تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حدود سه درصد مراجعه‌کنندگان با علایم آنفلوآنزا در خوزستان بستری شدند
  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: حدود ۲ تا سه درصد از مراجعه‌کنندگان با علایم آنفلوآنزا در خوزستان نیاز به بستری در بیمارستان داشتند که از این موارد، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد برای دریافت مراقبت‌های ویژه تنفسی، در بخش آی‌سی‌یو بستری شدند.

دکتر سید  مهدی حسینی زاده  بیان کرد: حدود ۹۷ تا ۹۸ درصد از مراجعه‌کنندگان با علایم آنفلوآنزا در خوزستان شبه آنفلوآنزا بودند و سرپایی درمان شدند و با درمان حمایتی و استراحت در منزل بهبود می‌یابند.

وی افزود: در مواردی که بیماران در بخش بستری می‌شوند با توجه به بیماری زمینه ای این افراد، تاخیر در مراجعه، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد احتمال مرگ وجود دارد.

حسینی زاده بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، شروع موج آنفلوآنزا امسال نسبت به پارسال زودتر بوده و حدت و شدت آن بیشتر است که با همکاری مردم و رعایت توصیه‌های بهداشتی امید است در هفته های آینده کنترل شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: آنفلوآنزا بیمار ویروسی است که انواع مختلف دارد و آمار خوزستان مانند آمار متوسط کشوری است و به منظور وحدت رویه، آمار و توضیحات در این باره، هر یکشنبه توسط مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شبکه سراسری به صورت کشوری ارایه می شود.

توصیه‌های بهداشتی

وی توصیه کرد: مهمترین توصیه در زمینه این بیماری، شست و شوی دست‌ها به طور منظم با آب و صابون مایع به مدت ۴۰ تا ۶۰ ثانیه است؛ در هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی پوشانده و سپس دستمال مصرف شده فوری دفع شود و از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم ها، بینی و دهان خودداری شود.

حسینی زاده افزود: در صورت مشاهده علایم شبه آنفلوآنزا (شامل تب به همراه سرفه ای که در یک هفته اخیر رخ داده باشد) فوری به پزشک مراجعه کنید؛ برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به شما توصیه می شود اگر آثار شبه آنفلوانزا را در فردی مشاهده کردید از او حداقل یک متر فاصله بگیرید و هنگام احوالپرسی از درآغوش گرفتن، بوسیدن و دست دادن خودداری کنید و استراحت کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین ث را در برنامه خود قرار دهید.

توصیه به واکسیناسیون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: واکسیناسیون یکی از مهم ترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض ناشی از آن در گروه های پر خطر است و توصیه  می‌شود گروه های پرخطر واکسن فصلی آن را تزریق کنند.

وی بیان کرد: افراد در معرض خطر ابتلا به فرم شدید بیماری شامل کودکان زیر پنج سال و سالمندان بالای ۵۰ سال، زنان باردار که سه ماه دوم و سوم بارداری در فصل سرد سال و بیماران مزمن قلبی، تنفسی(مثل آسم)، ریوی و کلیوی، بیماران مبتلا به اختلالات خونی و بیماران دارای نقص سیستم ایمنی از جمله بیماران اچ آی وی ، و افراد مصرف کننده آسپیرین به مدت طولانی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ششم آذر در حاشیه کارگروه سلامت و امنیت غذایی به خبرنگاران گفته بود: مدل‌های مختلفی ازآنفلوآنزای حاد وجود دارد و تعداد زیادی بیمار نیز به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کرده‌اند.

به گفته ایرج نظری بخشی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و مستعد با سرماخوردگی معمولی نیز ممکن است دراثر این بیماری فوت شوند؛ درخوزستان نیز مواردی از فوت گزارش شده اما این آمار خارج از محدوده نرم نبوده است.

وی افزود: نگرانی در خصوص بیماری آنفلوآنزا در خوزستان وجود ندارد و در صورت بروز شرایط خاص اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز ششم آذر اعلام کرده بود: آمار قطعی تلفات آنفلوآنزا در کشور ۱۵ نفر است و آمار جدید اعلام می‌شود.

محمد مهدی گویا ادامه داد: مرجع اعلام آمار شیوع و مرگ آنفلوآنزا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است که پس از آزمایش موارد مشکوک و تایید نوع ویروس آنفلوآنزا در افراد بیمار یا فوت شده اعلام می‌شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار