تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۴۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرمانداران خوزستان بر اجرای برنامه کنترل ایدز نظارت کنند
 استاندار خوزستان با بیان اینکه برنامه کنترل عفونت HIV موفق نخواهد شد مگر با مشارکت همه ادارت و سازمان‌های مرتبط، گفت: انتظار می‌رود فرمانداران نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان‌های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.

 غلامرضا شریعتی در همایش آگاهی، پیشگیری، آزمایش و درمان HIV که امروز (۱۳ آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از زمانی که نخستین نمودهای HIV در حدود ۴۰ سال پیش گزارش شد، تلاش‌های بسیاری در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی HIV انجام شده است. در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم شده که در پیشگیری از عفونت، مراقبت و درمان افرادی که با HIV زندگی می‌کنند و مهار گسترش ویروس موثر بوده است.

وی افزود: در این راستا رهبران جهان قول داده‌اند تا به هدف ۳.۳ برای پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی در قالب یک تلاش گروهی جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار دست یابند. همچنین اهداف میان‌راهی سه‌گانه ۹۰ – ۹۰ – ۹۰ را وضع کرده‌اند؛ در این برنامه باید تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۹۰ درصد از کسانی که با HIV زندگی می‌کنند شناسایی شوند، ۹۰ درصد آن‌ها درمان دارویی دریافت کنند و ویروس در ۹۰ درصد گروه اخیر سرکوب شود.

 استاندار خوزستان تصریح کرد: روز جهانی ایدز امسال درست پیش از قرار ۲۰۲۰ فرا رسیده است بنابراین فرصت مناسبی است تا هم دستاوردها و هم کمبودهای خود را در پیشگیری، درمان و مراقبت HIV بررسی کنیم و بسنجیم.

شریعتی بیان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی شاهد گسترش فزاینده اپیدمی هستیم؛ در حالی که در سال ۲۰۱۵ تعداد مبتلایان جدید در جهان رو به کاهش بوده اما در منطقه ما موارد جدید اچ آی وی، ۳۲ درصد و مرگ و میر مرتبط با ایدز ۶۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش یافته است. همچنین در انجام آزمایش برای رسیدن به نخستین هدف ۹۰ درصدی برای تشخیص مبتلایان به HIV شکاف بزرگی در منطقه دیده می‌شود.

وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۸ در سطح دنیا از بین ۴۰۰ هزار نفری که تخمین زده شده با HIV زندگی می‌کنند، تنها ۱۲۷ هزار نفر (۳۲ درصد) از وضعیت خود آگاهی داشتند، در واقع ۲۷۳ هزار نفر هنوز از بیماری خود بی‌خبر هستند. اگر خطر سرایت ناآگاهانه ویروس به دیگران را در نظر بگیریم، این دغدغه بزرگی است. همچنین ۷۹ درصد کسانی که با HIV زندگی می‌کنند داروهای ضدویروسی لازم برای نجات جانشان را دریافت نمی‌کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: جمعیت‌های کلیدی که بیشتر تحت تاثیر اپیدمی ایدز قرار گرفته‌اند اغلب از عفونت‌های همزمان نیز رنج می‌برند؛ بیماری‌هایی با راه سرایت مشابه هپاتیت ویروسی B و C، عفونت‌های آمیزشی یا عفونت‌هایی مانند سل که مرتبط با شرایط زندگی این جمعیت‌ها است. افزون بر این، کسانی که با HIV زندگی می‌کنند اغلب نیازهایی در حوزه سلامت دارند که فراتر از آسیب‌پذیری یا ابتلا به HIV است.

شریعتی عنوان کرد: برای پشتیبانی از کشورها در حرکت به سوی پوشش همگانی سلامت و اطمینان از فراموش نشدن هیچ کس، گام‌های بلندی برداشته شده است. پوشش همگانی سلامت به معنای آن است که هر کسی به درمان و مراقبت موثر و ایمن بدون تحمل دشواری مالی دسترسی دارد. مداخلات ما برای پایان دادن به اپیدمی ایدز باید در این چارچوب دیده شود. خدمات مربوط به HIV باید کاملا در نظام خدمات بهداشتی اولیه (PHC) هر کشور ادغام شده باشد.

وی ادامه داد: امروزه، با پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایش و پیدایش آزمایش HIV سریع با حساسیت و ویژگی بالا، آزمایش HIV ساده‌تر از پیش شده است. با در دست داشتن همه این پیشرفت‌ها، راهی برای ما باقی نمی‌ماند جز این که تعهد خود برای پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ را به جا بیاوریم.

استاندار خوزستان افزود: ادغام خدمات به معنای آن است که نظام سلامت به جای آن که فقط بر عفونت HIV یک نفر تمرکز کند، می‌تواند به نیازهای سلامت هر فرد به شکلی منسجم و جامع پاسخ بدهد. زمان آن است که پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت HIV از انزوا خارج شود. کسانی که با HIV زندگی می‌کنند و آن‌هایی که بیشتر در معرض خطر آن هستند، حق دارند تا مانند دیگران از یک نظام خدمت‌رسانی، یکپارچه و به‌سادگی در دسترس برخوردار باشند.

شریعتی تصریح کرد: جوامعی که با گسترش ایدز مواجه هستند، سازنده‌ترین و پویاترین شهروندان خود را از دست می‌دهند. هنگامی که مردان و زنان جوان بر اثر ابتلا به ایدز، بیمار می‌شوند اغلب از دردهای روحی، انزوای اجتماعی و مشکلات جسمی و اقتصادی رنج خواهند برد. خانواده‌ها نیروی کار خود را از دست می‌دهند، موقعیت اجتماعی‌شان از بین می‌رود، از فقر و بیماری رنج می‌برند، بر اثر نگاه تلخ و بدنام کننده مردم منزوی می‌شوند و حقیقت ابتلا به ایدز را انکار می‌کنند و این در حالی است که خطر گسترش ایدز به دیگران وجود دارد. این افراد نیازمند آسایش و راهنمایی‌های کاربردی هستند.

وی با بیان اینکه کلیه سازمان‌ها و نهادهای متولی برنامه ایدز باید در قالب کمیته‌های استانی و شهرستانی همدل شوند، گفت: با این هماهنگی می‌توانیم جهت رسیدن به اهداف توسعه پایدار در چارچوب چهارمین برنامه ملی استراتژیک ایدز تلاش خود را به ثمر برسانیم.

شریعتی گفت: فرصت برای عمل و تقویت بیماریابی، دسترسی افراد به مراقبت و درمان مناسب، حمایت از بیماران و آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری محدود است و به همین دلیل باید جهت کاهش فاصله بین نیازها و خدمات شتاب یابد.

استاندار خوزستان بیان کرد: باید آموزش‌های لازم را در اختیار گروه‌ها و افراد در معرض آسیب قرار دهیم تا بتوانند از خود در برابر HIV محافظت کنند. همچنین باید تمهیداتی فراهم شود تا کودکان سالم از مادران HIV مثبت به دنیا بیایند و همه افراد HIV مثبت تحت درمان موثر ضد رترو ویروسی قرار بگیرند.

شریعتی تصریح کرد: برنامه کنترل عفونت HIV موفق نخواهد شد مگر با مشارکت همه ادارت و سازمان‌های مرتبط. انتظار می‌رود فرمانداران نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان‌های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار