تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۲۶۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراکز ارایه دهنده ماساژ ورزشی فاقد مجوز باید تعطیل شوند
 رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: ماساژهای غیرعلمی و غیراصولی، آسیب جدی به ورزشکاران وارد می‌کند و به همین دلیل مراکز فاقد مجوز ارایه خدمات ماساژ ورزشی باید تعطیل شوند.

منصور روزدار بیان کرد: این هیات خود را موظف به ارایه خدمات درمانی مطلوب و مناسب به ورزشکاران می‌داند و انتظار می‌رود تعامل و همکاری هیات‌ها و باشگاه‌های ورزشی با هیات پزشکی ورزشی استان که با سلامت ورزشکاران سر و کار دارد بهتر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: ماساژ ورزشی و درمانی ۲ نوع ماساژ است که در تمام دنیا انجام می شود. مجوز مراکز ماساژ ورزشی زیرنظر فدراسیون پزشکی ورزشی بوده اما مراکز ماساژ درمانی زیر نظر فیزیوترابی ها انجام می شود که باید مجوزهای وزارت بهداشت را داشته باشند.

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: در ورزش هر فعالیتی که جنبه درمانی داشته باشد از حوزه هیات‌های ورزشی خارج و در حوزه فعالیت پزشکی ورزشی قرار می‌گیرد ولی گاهی دیده می‌شود که برخی از هیات‌ها دست به برگزاری دوره‌های ماساژ درمانی و ورزشی می‌زنند که تبعاتی برای افراد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در برخی باشگاه‌های ورزشی، مربیان و یا برخی از ورزشکاران به راحتی برنامه و رژیم غذایی به افراد تجویز می‌کنند که این می‌تواند آسیب زا و خطرناک باشد گفت: مربیان و مسئولان باشگاه‌های ورزشی، حق تجویز برنامه و رژیم غذایی به ورزشکاران را ندارند و برنامه غذایی باید توسط متخصص تغذیه و پزشک مربوطه ارایه شود.

روزدار بیان کرد: بازرسی از باشگاه‌های ورزشی توسط کارشناسان هیات انجام می‌شود و هر باشگاهی که تخلف کرده باشد طبق ادله و مستندات ابتدا به باشگاه دار تذکر لازم داده می‌شود و اگر آسیبی به ورزشکار وارد شود باید پاسخگو باشد.این باشگاه‌ها در صورت تکرار تخلف، اخطار تعطیلی دریافت خواهند کرد و اگر نسبت به اخطار بی‌توجه باشند، بی‌هیچ اغماضی باشگاه آنها تعطیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلف باشگاه‌های ورزشی، مربوط به تجویز دارو و مکمل‌های غذایی غیرمجاز است، افزود: این هیات در بخش نظارت بر باشگاه‌ها، فعال و پارسال ۸۵۰ مورد بازدید سرزده از باشگاه‌های ورزشی اهواز داشتیم که منجر به تعطیلی ۲۰ باشگاه شد البته معتقدم توزیع مواد نیروزا و مکمل های غیرمجاز به صورت زیرزمینی توسط مربیان و باشگاه‌داران انجام می‌شود و باید در این خصوص اقدام موثری انجام شود.

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: متاسفانه برخی ورزشکاران حرف مربی و فردی که اندام مناسبی دارد را بهتر از یک پزشک گوش می‌دهد و راحت زیر بار مصرف مکمل‌های غیرمجاز، مواد نیروزا و رژیم‌های نامناسب می‌رود. معتقدم این موضوع یک معضل اجتماعی بوده و می‌توان از طریق آموزش‌ صحیح توسط آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دنبال شود.

وی بازرسی از باشگاه های ورزشی را ضروری خواند و ادامه داد: هیات‌ها و باشگاه‌های ورزشی باید به سلامت، بهداشت و بیمه ورزشکاران توجه جدی داشته باشند و بی‌تفاوتی به این موارد می‌تواند برای ورزشکاران زیانبار باشد.
روزدار با اشاره به اینکه کلینیک پزشکی ورزشی اهواز در بخش‌های مختلف چون توانبخشی و فیزیوتراپی، ماساژ، معاینات پزشکی و مشاوره تغذیه به مراجعه کنندگان، خدمات تخصصی ارایه می‌دهد گفت: ما تنها یک مرکز پزشکی ورزشی مجهز داریم که برای ارایه خدمات به مردم کافی نیست به همین دلیل با چند مرکز توانبخشی مجهز قرارداد بستیم که از تخفیفات ویژه‌ای برای ورزشکاران برخوردار هستند.

وی افزود: پارسال حدود ۲۲۳ هزار ورزشکار بیمه شده سازمان یافته داشتیم اما امسال تاکنون حدود ۱۷۰ هزار ورزشکار بیمه شده در سامانه هیات ثبت نام کردند که تصور می کنم تعداد ورزشکاران بیمه شده خوزستان امسال نسبت به پارسال کاهش یابد.

رییس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: آمار ورزشکاران بیمه شده سازمان یافته، مبنای تصمیم گیری وزارت و استانداری برای ارایه خدمات متعدد به ادارات کل ورزش و جوانان است و بر این اساس مبالغی به ورزش استان‌ها تخصیص داده می‌شود لذا هر چه این آمار پایین‌تر باشد به این معنی است که میزان سرانه فضای ورزشی خوزستان برای فعالیت ورزشکاران مناسب است در حالی که تعداد افرادی که از زیرساخت‌های ورزشی استان استفاده می‌کنند سه یا چهار برابر آمارهای بیمه شده ورزشی است به همین دلیل انتظار داریم که ورزشکاران، ثبت نام بیمه ورزشی را جدی بگیرند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار