تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۹۲۳۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چه کسانی مشمول یارانه دولت برای بیمه سلامت می‌شوند؟
 طرح پوشش بیمه اجباری سلامت کار خود را از ۱۳ آبان ماه سال جاری آغاز کرد. این طرح در حالی مطرح شد که پیش بینی می‌شود حدود ۶ تا ۷ میلیون نفر در کشور فاقد هر نوع بیمه درمانی باشند. به این ترتیب بر اساس طرح "پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی"، افراد فاقد بیمه درمانی موظفند نسبت به بیمه کردن خود اقدام و به شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

  آیین‌نامه اجرایی بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع، ‌ به استناد بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، توسط هیئت وزیران در جلسه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سازمان برنامه و بودجه، تصویب شد. پس از انجام ارزیابی وسع که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد، این وزارتخانه ظرف مدت یک ماه باید نتایج را به بیمه سلامت اعلام کند تا مشخص شود چه کسانی استحقاق برخورداری از یارانه دولت در بخش بیمه سلامت را دارند.  

دهک‌های درآمدی  ۱و ۲ و ۳ و یا به عبارتی افرادی که تا ۴۰ درصد حداقل حقوق مصوب شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت می‌کنند، باید ارزیابی وسع شده تا برای استحقاق دریافت بیمه سلامت رایگان ارزیابی شوند. بر همین اساس کسانی که در این سه دهک درآمدی قرار دارند، حق بیمه‌شان به طور صد در صدی توسط دولت پرداخت خواهد شد.  گروه دومی که برای ارزیابی وسع‌شان اقداماتی صورت می‌گیرد، افرادی هستند که ۴۰ درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و در دهک درآمدی ۴ قرار دارند. ۵۰ درصد حق بیمه این دهک را نیز دولت پرداخت می‌کند. اما افرادی که حقوق‌شان بالاتر از حداقل حقوق مصوب است، صد در صد سرانه حق بیمه خود را خودشان پرداخت می‌کنند.

نکته قابل تامل اما آغاز طرح پوشش بیمه اجباری سلامت در اواسط سال جاری و بدون در نظر گرفتن بودجه‌ای مجزا برای آن بود. ابهامی که با ابراز امیدواری مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اینگونه به آن پاسخ داده شد: از آنجایی که در اواسط سال هستیم طبیعتا برای سال جاری بودجه‌ای برای طرح پیش‌بینی نشده، اما طبق فرمایشات دکتر جهانگیری و دکتر نمکی، در این شرایط خاص اقتصادی دولت توجه ویژه‌ای به بیمه سلامت خواهد داشت. در بودجه سال آینده، ممکن است بودجه این طرح از محل یارانه‌ها یا محل مالیات بر ارزش افزوده تامین شود، اما در حال حاضر برای ۱۸۰ روز پیش‌رو نمی‌خواهیم مردم را نگران کنیم و با کمک دستگاه‌های‌ مرتبط مانند سازمان برنامه و بودجه و دولت محترم، مشکلات را حل می‌کنیم.

ابلاغ نتیجه ارزیابی وسع ۴۷۸هزار متقاضی یارانه بیمه سلامت؛ فردا

اما سرانجام تامین بودجه این طرح و جبران آن در بودجه سال آینده چگونه صورت خواهد گرفت؟ در این راستا، ‌ مهندس طاهر موهبتی_مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با ایسنا،  با اشاره به اینکه تا کنون ۴۷۸ هزار نفر در سامانه بیمه سلامت تقاضای ارزیابی وسع کرده‌اند تا کل یا بخشی از حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت شود، اظهار کرد: البته نتیجه درخواست این تعداد یاد شده، طبق مهلت مقرری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد، ‌ ظرف یک ماه یعنی تا روز ۱۴ آذرماه به ما ابلاغ خواهد شد.

هزینه پوشش بیمه شدگان جدید

وی در خصوص تامین بودجه این طرح تصریح کرد: شخص وزیر بهداشت نامه‌ای را به دکتر محمد باقر نوبخت_ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشتند که طبق آن اعلام کردند به ازای هر یک میلیون نفری که در طرح پوشش بیمه اجباری به سازمان بیمه سلامت اضافه شدند،  ۵۸۰ میلیارد تومان در سال جاری و حدودا ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه در سال آینده برای سازمان بیمه سلامت به بار خواهد داشت. در صورتی که در نظر بگیریم مقرر شود کل یا بخشی از حق بیمه‌ چهار میلیون نفر را پس از آزمون ارزیابی وسع باید دولت پرداخت کند، در آن صورت باید حداقل ۲۴۰۰ میلیارد تومان به ما کمک شود که این رقم جدای از اعتبار سالیانه‌ای است که برای سازمان بیمه سلامت در نظر گرفته می‌شود.

موهبتی با تاکید بر اینکه در سال جاری هیچ بودجه جداگانه‌ای برای آغاز پوشش بیمه اجباری در اختیار این سازمان قرار نگرفته، ‌ بیان کرد: همچنان منتظر اعلام نتایج آزمون ارزیابی وسع از سوی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم، اما پس از اعلام این وزارتخانه، هزینه‌های ایجاد شده در این طرح را باید از بودجه فعلی سازمان متقبل شویم که ممکن است باعث ایجاد بدهی برایمان شود.

فریب کلاهبرداران را نخورید

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمینه ایجاد شده برای سوءاستفاده برخی ازفراد سودجو با آغاز به کار طرح پوشش بیمه اجباری، خاطرنشان کرد: برخی افراد یا شرکت‌ها طی تماس تلفنی با مردم مدعی می‌شوند که اگر نسبت به بیمه شدن خود اقدام نکنند، باید جریمه بپردازند یا مواردی از این دست؛ بنده به صراحت اعلام می‌کنم به هیچ عنوان فرد یا شرکتی از سوی سازمان بیمه سلامت و یا وزارت بهداشت موظف به تماس گرفتن با مردم جهت تشویق به پیوستن به پوشش بیمه نیستند و هرگونه اتفاق این چنینی می‌تواند از سوی افرادی سودجو انجام شود. از مردم می‌خواهیم تخلفات و موارد مشکوک را با سامانه ۱۶۶۶ در میان بگذارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پایان رضایت مردم را مهم‌ترین اولویت این سازمان خواند و افزود: سازمان بیمه سلامت تمام تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت خدمات انجام داده است؛ اما همچنان باید بر تلاش خود بیفزاییم تا رضایت کامل مردم را به دست آوریم. گاهی کاستی‌هایی وجود دارد که مقصر اصلی آن ما نیستیم، اما خدمات ما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ ‌ تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا از بروز مشکلات این‌چنینی جلوگیری کنیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار