تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۹۲۲۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراقبان کوه و دشت ها را به دست فراموشی نسپاریم
فصل کوچ که فرا می‌رسد، عشایر کوچرو به همراه گله‌های خود راهی مناطق گرمسیری در استان‌های جنوبی خوزستان می‌شوند.
 فصل کوچ که فرا می‌رسد، از جاده‌های عشایری استان خوزستان صدای زنگوله بزغاله‌ها گوش هر آدمی را نوازش می‌دهد، صدای نعل‌های چارپایان بر بستر جاده‌ها را می‌توان شنید.

تا چشم کار می‌کند بزغاله، گوسفند، بارکش و خورجین‌های رنگارنگ بر دوش آنها دیده می‌شود که در مسیری بی انتها در حرکت هستند تا به مکانی قشلاقی برسند و از چشمه‌های خنک که از دل کوه‌های سر به فلک کشیده و استوار می‌جوشند، اندکی بنوشند.

مناطق قشلاقی خوزستان پذیرای عشایر کوچرو/ارائه خدمات بی مرز تا آخرین لحظات

عشایر غیور ایرانی، زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ و کودکان با لباس‌های رنگارنگ و چوقا‌های اصیل ایل بختیاری به دنبال گله‌های خود در حرکت هستند و گاهی که خسته می‌شوند، در مکانی مناسب بیتونه می‌کنند.

نانی محلی می‌پزند، غذایی محلی بار می‌گذارند و بر سفره‌ای می‌نشانند که با دوغ و سبزیجات محلی رنگین شده است و یک نان می‌خورند و صد شکر خدای خود را بجای می‌آورند.

مناطق قشلاقی خوزستان پذیرای عشایر کوچرو/ارائه خدمات بی مرز تا آخرین لحظات

این است زندگی عشایر کوچرو که در دل کوهستان‌های سرسبز و خوش آب و هوا با مشکلات فراوان روزگار می‌گذرانند و با پرورش دام نقش مهمی در چرخه تولید کشور ایفا می‌کنند.

مناطق عشایری خوزستان میزبان عشایر ۷ استان کشور

مسعود ارجمندی کارشناس اداره کل امور عشایر استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همه ساله در فصل قشلاق میزبان عشایر از ۷ استان کشور شامل؛ چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، همدان و... هستیم.

او افزود: در فصل قشلاق عشایر کوچرو، در مجموع از ۲۳ هزار خانوار عشایری شامل؛ ۱۴۰ هزار نفر در بخش‌های مختلف استان پذیرایی می‌کنیم.

به گفته ارجمندی، در مدت زمانی که خانوار‌های عشایری در استان خوزستان به سر می‌برند، خدماتی از جمله؛ توزیع آب شرب، آرد و سایر ملزومات موردنیاز آن‌ها را در طول مسیر کوچ و پس از اسکان در مناطق مختلف استان ارائه می‌نماییم.

بیش از ۷ هزار خانوار عشایری مهمان اندیکایی‌ها

رسول مدملیل، رییس اداره امور عشایر شهرستان اندیکا  با اشاره به اینکه معمولا هر سال از اواسط شهریورماه کوچ عشایر آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه همان سال ادامه دارد، بیان داشت: هر ساله شهرستان اندیکا میزبان حدود ۷ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری کوچرو از حوزه استان اصفهان در مناطق درون و برون این شهرستان است.

او درخصوص ارائه خدمات به خانوار‌های عشایری اظهار کرد: اداره امور عشایر این شهرستان اقدام به توزیع علوفه و آب آشامیدنی سالم با تانکر‌های سیار آبرسان می‌کند.

مدملیل ادامه داد: بهسازی و مرمت جاده‌های عشایری و همچنین اعطا تسهیلات در زمینه زنجیره تولید گوشت، خرید علوغه دام از دیگر خدمات ارائه شده به عشایری است که در مناطق عشایری شهرستان اندیکا ساکن می‌شوند.

این مقام مسئول به عشایر توصیه کرد: حتما واکسیناسیون دام‌ها را انجام دهند، همچنین به توصیه‌های هواشناسی درخصوص بارش باران و طغیان رودخانه‌ها توجه نمایند تا شاهد حوادث و رخداد‌های ناگوار نباشیم.

به گفته رسول مدملیل، شهرستان اندیکا ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار دارد که بخشی از این جمعیت مربوط به کوچ درون شهری در حوزه‌های ییلاقی شهرستان مثل منطقه لیله، کینو، امامزاده سیخان برهان عالی، دشت آبدار، دشت بی آب هستند و بخشی نیز مربوط به کوچ برون شهری هستند که در مناطق ییلاقی استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان ساکن می‌شوند.

مناطق قشلاقی خوزستان پذیرای عشایر کوچرو/ارائه خدمات بی مرز تا آخرین لحظات

به میان عشایر رفتیم و چند دقیقه‌ای مهمان دل‌های سپید آنها در میان سیاه چادر‌ها بودیم.

امور عشایر خدمات خوبی ارائه می‌دهد

مردی از عشایر غیور بختیاری  گفت: اداره امور عشایر استان خوزستان و شهرستان اندیکا خدمات بسیار خوبی به ما ارائه می‌دهد، آرد مورد نیاز ما را با قیمت مناسب تامین می‌کند، همچنین با اجرای خط لوله، استفاده ما از آب شرب تسهیل شده است.

او افزود: جاده‌هایی که ما از آنها عبور می‌کنیم، با همکاری امور عشایر شرایط مطلوبی دارد و مشکلات کمتری برای عبور از این جاده‌ها داریم.

این مرد عشایری بیان کرد: سهمیه‌هایی از جمله؛ آرد، علوفه، سوخت و ... که در اختیار ما قرار می‌گیرد، استفاده می‌کنیم و خوشبختانه در زمینه تامین مایحتاج و کالا‌های اساسی برای خود و دام‌ها مشکلی نداریم.

مناطق قشلاقی خوزستان پذیرای عشایر کوچرو/ارائه خدمات بی مرز تا آخرین لحظات

زندگی عشایری تلفیقی از سختی و شیرینی

او اظهار داشت: زندگی عشایری بسیار سخت است، چراکه امکانات کم بوده و در چادر به سر می‌بریم، زمان بارش باران و برف خطرات زیادی ما را تهدید می‌کند.

این مرد عشایر تصریح کرد: اگر دولت به ما کمک کند، زندگی عشایری خوب و شیرین است، اما بیمه نداریم و مخارج خود را با تلاش و فروش محصولات خود تامین می‌کنیم.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته بدلیل حرکت و انتقال لوازم با چهارپایان و بارکش ها، حدود ۱۰ روز زمان می‌برد تا به مقصد مورد نظر برسیم، اما درحال حاضر با وانت و خودرو‌های باری تردد می‌کنیم و به همین دلیل زودتر به مقصد می‌رسیم.

مناطق قشلاقی خوزستان پذیرای عشایر کوچرو/ارائه خدمات بی مرز تا آخرین لحظات

مناطق گرمسیری خوزستان، مقصد عشایر کوچرو

جوانی از عشایر کوچرو که گله گوسفندان را به چرا برده بود،   گفت: حدود ۱۵ روز است که از سمت منطقه ییلاقی کوهرنگ به سمت شَلال آمده ایم و پس از اسکان ۱۰ تا ۱۵ روزه در این منطقه به سمت شهرستان مسجدسلیمان که جز مناطق گرمسیری است می‌رویم.

 خوشبختانه اداره امور عشایر استان خوزستان و شهرستان اندیکا حامی همیشگی عشایران، این ذخایر اسلام است، با اعزام پزشکان در میان عشایر از بروز و شیوع بیماری‌های مختلف در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

لازمه حفظ عشایر این قشر زحمتکش جامعه، ارائه خدمت و رفع موانع و مشکلاتی است که بر سر راه آن‌ها رخ می‌دهد، چرا که بدون عشایر تولید گوشت و مواد پروتئینی در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار