تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حسین‌زاده عنوان کرد:
ثبت‌نام ۸۲۸ داوطلب در خوزستان تا ساعت ۱۸ امروز / کمک کنید که مردم با صندوق‌ها قهر نکنند
  رئیس ستاد انتخابات در خوزستان با بیان این که با توجه به شرایط کشور باید کمک کرد که سطح مشارکت مردم افزایش یابد، گفت: کمک کنید که مردم با صندوق‌ها قهر نکنند زیرا مشکل ما وقتی است که مردم با صندوق‌ها قهر کنند.

علی‌حسین حسین‌زاده در نشست خبری در خصوص روند ثبت‌نام دوره یازدهم انتخابات مجلس در خوزستان، اظهار کرد: جا دارد از تمام رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما و همچنین ستاد انتخابات استان و مجموعه فرمانداری که در هفت روز ثبت‌نام از داوطلبان تلاش کردند، تشکر کنم. ثبت‌نام انتخابات مجلس از دهم آذرماه به صورت همزمان در سراسر استان‌ها آغاز شد و تا ساعت ۱۸ امروز، ثبت‌نام ۸۲۸ نفر در خوزستان برای دور یازدهم انتخابات مجلس نهایی شده است. این در حالی است که در دور دهم، ۶۲۳ داوطلب برای انتخابات مجلس در خوزستان ثبت‌نام کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: البته آمار ۸۲۸ نفر نهایی نیست و ممکن است به این آمار اضافه شود. همچنین از بین ۸۲۸ داوطلب، ۷۰ نفر دارای مدرک دکترا هستند و مابقی مدرک لیسانس و معادل را دارند.

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد انتخابات در خوزستان افزود: از تعداد ۸۲۸ داوطلب، ۲۴۰ نفر ایثارگر، ۴۵۰ نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال و ۶۶ نفر از داوطلبان خانم هستند. همچنین ۴۰ نفر سابقه نمایندگی دارند و ۱۸۶ نفر نیز افرادی هستند که سابقه داوطلبی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه یک مورد انصرافی از حوزه شادگان داشته‌ایم، گفت: از روز اول تا ششم به ترتیب ۵۳، ۶۰، ۸۲، ۱۰۴، ۱۵۳ و ۱۴۵ نفر در خوزستان اقدام به ثبت‌نام کردند. آمار داوطلبان خوزستان در روز هفتم تا ساعت ۱۸ امروز، ۲۳۱ نفر بوده است.

حسین‌زاده با اشاره به ثبت‌نام‌های نهایی شده در استان خوزستان به تفکیک حوزه‌های انتخابی نیز عنوان کرد: در حوزه اهواز ۲۴۹ نفر، ایذه ۷۴ داوطلب، آبادان ۶۰ نفر، دزفول ۵۶ داوطلب، اندیمشک ۵۴ نفر، مسجدسلیمان ۵۱ نفر، ماهشهر ۵۰ داوطلب، بهبهان ۴۰ نفر، رامهرمز ۳۸ نفر، خرمشهر ۳۳ نفر، شوش ۳۰ داوطلب، شوشتر ۲۷ نفر، شادگان ۲۵ داوطلب و دشت آزادگان ۴۱ نفر اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: بر اساس زمان‌بندی انتخابات، هیات‌های اجرایی باید طی شش روز انتخاب می‌شدند که این مهم از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه انجام شد و هیات‌های اجرایی در ۶۷ حوزه تشکیل شدند که ۱۴ حوزه، اصلی هستند. هیات اجرایی ۱۴ حوزه انتخابی اصلی علاوه بر تمام وظایفی که عهده‌دار هستند، بررسی صلاحیت داوطلبان را به مدت ۱۰ روز بر عهده دارند. مابقی یعنی ۵۷ حوزه نیز سایر وظایف همچون انتخاب محل صندوق، تعداد صندوق و اعضای پای صندوق را باید انجام دهند.

رئیس ستاد انتخابات در خوزستان با بیان این که در دوره یازدهم نسبت به دوره دهم با ۲۰ درصد افزایش در تعداد داوطلبان مواجه بوده‌ایم، گفت: در این دوره به محض اینکه ثبت‌نام افراد نهایی می‌شد، اطلاعات و اسامی آن‌ها به وزارت کشور جهت استعلام از ارگان‌های چهارگانه ارسال می‌شد.

وی ادامه داد: از پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، فرایند انتخابات همیشگی بوده است و در این دوره نیز باید کمک شود که زمینه مشارکت مردم فراهم شود. در این زمینه متغیرهایی وجود دارد که یکی از آن‌ها رضایت اجتماعی است که بسیار مهم است و باید این متغیر مهم را افزایش دهیم. متغیر بااهمیت دیگر نیز رضایت اقتصادی است؛ این‌ها در مشارکت تاثیرگذار هستند و کمک می‌کنند که سطح مشارکت افزایش پیدا کند.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال مبنی بر این که آیا طیف خاصی مسئولیت هیات اجرایی را برعهده گرفته‌اند؟ خاطرنشان کرد: در بحث تعیین صلاحیت‌ها در هیات اجرایی، قانون مشخص کرده است کسانی که به عنوان معتمد مشخص می‌شوند، به اصول پایبند باشند و امیدوارم شاهد نگاهی غیر از این نباشیم. گرایش سیاسی یک امر طبیعی است ولی باید کمک کنیم که قانون رعایت شود و نوع نگاه در تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در قانون موردی در خصوص استفاده نکردن داوطلبان از امکانات دولتی ذکر شده است؟ گفت: قانون این‌ها را مشخص کرده است و از طرف قوه قضائیه نیز قاضی رسیدگی به جرایم پیش‌بینی شده است و اگر در هر مرحله‌ای، خلاف قانون عمل شود، دستگاه نظارتی، سیستم اجرایی و قوه قضائیه می‌توانند برخورد لازم را انجام دهند.

رئیس ستاد انتخابات در خوزستان در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بحث مهندسی شدن انتخابات وجود دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟ خاطرنشان کرد: تمام مراحل را رصد می‌کنیم و بحث مهندسی کردن انتخابات نیست. باید با توجه به شرایط کشور کمک کنیم که سطح مشارکت مردم زیاد شود. مردم بزرگترین اهرم نظارتی هستند و حضور آن‌ها پای صندوق‌ها از هرگونه تخلف‌ جلوگیری می‌کند. کمک کنید که مردم با صندوق‌ها قهر نکنند. مشکل ما وقتی است که مردم با صندوق‌ها قهر کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار