تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۱۹۲۲۲۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس کل دادگستری خوزستان:
بخشی از وقایع اخیر به دلیل عدم‌آگاهی مردم از برنامه های‌دولت بود
  رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: بخشی از وقایع اخیر در کشور به دلیل عدم آگاهی مردم از برنامه‌های دولت و در جریان قرار نگرفتن آنان از موضوع گران شدن بنزین بود که همه را غافلگیر کرد اگرچه عوامل دیگری از جمله دخالت کشورهای بیگانه موجب ایجاد اغتشاشات در جامعه‌ شد.

به گزارش  روابط عمومی دادگستری خوزستان حجت الاسلام صادق مرادی در سومین جلسه شورای پیشگیری از جرم استان از بروز حوادث اخیر توسط عوامل آشوبگر و خسارات به اموال عمومی و خصوصی مردم ابراز تاسف و از حضور آگاهانه مردم در صحنه انقلاب که موجب یاس دشمنان اسلام و نظام اسلامی و خنثی شدن توطئه جبهه استکبار شد تقدیر کرد.

وی گفت: بالاترین اتهام در میان افراد تحصیل‌کرده کشور، توهین است که این نشانه کاهش آستانه تحمل افراد در جامعه‌است.
رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: با اقدامهای قوه قضائیه در سال های ۹۶ و ۹۷ در کشور و استان خوزستان، نرخ این جرم کاهش چشمگیری یافته‌است.
مرادی گفت: این برنامه ها در شهرستان هایی که بافت قومی یکدست تری داشته اند، موفق تر بوده است و این امر نشان می دهد که ارتباطات اجتماعی صمیمانه تر میان افراد در کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی موثر است.
وی خواستار تشکیل بانک اطلاعات فردی افراد پرخطر و مجرمان حرفه ای در برخوردهای خشونت طلبانه شد و گفت: برای کاهش خشونت در جامعه باید فرهنگسازی شود.
مرادی تصریح کرد: برنامه های خبری سیما باید به سمت ایجاد امیدواری در جامعه برود تا روحیه امیدواری میان مردم تقویت و انسجام اجتماعی در جامعه بیشتر حفظ شود.
وی از اجرای طرح نماد (طرح نظام مراقبت از دانش آموزان) در استان خوزستان و همکاری سازمان های مسوول قدردانی کرد و گفت: به جز اجرای این طرح در برخی مدارس که نتایج قابل توجهی را نیز داشته است، بهتر است دوره های آشنایی با طرح نماد برای مربیان پرورشی سایر مدارس استان برگزار شود تا برای اجرای این طرح در مدارس خود آماده شوند.
عالی ترین مقام قضایی خوزستان بیان داشت: حضور قضات در مدارس نباید مختص به هفته قوه قضائیه باشد و این دادگستری آمادگی دارد تا برای ارتقای آگاهی حقوقی دانش آموزان، در تمام طول سال با آموزش و پرورش همکاری داشته باشد.
رییس کل دادگستری خوزستان در خصوص موضوع بررسی پیش نویس دستورالعمل اجرایی پیشگیری از تغییر اراضی و باغ ها گفت: اولویت برخورد با متخلفان در این زمینه، برخورد با افراد دانه درشت است.
وی ادامه داد: آخرین تغییرات قانونی در این خصوص باید به اطلاع رییسان دادگستری ها ، دادستان ها و قضات رسانده شود تا در تصمیمات قضایی و انشای آرای خود، ضمن بهره گرفتن از نظرات کارشناسان مربوط، این اطلاعات را نیز لحاظ کنند.
در ادامه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز گفت: طی دو سه سال اخیر در استان خوزستان، آمار خشونت کاهش یافته است اما روش های خشونت در جامعه تغییر کرده‌است.
حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی اظهار داشت: خشونت تنها برخورد فیزیکی نیست و گاهی در صحبت های میان زوجین نیز این خشونت ظاهر می‌شود.
وی گفت: سند و برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت از سوی شورای اجتماعی کشور که قوه قضاییه نیز یکی از اعضای آن است تهیه شده که امیدواریم نتایج مؤثری در جامعه داشته‌باشد.
امانت بهبهانی با ارائه گزارشی از عملکرد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، گفت: در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن، آمار ورودی این پرونده ها به دادگستری ۱۴ درصد کاهش داشته‌است.
وی اظهار کرد: مدیریت پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی با قوه قضائیه است اما همه سازمان ها باید به سهم خود در آن مشارکت‌کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در خصوص موضوع بررسی پیش نویس دستورالعمل اجرایی پیشگیری از تغییر اراضی و باغ های استان گفت: اجرای این پیش نویس به تقویت هماهنگی های بین بخشی در استان نیاز دارد.
وی اظهار کرد: قطعه قطعه کردن اراضی کشاورزی و فروش آن به قیمت های گزاف، یکی از آفاتی است که اراضی استان را تحت تاثیر خود قرار داده است و ممکن است در آینده به نابودی روستاها ،  صنعت و کشاورزی استان بینجامد.
در ادامه نشست کارشناسان معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دادگستری و سایر اعضای شورای پیشگیری استان به بیان دیدگاه ها و نظرهای خود پرداختند و در پایان مواردی به تصویب اعضای این نشست رسید.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار