تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۴۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پتروشیمی آبادان برای پرداخت بدهی خود ۶ ماه فرصت دارد
  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: با تصویب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان شرکت پتروشیمی آبادان برای پرداخت بدهی خود به برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها ۶ ماه فرصت دارد.

 سیدنوراله حسن زاده چهارشنبه در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان بیان کرد :  پتروشیمی آبادان یکی از شرکت های پتروشیمی قدیمی و قوی کشور است که به دلیل آتش گرفتن واحد ۶۰۰ این شرکت در سال گذشته متحمل ضرر و زیان زیادی شد و تولید این شرکت به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تعدادی شرکت و سازمان از پتروشیمی آبادان طلبکار هستند گفت:بر اساس اعلام مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان تا پایان امسال واحد ۶۰۰ این شرکت وارد مدار تولید می شود و تا اواخر خرداد ماه سال آینده امکان پرداخت بدهی های گذشته و جاری این شرکت وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: اگر به این شرکت کمک نشود امکان ادامه کار را نخواهد داشت.

حسن زاده ادامه داد: همچنین هفت درصد نیروی کار پتروشیمی آبادان وزارت نفتی هستند که ۲۵ درصد هزینه این شرکت مربوط به این تعداد نیرو است، برای کاهش هزینه های پتروشیمی آبادان مکاتباتی به ستاد تسهیل کشور انجام شده است تا برای بازنشستگی و یا خروج این نیروها از این شرکت تصمیم گیری شود.

در ادامه این نشست مدیر عامل پتروشیمی آبادان گفت:  پتروشیمی آبادان در تیرماه سال ۹۷ با آتش گرفتن واحد ۶۰۰ آن به عنوان واحد اصلی تولید و شریان اصلی شرکت که ۸۰ درصد تولید در آن انجام می گرفت متحمل ضرر و زیان زیادی شد.

محسن علوی ادامه داد: واحدهای زیادی در این شرکت تعطیل هستند و تلاش می شود در این مدت که شرکت شرایط نامناسبی دارد با فروش سهام و تجهیزات شرکت بدهی های خود را به سایر شرکت ها و سازمان پرداخت کنیم.

وی افزود: وام کلان به این شرکت پرداخت نمی شود و برای پرداخت حقوق و مزایای نیروهای این شرکت وام های کوچک دریافت شده است اما دیگر توان ادامه کار را نداریم و اگر به پتروشیمی آبادان کمک نشود به زودی این شرکت تعطیل می شود به همین دلیل از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خواستار کمک و حمایت هستیم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی آبادان ادامه داد: شرکت حامی و سرمایه گذار پتروشیمی آبادان (تاپیکو) برای راه اندازی واحد ۶۰۰ این شرکت وارد عمل شده و در صورتی که مهلتی از بدهکاران این شرکت گرفته شود تا پایان امسال واحد ۶۰۰ راه اندازی می شود و با آغاز به کار این واحد و سود آوری از خرداد ماه سال آینده امکان پرداخت بدهی های جاری و گذشته را خواهیم داشت.

وی گفت: هفت درصد نیروی کار این شرکت از وزارت نفت هستند که ۲۵ درصد درآمد این شرکت صرف پرداخت حقوق و مزایای آنها می شود لذا از وزارت نفت خواستاریم با خروج این نیروها از این شرکت امکان کاهش هزینه ها و پرداخت بدهی ها را برای پتروشیمی آبادان فراهم کند.

بدهی ۵۴۰ میلیارد ریالی شرکت های نیشکر خوزستان به سازمان آب و برق

معاون برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان نیز در ادامه این نشست به مصوبه عدم دریافت هزینه مصرف آب به مدت یک سال از شرکت های نیشکر استان به دلیل ضررو زیانی که بر اثر سیل امسال متحمل شدند اعتراض کرد و اجرای این مصوبه را برای سازمان آب و برق استان غیرممکن دانست.

حمید رضا اسماعیلی ادامه داد: تمامی شرکت های نیشکر خوزستان در جریان سیل اوایل امسال متحمل ضرر و زیان نشدند و باید میزان سود آوری این شرکتها و میزان ضررو زیانی که سیل فروردین ماه امسال به این شرکت ها وارد کرده بررسی شود تا اگر توان پرداخت هزینه مصرف آب را دارند پرداخت کنند، سازمان آب و برق خوزستان بدون دریافت این هزینه ها از شرکتها و سازمانها امکان ادامه فعالیت را ندارد.

وی گفت: ۲۵ درصداز منابع آب استان توسط شرکت های نیشکر استان مصرف می شود که هزینه مصرف این میزان آب بسیار بالا است.

اسماعیلی افزود: شرکتهای کشت و صنعت نیشکر خوزستان ۵۴۰ میلیارد ریال به سازمان آب و برق استان بدهکار هستند و تاکنون تنها یکصد میلیارد ریال از بدهی خود را پرداخت کرده اند، این میزان بدهی بسیار بالا است و باید هر چه زودتر پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در این نشست سازمان آب و برق استان را بر اجرای مصوبه ستاد تسهیل استان مبنی بر دریافت نکردن هزینه آب از شرکت های نیشکر استان به دلیل خسارتی که در جریان سیل امسال متحمل شدند مکلف نمود.

براساس مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان شرکت های نیشکر این استان به دلیل خساراتی که از سیل امسال متحمل شدند از ۶ تا یک سال از پرداخت هزینه آب مصرفی معاف هستند.

در استان خوزستان هفت شرکت نیشکر فعالیت دارند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار