تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۸۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکید معاون رییس جمهوری بر توسعه بازارچه‌های خوداشتغالی زنان در استان‌ها
 معاون رییس جمهوری در امور زنان با تاکید بر توسعه بازارچه‌های خوداشتغالی زنان در استان‌ها گفت: بازارچه های خوداشتغالی زنان در زنجیره بازاریابی و ایجاد فرصت‌هایی برای عرضه  کالاهای زنان تولید کننده نقش بسزایی دارد.

معصومه ابتکار دوشنبه شب در حاشیه بازدید از بازارچه خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار در محله کوی رمضان اهواز، این بازارچه را به دلیل توجه به زنجیره بازاریابی کالاهای زنان باارزش دانست و افزود: بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شد، طرح آموزش‌های ابتدایی مهارت های زندگی و کسب و کار، آموزش مهارت های تخصصی و مهارت های حرفه ای کسب و کار در حال اجراست.

وی با اشاره به موافقت نامه بازارچه های زنان با وزارت کار، گفت: طرح بازارچه‌های خوداشتغالی زنان هر استانی به فراخور امکانات اجرا شده و ما نیز از طریق وزارت تعاون آنها را حمایت می‌کنیم.

ابتکار افزود: اخیرا طی تفاهم‌نامه ای با بانک توسعه تعاون مقرر شده است که ۳۰۰ میلیارد ریال در قالب پرداخت تسهیلات اعتباری اختصاص داده شود که ۲۵۰ میلیون ریال از آن برای تعاونی‌ها زنان و ۵۰ میلیارد ریال برای زنان سرپرست خانوار پیش‌بینی شده است.

لزوم فعالیت سمن‌ها در حوزه زنان آسیب دیده

معاون رییس جمهوری با اشاره به بازدید خود از بند زنان زندان اهواز گفت: زنان زندانی بعد از اتمام محکومیت خود نیاز به حمایت دارند که پیشنهاد شده است تشکل‌های مردم نهاد برای پشتیبانی از این زنان ورود کنند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان زندان‌ها و انجمن حمایت از زندانیان اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند، معاونت امور زنان نیز در حال تهیه طرح‌هایی برای توانمندسازی زنان زندانی است.

ابتکار همچنین راهکار حل مشکل زنان کارتن خواب در خوزستان را فعال شدن سازمان‌های مردم نهاد برای حمایت از زنان آسیب دیده و بی‌پناه عنوان کرد.

وی با اشاره به طرح‌های بهزیستی در این زمینه افزود: در بازدید از اورژانس اجتماعی خوزستان، بهزیستی اعلام کرده بود که طرحی برای راه اندازی گرمخانه و خانه امن زنان دارد که امیدواریم موانع این طرح‌ها برطرف شود.

ابتکار تاکید کرد: در صورت خدمات اورژانس اجتماعی و مداخله بهزیستی بسیاری از مسائل مرتبط با آسیب‌های زنان قابل پیگیری است، بنابراین تقویت سازمان بهزیستی و اورژانس اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

بازارچه خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار ۱۱ آذر ماه ۹۸ افتتاح شد. این بازارچه به مساحت ۴۵۰ متر، شامل ٢٨ غرفه است که با راه اندازی آن زمینه اشتغال مستقیم ۶۰ نفر از بانوان کارآفرین و فعال اهواز فراهم شده است.

ابتکار همچنین امشب با خانواده شهید حسین معماری دیدار کرد.

شهید حسین معماری از شهدای مدافع حرم خوزستان، فرزند شهید علی معماری و داماد شهید سید حمدان موسوی‌مجد است که در مرداد ماه امسال در پی مجروحیت شدید در بیمارستان چمران درگذشت.

بازنگری مطالعات خشونت علیه زنان

مدیرکل برنامه ریزی معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین در حاشیه شورای برنامه‌ریزی خوزستان در گفت وگو با خبرنگاران، از بازنگری مطالعات وضعیت خشونت علیه زنان خبر داد.

بهناز موحدی افزود: در دهه ۸۰ تحقیق ملی درباره وضعیت خشونت علیه زنان اعم از کلامی و غیرکلامی انجام و این نتایج آن در استان‌ها نیز استخراج شد که به روزآوری این طرح در دستورکار معاونت زنان ریاست جمهوری است.

وی یکی از مهمترین علل خودکشی زنان را خشونت خانگی دانست و اظهار داشت: اطلس زنان و خانواده آمار جمعیتی زنانی که خشونت می‌کنند یعنی قتل و خودکشی را ارائه کرده، به نظر می‌آید که با استفاده از آمار خودکشی در استان‌ها بتوان برآوردی از خشونت نیز ارائه کرد، به این معنی که در استان‌هایی زنان خودکشی بالایی دارند، احتمال دارد که زنان خشونت بیشتری را نیز تجربه کنند، البته این یک فرضیه است و هنوز اثبات نشده است.

موحدی افزود: براساس تحقیقی که استان اعلام کرده در سند ارتقای وضعیت زنان ارائه شده، شهرستان ماهشهر رتبه اول را در خشونت علیه زنان دارد یعنی زنان این شهرستان نسبت به زنان سایر استان‌های دیگر خشونت بیشتری را تجربه می‌کنند.

وی همچنین بیکاری و پایین بودن مشارکت اقتصادی، بیسوادی و بازماندگی از تحصیل و ازدواج های در سن پایین را مهمترین مشکلات خوزستان در حوزه زنان دانست و گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵این استان رتبه دوم را در ازدواج‌های زیر ۱۰ سال دارد و از هر یک هزار ازدواج، ۳۹ مورد مربوط به دختران کمتر از ۱۰ سال است، البته باید توجه داشت که برخی از اینگونه ازدواج‌ها ثبت نمی‌شود.

موحدی وضعیت بازماندگی از تحصیل دختران در خوزستان را قابل توجه دانست و افزود: در مقطع راهنمایی میزان بازماندگی دختران از تحصیل چهار برابر پسران است، به عبارتی در مقابل هر یک پسر بازمانده از تحصیل، چهار دختر بازمانده از تحصیل وجود دارد.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که درخوزستان مطرح شده این است که ازدواج‌ها در این کاهش یافته است، که به تبع آن تجرد قطعی افزایش می‌یابد.

موحدی نسبت به روند فزاینده طلاق بخصوص در روستاهای خوزستان نیز هشدار داد و گفت: تزاید طلاق در روستاها را شاهد هستیم به این معنی که آمار طلاق صعود ناگهانی داشته است.

 معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده صبح امروز (دوشنبه) به اهواز سفر کرد. حضور در نشست شورای برنامه ریزی و رونمایی از «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» و شرکت در مجمع مشورتی زنان خوزستان از برنامه‌های سفر ابتکار بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار