تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
کد خبر: ۱۹۲۶۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
باران آسمان غبارگرفته خوزستان را شست
 بارش باران این رحمت بی‌بدیل الهی ، آسمان غبار گرفته و آلوده بیشتر شهرهای خوزستان از جمله کلانشهر اهواز را شست و هوای پاک به شهروندان هدیه داد.

  باران لطافت و طراوت خاصی به شهرهای خوزستان بخشید و هوای بسیاری از شهرهای خوزستان از جمله آبادان و اهواز را از حالت ناسالم خارج کرد.
بارندگی ها از بعدازظهر روز جمعه با عبور یک سامانه فعال جنوبی از آسمان خوزستان شروع شده و تا ظهر شنبه همچنان ادامه دارد. پیش بینی شده این سامانه بارشی فعال تا روز دوشنبه (پس فردا)در برخی مناطق شرقی و شمالی خوزستان به شکل بارش باران رعد و برق، تندباد لحظه ای و در ارتفاعات به صورت برف ، خودنمایی کند.
این قوی ترین و فراگیرترین سامانه بارشی در خوزستان است که در فصل پاییز امسال ، بر هوای خوزستان تاثیر می گذارد و موجب ریزش قابل توجه ، موثر و پربار در این استان شده است.
به پیش بینی هواشناسی خوزستان بیشترین فعالیت این سامانه بارشی پرقدرت جنوبی در مناطق شمالی و شمال شرق از جمله ایذه ، باغملک ، اندیکا و لالی خواهد بود ولی مناطق مرکزی ، غربی و جنوبی استان نیز از این نعمت الهی دشت خواهند کرد.
بارش ها در مناطق مرتفع و کوهستانی خوزستان به شکل برف خواهد بود ولی احتمال بارش تگرگ در برخی مناطق مستعد این استان نیز وجود دارد.
بنا به اعلام هواشناسی خوزستان بیشترین میزان بارندگی در ۲۴ساعت گذشته در این استان، ایستگاه باران سنجی مال آقا از توابع باغملک به میزان ۵۹ ، ایذه ۴۳.۲ ، اهواز ۳۱.۹  مسجدسلیمان ۲۳.۴  ، دهدز ۳۴.۲  و شوش با ۶.۸ ، و بهبهان با ۷.۱ میلیمتر کمترین میزان بارش ها را به نام خود ثبت کردند.

در همه ایستگاه های هواشناسی خوزستان بارش ثبت شده است.

آبگرفتگی برخی شهرهای خوزستان
بارش متناوب باران ، معابرعمومی برخی شهرهای خوزستان از جمله کلانشهر اهواز ، آبادان ، شادگان ، خرمشهر و سوسنگرد را دچار آبگرفتگی کرد و پس زدن فاضلاب در برخی مناطق کلانشهر اهواز مردم را دچار دردسر کرد.
برخی مناطق پردیس ،  کیانشهر ، کیان آباد ، کیانپارس ، گلستان و نقاط جنوبی اهواز با آبگرفتگی و سرریز شدن فاضلاب رو به رو بودند.
ماموران شهرداری به کمک کارگران شرکت آب و فاضلاب اهواز هم اکنون با امکانات خود در حال بازکردن منهول ها و هدایت آب های سطحی هستند تا بیش از این مردم دچار مشکل در آمد و شد نشوند.  

کشاورزان و عشایر مسرور از باران پاییزی
کشاورزان و عشایر کوچ رو خوزستان نیز مسرور از بارندگی های اخیر به سالی پرمحصول امیدوار شدند.
دیم کاران خوزستان که امسال ۱۶۲هزار هکتار از زمین های شیب دار و بدون آب را زیر کشت بردند بیش از همه از بارندگی های اخیر به وجد آمدند چون هرگونه نقصان در بارندگی های پاییزی می توانست به نابودی محصول خود منجر شود.

به لطف الهی میزان بارش در پاییز امسال ، نیاز آبی کشتزارهای دیم خوزستان را تا حدود زیادی تامین کرده‌است.

تعطیلی برخی مدارس خوزستان
بارندگی های شدید و پس از آن آبگرفتگی ، سبب تعطیلی مدارس هویزه، دشت آزادگان و مناطق روستایی و عشایری ایذه ، اندیکا، کارون، شادگان ، خرمشهر و اهواز در برخی و یا کل مقاطع، و در نوبت صبح یا بعدازظهر روز شنبه شد.
برخی از خانواده ها نیز به دلیل آبگرفتگی خیابان های شهر اهواز قادر نشدند فرزندان خود را به مدارس بفرستند.

کلانشهر اهواز فاقد سامانه کارآمدفاضلاب است به گونه ای که این سامانه توان جذب بارش بیش از ۱۵میلیمتر را ندارد ضمن آنکه اهواز فاقد سامانه جمع آوری آب های سطحی است.

راه‌های خوزستان باز است
رییس پلیس راه خوزستان نیز گفت: با وجود بارندگی فراگیر ، همه راه های اصلی و فرعی خوزستان باز است و تردد در آنان جریان دارد.
سرهنگ رضا دولتشاهی  افزود: جاده های اصلی خوزستان به دلیل  بارندگی ها لغزنده است و تردد در جاده اندیکا – تاراز در شمال شرق خوزستان با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

وی به همه رانندگانی که قصد سفر به مناطق کوهستانی خوزستان را دارند توصیه کرد تجهیزات زمستانی همراه داشته باشند و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

در هفته گذشته شهروندان در برخی شهرهای خوزستان شاهد آلودگی ناشی از پدیده وارونگی هوا بودند که مشکلاتی را برای آنها به ویژه بیماران تنفسی به وجود آورده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار