که به عنوان دست اندرکار در حوضه‌ی آبخیز رکعت هستند، شرکت داشتند.

این مقام مسئول بیان کرد: شروع دوره‌ها با ارائه تجارب کاربردی مختص هر پروژه در ژاپن از سوی یاماشیتا (مسئول آموزش آژانس جایکا) به زبان ژاپنی ارائه گردید و پس از آن میر علایی مطالب آموزشی دوره اطفا حریق و دین پناهی دوره آموزشی توانمند سازی جوامع محلی را تدریس کردند.

براساس اسن گزارش؛ جایکا نام یک سازمان دولتی مستقل در ژاپن است که در زمینه توسعه پایدار با کشور‌های در حال توسعه همکاری می‌کند. نقش اصلی این آژانس، پشتیبانی از شیوه‌های توسعه پویا است که با ایجاد روحیه‌ی توان افزایی به صورت دوره‌های میان مدت و طولانی مدت به اجرا در می‌آید.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار