تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۲۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزگزینی در ولادت ها در روزهای خاص به وضوح نمایان است
 سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: روزگزینی در ولادت ها در روزهای خاص به وضوح نمایان است به طوری که در تاریخ ۹۸/۸/۸ شاهدتولد ۵ هزار و ۲۴۲ نوزاد در کشور بودیم.

سیف الله ابوترابی، افزود: طبق آمار ارائه شده، ولادت‌های رخ داده در  هشتم آبان ماه امسال بیش از ۵.۱ برابر متوسط ولادت‌های رخ‌داده در روزهای دیگر ماه آبان است.
وی گفت: با توجه به این که ثبت ولادت بر پایه‌ گواهی‌های بیمارستانی به انجام می‌رسد، علت رخ‌داد این پدیده در چارچوب بررسی عملکرد پزشکان قابل بررسی است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: بروز پدیده روزگزینی در ولادت‌های رخ داده در کشور، در روزهای خاص به وضوح نمایان است، اما بررسی‌های بیشتر ابعاد این پدیده در سازمان ثبت احوال کشور در دست انجام است که نتایج آن در آینده منتشر خواهد شد.
معاون امور اسناد هویتی و سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: اگر روزگزینی ناشی از سزارین نابهنگام باشد، موضوع در چارچوب نقض حقوق نوزادان نیز قابل بررسی است و بررسی‌های دقیق‌تر صاحب‌نظران در مورد این پدیده‌ اجتماعی را می طلبد.

وی ادامه داد: در اولین روز از آبان ماه امسال سه هزار و ۸۹۲ ولادت در کشور ثبت شده است و کمترین ولادت هم در این ماه در روز ۱۷ آبان بود که شاهد تولد ۲ هزار و ۲۰۰ نوزاد در کشور بودیم.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: مهلت قانونی ثبت تولد نوزادان در سازمان ثبت احوال ۱۵ روز از زمان تولد است و خانواده‌ها باید در این مهلت اقدام کنند.

ابوترابی افزود: اکنون بیش از ۹۹ درصد ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند و هموطنان باید دقت داشته باشند که ولادت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

وی اعلام کرد: در سال گذشته (۱۳۹۷) یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۰۹ نفر در ایران متولد شدند و ولادت آنها به ثبت رسید و از متولدان سال گذشته ۷۰۴ هزار و ۵۴ نفر پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۵۵ نفر هم دختر بودند.
ابوترابی ادامه داد: در سال گذشته در مقابل هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۶ پسر به دنیا آمده و به عبارتی نسبت جنسیتی متولدان پارسال ۱۰۶.۳ درصد بوده است.
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در اجرای این ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ابوترابی اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار