تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۹۲۲۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سبزیجات و میوه های خود را با مایع ظرفشویی نشویید
یک متخصص تغذیه گفت: یکی از عواملی که می‌تواند تاثیرگذار در ایجاد سرطان خون باشد، مایع ظرفشویی موجود در سبزیجات و میوه‌ها است.
 خدیجه رحمانی متخصص تغذیه  گفت: اگر میوه و سبزی‌ها را  با فشار خوب آب شستشو دهید انگل‌های موجود  جدا می‌شوند و دیگر نیازی به مواد شیمیایی برای شستشوی آن وجود  ندارد. البته افراد می‌توانند از نمک و سرکه یا مایع‌های ضدعفونی کننده استاندارد برای شست‌وشو استفاده کنند. معمولاً استفاده از مایع ظرفشویی توصیه نمی‌شود؛ زیرا این مواد به سبزی‌ها می‌چسبند و احتمال ایجاد کارسینوژنی (سلول های سرطانی) در آن‌ها وجود دارد. شستن میوه و سبزیجات با مایع ظرفشویی ممکن است موجب سرطان خون شود.

سبزیجات

 این متخصص تغذیه بیان کرد: افراد روزانه چندین بار ظروف خود را با مایع ظرفشویی شستشو می‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود مایع استفاده شده جذب ظروف شود و هنگام گرم شدن آن،  مواد شیمیایی جدا می‌شوند و به غذا می‌چسبند. افراد می‌توانند به جای مایع ظرف‌شویی از  نمک استفاده کنند یعنی سبزیجات را داخل آب و نمک بخوابانند و ضدعفونی کنند. افراد می‌توانند برای تازه ماندن سبزیجات  هم حتی از سرکه استفاده کنند. 

سبزیجات

او گفت: انگل‌زدایی یکی از مراحل سالم‌سازی سبزی است که معمولاً افراد از آن غافل یا دچار تردید می‌شوند. پزشکان با شستشوی  سبزیجات به همراه مایع ظرفشویی مخالف هستند، زیرا مواد شیمیایی قابلیت مسموم کنندگی دارند، حتی می‌توانند خللی در ظاهر و طعم سبزی ایجاد کنند  و به کیفیت آن آسیب بزنند. آسیب به کیفیت، طعم و ظاهر سبزیجات بسیار خطرناک است. بنابراین بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با قرار دادن سبزیجات در مواد ضدعفونی‌کننده، تخم انگل‌ها نیز از بین می‌رود، در حالی که پرکلرین یا محلول‌های ضدعفونی‌کننده سبزیجات که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، صرفاً برای میکروب‌زدایی از سبزیجات است، اما قادر به خارج کردن تخم انگل‌ها از سبزی‌ها نیستند. چراکه سطح بسیاری از سبزیجات صاف نیست و حاوی تعداد زیادی فرورفتگی است که می‌تواند محلی برای اختفای میکروارگانیسم‌ها (به خصوص تخم انگل‌ها) حتی پس از شستشو باشد.

رحمانی یادآور شد: کاربرد مایع ظرفشویی طبق دستورالعمل، موجب می‌شود که سطح سبزی‌ها، تخم و کیست انگل‌های موجود روی آن لیز و لزج شود و رشد کنند، پس بهتر است افراد به جای مایع ظرفشویی از آب نمک یا آب با فشار استفاده کنند.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار