تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۴۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در قالب اهداف توسعه پایدار؛
عزم نهادهای خوزستان برای کنترل ایدز
استاندار خوزستان گفت: امسال روز جهانی ایدز با امیدی جدید گرامی داشته می‌شود به گونه‌ای که سازمان‌ها و نهادهای متولی برنامه ایدز در قالب کمیته‌های استانی و شهرستانی همدل هستند تا در قالب اهداف توسعه پایدار در چهارچوب چهارمین برنامه ملی استراتژیک ایدز تلاش خود را به ثمر برسانند.

 غلامرضا شریعتی روز چهارشنبه در همایش روز جهانی ایدز در سرسرای شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: فرصت ما برای عمل و تقویت بیماریابی، دسترسی افراد به مراقبت و درمان مناسب، حمایت ازبیماران و آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بیماری محدود است و به همین دلیل خواستار شتاب بخشیدن به کاهش فاصله بین نیازها و خدمات هستیم.

وی افزود: از هنگامی که نخستین نمودهای اچ آی وی نزدیک به ۴۰ سال پیش گزارش شده تلاش‌ بسیاری در سطح جهانی، منطقه ای و کشوری برای مبارزه با اپیدمی اچ آی وی انجام شده است.

شریعتی ادامه داد: در این مدت شواهد علمی فراوانی درباره مداخلات موثر فراهم شده که در پیشگیری از عفونت، مراقبت، درمان و مهار گسترش این ویروس موثر بوده است.

استاندار خوزستان گفت: برنامه کنترل عفونت اچ آی وی با مشارکت همه ادارات و سازمان های مرتبط موفق می‌شود و انتظار می‌رود فرمانداران، نظارت مستمر بر اجرای برنامه چهارم ملی کنترل بیماری ایدز توسط ادارات و سازمان های مسئول اجرای برنامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: امروز با پیشرفت تکنولوژی‌های آزمایش و پیدایش آزمایش اچ آی وی سریع با حساسیت بالا، انجام آزمایش ساده تر از پیش شده است  بنابراین باید تعهد خود را برای پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ انجام دهیم.

شریعتی ادامه داد: پس می توان تلاش بیشتری برای خدمت‌رسانی به هر انسان داشته باشیم و از اتلاف فرصت برای تشخیص کسانی که از بیماری خود آگاه نیستند پرهیز کرد، آنها را به درمان و مراقبت لازم هدایت کرد و انگ و تبعیض در خصوص افراد دچار اچ ای وی را کاهش داد.

مدیر گروه بیماری عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز گفت: امروز می‌گوییم پیشگیری، واکسن برای بیماری های فرصت طلب، درمان موثر، دارو و مراقبت برای بیماری ایذر وجود دارد،

سید محمد علوی با اشاره به تغییر الگوی این بیماری افزود: امروز این ویروس و عفونت وارد خانواده ها شده و این یک زنگ خطر است؛ کودکان و زنان باردار آلوده شده اند و همچنین در سال‌های اخیر نسبت جنسیتی ابتلا به ایدز ۴۰ درصد زنان و ۶۰ درصد مردان است.

وی بیان کرد: راه های کنترل بیماری ایدز شامل اجتناب از رفتارهای پرخطر شامل اعتیاد تزریقی، بی بند و باری جنسی، تماس جنسی آلوده و تاتو کردن، رعایت اصل وفادار بودن، استفاده از کاندوم برای کاهش روابط جنسی پرخطر و استفاده از داروهای موثر است.

وی ادامه داد:افراد مبتلا به اچ آی وی عمر طبیعی می‌کنند، و با کشف داروهای مناسب، امید به زندگی و کیفیت آن برای این افراد افزایش یافته است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان نیز در خصوص برنامه ملی استراتژیک کنترل عفونت اچ آی وی گفت: در خوزستان ۴۸ درصد هدف شناسایی ۹۰ درصدی افراد مبتلا، ۸۸ درصد هدف درمان ۹۰ درصدی افراد شناسایی شده محقق شده و در خصوص این هدف که در  ۹۰ درصد افراد زیر درمان ، بار ویروسی آن قدر کاهش یابد که غیرقابل اندازه گیری شود ۷۷ درصد موفقیت آمیز عمل شده است.

سید مهدی حسینی زاده افزود: شکل بیماری ایدز سیر نگران کننده‌ای را طی می‌کند و با گذشت زمان پیچیده تر شده و حمایت بیشتر را طلب می کند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و حوزه سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با حوزه سلامت استان همکاری خوبی داشتند و آموزش و اطلاع رسانی از جمله استراتژی‌های مهم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار