تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۹۲۶۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضویت در احزاب ملاک رد صلاحیت‌های انتخابات مجلس نیست
  رییس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان افزایش ۱۰ درصدی تعداد داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم را در این استان پیش‌بینی کرد و گفت: تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس بر اساس قانون انجام می‌شود و رد صلاحیت‌ها ارتباطی به عضویت در جناح، گروه و احزاب ندارد.

ابوالحسن معماری شنبه در بازدید از محل ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در فرمانداری اهواز، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تا ساعت ۱۸ امروز ادامه خواهد داشت، پیش بینی شده آمار ثبت نام کنندگان در کشور به بیش از ۱۰ درصد دوره قبل انتخابات مجلس (در سال ۹۴) افزایش یابد و در خوزستان نیز میزان افزایش به همین منوال است.

وی افزود: تا دیروز ۵۵۸ نفر در این دوره در خوزستان ثبت نام کرده‌اند، در حالی که در دوره قبل ۶۲۴ نفر ثبت نام کرده بودند، که به نظر می‌آید رکورد دوره قبل شکسته شده و تعداد داوطلبان به نزدیک ۷۰۰ نفر در خوزستان خواهد رسید.

معماری اضافه کرد: هیات‌های اجرایی در ۲۷ حوزه انتخابیه (اصلی و فرعی) و ۴۰ بخش استان تا ساعت ۲۳ دیشب به اتمام رسیده و ثبت سامانه شدند.

وی اظهار داشت: ۱۴ حوزه انتخابیه از فردا کار رسیدگی به صلاحیت‌ها را بر اساس ماده ۴۸ که استعلام توسط ستاد انتخابات استان از نهادهای چهارگانه است آغاز می‌کنند که به مدت ۱۰ روز (از ۱۷ آذر) ادامه می‌یابد، داوطلبان معترض به رای هیات اجرایی می‌توانند به مدت چهار روز به هیات نظارت استان مراجعه و اعلام شکوائییه کنند.

معماری ادامه داد: بعد از تایید صلاحیت‌ها در هیات اجرایی، پرونده‌ها به مدت ۲۰ روز در هیات نظارت استان بررسی و نتیجه آن از طریق هیات مرکزی به استان ابلاغ شده و ما نیز نتایج را به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌کنیم.

به گفته وی عوامل اجرایی و نظارت که بر اخذ مدارک و ثبت نام نظارت می‌کنند در مدت یک هفته ثبت نام عملکرد خوبی داشتند و داوطلبان نیز از مکان و مراحل مختلف ثبت نام رضایت داشتند.

فعالیت سیاسی ملاک رد صلاحیت نیست

رییس هیات نظارت بر انتخابات خوزستان تاکید کرد: جناح‌بندی و یا عضویت در احزاب و یا فعالیت سیاسی در تایید صلاحیت ها اصلا ملاک نیست و باعث رد صلاحیت داوطلبان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای تایید صلاحیت داوطلبان در هیات اجرایی و هیات نظارت استان ملاک عمل قانون است افزود: در قانون اشاره‌ای به جناح و حزب و گروه نشده، بنابراین کسی را بخاطر اینکه عضو فلان حزب و جریان است، رد صلاحیت نمی‌کنند.

معماری اضافه کرد: مطمئن باشید در همه مراجع رسیدگی به صلاحیت ها ملاک مواد ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و اگر کسی رد صلاحیت شده بر اساس این مواد است، با توجه به اینکه این مواد تغییری پیدا نکرده و اصلاحی در قانون انتخابات به عمل نیامده در بررسی صلاحیت‌ها، در این دوره نیز در هیات اجرایی، هیات نظارت، هیات مرکزی و شورای نگهبان بر اساس همین قانون نسبت به صلاحیت‌ها اقدام شده ودلایل به فرد معترض اعلام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان رئیس هیات نظارت استان بعد از ابلاغ رای توسط هیات اجرایی در دفتر خود شنونده دفاعیات افراد و دلایلی که هیات اجرایی برای رد صلاحیت اعلام می کند، خواهم بود.

معماری ادامه داد: در صورتی که هیات مرکزی عدم صلاحیت داوطلبی را رد کرد، وی می‌تواند به صورت حضوری مراجعه کند و دلایل رد صلاحیت به وی گفته می‌شود تا اگر دفاعیه‌ای داشته باشد به هیات مرکزی اعلام کند.

وی درباره عدم احراز صلاحیت داوطلبان که در دوره اخیر مطرح شده نیز توضیح داد: قاعده «الدلیل علی المدعی» در قضا مبنی بر این است که هر فرد شرایط شناخت را باید خود فراهم کند، یعنی خود را به مرجع رسیدگی کننده بشناساند، به همین دلیل اگر ما در بررسی‌ها به مواد ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات نرسیدیم و شرایط این بندها (نه سلب و نه ایجاب) برای داوطلبان محرز نشد، حکم عدم احراز صادر می‌شود که به معنی عدم شناخت است.

به گفته وی در وهله اول داوطلب می‌تواند مراجعه کند و مواردی که باعث شناخت او نسبت به مرجع خواهد بود ارائه دهد.

تا ساعت ۱۹ روز ششم اسامی ۵۵۸ نفر از داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ثبت شده بود. در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، حمیدیه و باوی ۱۷۱ نفر؛ مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل ۳۰ نفر؛ رامهرمز و رامشیر ۲۶ نفر؛ شوشتر و گتوند ۱۷ نفر؛ بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و جولکی ۲۸ نفر؛ اندیمشک ۳۷ نفر؛ دزفول ۳۵ نفر؛ آبادان ۴۵ نفر؛ شوش ۲۰ نفر؛ بهبهان و آغاجاری ۲۷ نفر؛ خرمشهر ۲۰ نفر؛ دشت آزادگان و هویزه ۳۵ نفر؛ شادگان ۱۸ نفر و ایذه ۴۹ نفر داوطلب شده‌اند.

ثبت نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکشنبه ۱۰ آذر آغاز و به مدت هفت روز (پایان وقت اداری ۱۶ آذر) از ساعت هشت صبح تا ۱۸ در ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی خوزستان انجام می‌شود.

خوزستان دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی، ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی و ۴۰ بخشداری مستقل است.

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، برگزار خواهد شد. انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در خوزستان انجام نمی‌شود.

استان خوزستان ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. این تعداد نماینده در انتخابات دوم اسفند تغییری نخواهد داشت. حوزه‌های انتخابیه آبادان و اهواز هر کدام با سه نماینده بیشترین تعداد نمایندگان را در حوزه های انتخابیه خوزستان دارند.

انتخابات مجلس دهم در خوزستان در ۲ مرحله برگزار شد که مرحله اول آن ۷ اسفند ۹۴ و مرحله دوم ۱۰ اردیبهشت ۹۵ بود. بیش از ۶۰۰ نفر برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند اما تنها ۳۶۴ نفر ازاین تعداد،  تایید صلاحیت شدند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار