تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۳۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه سازمان حج و زیارت به زائران عتبات: دسته‌جمعی به زیارت بروید
اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای به نکات ضروری برای سفر به عتبات به ویژه اهمیت رعایت قوانین عراق و همچنین پرهیز از تردد غیرضرور و تشرف دسته‌جمعی به اعتاب مقدسه اشاره کرده است.
  سفر به عتبات از اوایل ماه جاری از سر گرفته شد و هم‌اکنون با توجه به وجود امنیت در حرم‌های شریف کربلا و نجف، بسیاری از زائران کشورمان در قالب کاروان‌‌ها به این سفر معنوی مشرف شدند؛ اما با توجه به اینکه شرایط کنونی در عراق به گونه‌ای است که تمام زائران باید به منظور پیشگیری از هرگونه آسیب به برخی نکات توجه داشته باشند، سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای به دفاتر زیارتی به ارائه نکات مهم و ضروری قبل از اعزام زائران عتبات پرداخته است.

در اطلاعیه اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات که ۱۴ بند دارد، به اهمیت رعایت قوانین عراق و همچنین تشرف دسته‌جمعی به اعتاب مقدسه عراق اشاره شده است.

بر همین اساس در این اطلاعیه علاوه بر اجرای دقیق دستورالعمل‌های ستاد و بعثه مقام معظم رهبری و ارائه موارد امنیتی به زائرین قبل از سفر در جلسات توجیهی، به لزوم تردد بین‌شهری با حضور نیروهای امنیتی تأکید شده است.

همچنین احترام به قوانین و مقررات حاکم بر کشور میزبان و ضرورت رعایت آن توسط زائران، عدم عکسبرداری و فیلمبرداری و حتی حضور در مکان‌های تجمعات و اعتراض‌های افراد عراقی، خودداری از هرگونه اظهارنظر در مورد مسئولان و افراد عراقی و معترضان با عوامل هتل، رانندگان، زائران سایر کشورها و فروشندگان، پرهیز از هرگونه عمل و رفتار تنش‌زا یا حتی بحث و مشاجره با مأموران، مردم عادی و فروشندگان عراقی، خادمان و کارکنان عتبات مقدسه از دیگر موارد مهمی است که زائران عتبات باید به آن توجه داشته باشند. 

علاوه بر این، مسؤولان کاروان‌ها نیز باید درخواست‌های زائران مبنی بر تردد انفرادی، اقامت بیشتر، الحاق به کاروان دیگر را حتماً به اطلاع ستاد مناطق و حراست رسانده و قبل از کسب مجوزهای لازم اقدامی صورت ندهند و در صورت وقوع هرگونه رخدادی که در اجرای برنامه تغییراتی را ضروری می‌سازد، هماهنگی‌های لازم را با مسئولان مربوطه در ستاد و شرکت شمسا انجام دهند. همچنین القای آرامش به زائران در هر شرایطی و توجیه آنها به مراقبت‌های لازم بدون ایجاد ترس و وحشت و حفظ هوشیاری لازم و داشتن نگاه امنیتی از سوی کارگزاران به حوادث و رخدادها (بدون توهم و سیاه‌نمایی) امری ضروری است. 

در کنار این موارد، زائران نیز باید از تردد غیرضروری پرهیز کرده و تشرف به اماکن زیارتی حتی‌الامکان به طور جمعی و همراه با سایر کاروان‌ها صورت گیرد. همچنین در صورت بروز هرگونه اتفاق مشکوک در سفر برون مرزی اعم از بازداشت، تصادف، گم شدن مدارک هویتی، ربایش، ارتباط‌گیری نامتعارف، ارائه پیشنهاد مالی ـ اخلاقی و... یا پیشنهاد همکاری در هر زمینه‌ای از سوی سرویس بیگانه، بدون فوت وقت و به طور کامل موضوع را به اطلاع حراست رسانده تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

به گزارش فارس، هم‌اکنون سفرهای زیارتی به عتبات تنها به صورت هوایی انجام می‌شود و زائران کشورمان نیز در قالب کاروان‌های حج و زیارت به این سفر معنوی مشرف می‌شوند.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار