تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۱۹۲۳۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آیینهای اربعین در خوزستان باید به صورت مردمی و خودجوش باقی بماند
 رییس کمیته جذب مشارکت های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان گفت: حرکت عظیم و معنوی اربعین در خوزستان همچنان باید به صورت مردمی و خودجوش باقی بماند تا به نسل‌های آینده منتقل شود.

 حجت الاسلام سیدمحمود موسوی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از مدیران موکب‌های اربعین کلانشهر اهواز در سرسرای اداری اداره کل امور اقتنصادی و دارایی خوزستان با تقدیر از تلاش های شبانه روزی موکب داران فعال در مرز چذابه افزود:آماده سازی زیرساخت‌ها برای مراسم اربعین در ۲ مرز چذابه و شلمچه برعهده دولت است ولی پذیرایی و خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی برعهده موکب داران است.
وی با تاکید بر اینکه آیینهای اربعین نباید شکل دولتی به خود بگیرد اظهار داشت:هرچیزی که مردمی باشد و با کمک و مشارکت مردم شکل بگیرد ماندنی است گواینکه آیین های عزاداری عاشورا و تاسوعا و ماههای محرم و صفرچون مردمی است باقی مانده و به لطف الهی هر سال برعظمت و روح معنوی آن افزوده می‌شود.
رییس کمیته جذب مشارکت های مردمی ، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان با اشاره به اینکه موکب های اربعین در مرزهای چذابه و شلمچه در سال ۱۳۹۲ با برپایی ۲۵ موکب شکل گرفت و هر سال موکب های مردمی  در این مرزها بیشترشدند افزود:هم اکنون شهرک اربعین در چذابه به منظور خدمت رسانی بهتر راه اندازی شده‌است.
حجت الاسلام موسوی بابیان اینکه تا ۱۷سال آینده اربعین در فصل گرما خواهد بود از موکب داران خواست تجهیزات متناسب با فصل گرما از جمله وسایل سرمایشی و تهیه یخ و آب را برای زائران آماده‌کنند.
به گفته وی موکب داران در مرزهای چذابه و شلمچه برای حدود ۲میلیون زائر(رفت و برگشت) خدمت رسانی کردند واین کار بزرگی است که شما موکب داران با خلوص نیت انجام دادید.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان درادامه با بیان اینکه هرسال  مشکلات مراسم اربعین در مرزهای چذابه و شلمچه کمتر و نقاط قوت بیشتر می‌شود اظهار داشت: تکمیل زیرساخت ها از جمله جاده ها ، تامین امنیت موکب ها و آب و برق پایدار از وظایف دولت است که بخش مهمی از زیرساخت ها آماده‌شده‌است.
در این آیین برخی موکب داران اهوازی اربعین به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند.
تغییر مسیر حرکت زائران به سمت موکب های چذابه ، امنیت موکب ها پس از اربعین ، صدور به موقع کارت های شناسایی برای مدیران موکب ها از مهمترین خواسته ها و دغدغه های موکب داران اهوازی بود.
رییس کمیته جذب مشارکت های مردمی ، تغذیه و اسکان ستاد اربعین خوزستان در جمع بندی این آیین گفت:سه دسته موکب اربعین وجود دارد ، دسته اول از سوی مردم و خیران خوب پشتیبانی می شوند ، دسته دوم موکب هایی که کمک های کارکنان دولتی را دریافت و خدمت رسانی می کنند و دسته سوم موکب هایی هستند که هیچ گونه امکاناتی برای خدمت رسانی به زائران اربعین ندارند که باید دسته سوم حذف شوند.
وی گفت: امسال برای نخستین بارهمه داوطلبان برپایی موکب اربعین در سامانه "موکب" نام نویسی کردند و متعهد شدند همه امکانات خود را به صورت مردمی در خدمت رسانی به زائران به کار گیرند و توقع هیچ گونه کمکی نداشته باشند بنابراین موکب داران باید برای خدمت رسانی از کمک های مردمی استفاده کنند.
در این آیین به موکب داران اهوازی با اهدا لوح سپاس قدردانی شد.
به گزارش ایرنا گذرگاه مرزی چذابه در ۱۱۰کیلومتری شمال غرب اهواز و شلمچه در ۱۵کیلومتری غرب خرمشهر ۲ مرز رسمی و بین المللی تردد زائران اربعین حسینی هستند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار