تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۳۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اکثر کارگران ساختمانی کمک معیشتی نگرفته‌اند
 نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی گفت: بسیاری از کارگران ساختمانی که جزو اقشار محروم و شدیدا آسیب پذیر هستند کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند.

هادی ساداتی  درباره مشمول نشدن بسیاری از کارگران از دریافت بسته معیشتی گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد مراجعان ما اعلام می‌کنند که کمک معیشتی به آنها تعلق نگرفته است؛ در حالی که جامعه کارگری و کارگران ساختمانی جزو محروم‌ترین طبقات و اقشار ضعیف و به شدت آسیب پذیر هستند.

وی گفت: اعتقادی به کارساز بودن این بسته معیشتی با توجه به وضعیت تورمی که اکنون به وجود آمده ندارم و بعید می‌دانم تاثیری بر زندگی کارگران ساختمانی بگذارد ولی سوال ما این است که ۱۷ میلیون خانواده‌ای که این کمک به آنها داده شده چه کسانی هستند؟

این مقام مسئول کارگری گفت: حدس ما این است اقشار تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد کمک معیشتی دریافت کرده‌اند و درصد پرداخت به گروههای دیگر از جمله کارگران بسیار اندک بوده است.

کد ملی ۱.۲ میلیون کارگر ساختمانی در اختیار سازمان تامین اجتماعی

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی درباره ثبت کد ملی کارگران در کد دستوری و سامانه اعلام شده نیز گفت: بیشتر کارگران کد دستوری را وارد کرده‌اند ولی هنوز جوابی نگرفته‌اند. البته به یک عده پیامی ارسال شده مبنی بر اینکه دسترسی به حسابهای شخصی از طرف دولت داده شود ولی بعید می‌دانم که کارگران ساختمانی بیش از یکی دو حساب داشته باشند ولی دسترسی به حسابهایشان آسان و وضعیتشان هم مشخص است، چون سازمان تامین اجتماعی قریب به یک میلیون و ۲۰۰ هزار کد ملی در اختیار دارد و می‌تواند اطلاعات مربوطه را در سامانه هدفمندی یارانه‌ها بررسی کند.

ساداتی همچنین درباره معیارهای مشمول شدن افراد در بسته معیشتی دولت گفت: در مورد داشتن ملک میلیاردی عموما در شهرستانها با این مساله مواجه هستیم و به عناوین مختلف با آن دست به گریبانیم. بسیاری از کارگران مایملک پدری دارند یا زمین و ملکی قبلا خریداری کرده‌اند که اکنون قیمتش بالا رفته است ولی این ملاک نمی‌شود که بگوییم وضعیت طرف عالی است. آنچه در سامانه کارگران ساختمانی تعریف شده معاملات آنچنانی است که رقم‌های بالای معاملات نشان می‌دهد فرد کارگر ساختمانی نیست و انبوه ساز است و ساخت و ساز می کند.

به گفته وی فردی که سالهای سال کار کرده و ماشینی خریده که یک شبه قیمتش سه برابر شده مقصر نیست و نمی‌توانیم تورم و نوسانات اقتصادی را گریبانگیر مردم کنیم.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به سامانه بیمه کارگران ساختمانی اظهار کرد: همه کارگران بیمه شده سال ۱۳۸۹ تا امروز در این سامانه ثبت نام کردند و اطلاعاتشان موجود است؛ بنابر این با توجه به سامانه‌ای که وزارت کار از قبل تعریف کرده، اطلاعات کارگران ساختمانی به طور شفاف و شناسنامه‌دار مشخص است و به راحتی می‌توان وضعیت کارگران ساخمانی از نظر معیشتی، کاری و درآمدی را رصد کرد؛ لذا اینکه کارگران ساختمانی کمک معیشتی نگرفته‌اند جای شک و تعجب دارد.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه واریز کمک معیشتی طی روزهای اخیر در سه مرحله صورت گرفته و طبق اعلام سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی، ۶۰ میلیون نفر از کمک معیشتی بهره‌مند شده‌اند اما فعالان و مقامات کارگری می گویند این یارانه به طور محدود و به تعداد کمی از کارگران حداقل‌بگیر و بازنشسته پرداخت شده و بخش اعظمی از کارگران را شامل نشده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار