تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
کد خبر: ۱۹۲۸۲۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم بررسی تاثیر آلودگی آب و هوا بر بیماری‌های خاص زنان
 عضو مجمع مشورتی زنان خوزستان خواستار بررسی تاثیرات ریزگردها و آلودگی آب بر سلامت زنان این استان شد و گفت: میزان اثرگذاری این آلودگی‌ها بر بیماری‌های خاص زنان اعم از سرطان ها، افزایش سقط و نازایی باید بررسی شود.

صغری افشار دوشنبه شب در نشست مجمع مشورتی زنان خوزستان با حضور ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان، در سالن جلسات شرکت شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: تاثیر ریزگردها بر آموزش زنان نیز جزو مسائلی است که نیاز به بررسی دارد.

وی با اشاره به خلاءهای مهارت افزایی و دانش افزایی برای زنان در استان افزود: با توجه به نرخ افزایش جمعیت در استان، بخش سلامت و بهداشت، نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد که باید به آن توجه شود.

افشار تصریح کرد: گزارشی از افزایش ۳۶ درصدی انتصاب مدیران زن در خوزستان ارائه شده، این در حالیست که در برخی دستگاه‌ها شاهد هستیم که هیچ تغییری در وضعیت ارتقای زنان رخ نداده است.

به گفته وی امور بانوان در بعضی از دستگاه‌ها فاقد ساختار تعریف شده ای است.

زنگ خطر برای دختران دانش آموز

نماینده دختران دانش آموز در مجمع مشورتی زنان خوزستان همچنین در این نشست توجه به وضعیت روحی و مشکلات روانی دختران دانش آموز خوزستان را ضروری دانست و گفت: از دختری که در مدرسه توسط دوستانش با انواع مخدرها و مشروبات الکلی و سیگار آشنا می‌شود، نمی‌توان انتظار دانشمند شدن داشت.

الهام فتایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید برای سلامت روان دختران چاره اندیشی کند، افزود: بیشترین مشکل دختران دانش آموز عدم تعامل مثبت با خانواده و معلمان است که آنها را دچار مشکلات روحی و انواع اضطراب‌ها می‌کند.

وی اضافه کرد: یک سوم دختران دانش آموز از حالتی از افسردگی رنج می‌برند که باید برای رسیدگی به آن کارگروه‌هایی تشکیل شود.

این عضو شورای مشورتی زنان خوزستان بهبود وضعیت بهداشتی و تحصیلی دختران مناطق محروم، الگوسازی از برترین دانش آموزان، تقویت مهارت‌های ارتباطی والدین، بهسازی شیوه زندگی دختران متوسطه با رویکرد نشاط دینی، برگزاری همایش‌های امنیت فضای مجازی و سایبری، آموزش تکالیف و حقوق دختران به دانش آموزان و والدین را از جمله مواردی برشمرد که مسئولان باید به آن توجه کنند.

وی با اشاره به نیازهای دختران به توجه و محبت در دوران بلوغ، گفت: در سال‌های اخیر گرایش نوجوانان به دوستی با جنس مخالف بیشتر شده به طوری که دختران از ۱۲ سال و پسران از ۱۴ سال درجریان رابطه با جنس مخالف قرار می‌گیرند و تعداد افرادی که به نحوی با یک یا چند نفر رابطه دارند بین ۲۰ تا ۶۰ درصد است.

فتایی تاکید کرد: با توجه به آسیب پذیری بیشتر دختران، آنها بیشتر نیازمند توجه هستند زیرا دختری که با آزادی کامل به مدرسه می رود نمی‌توان کنترل کرد.

بی‌عدالتی آموزشی برای دختران

یکی از تسهیلگران اجتماعی نیز در این نشست بازماندگی از تحصیل را از مهمترین مشکلات دختران ساکن در مناطق حاشیه استان دانست و گفت: فضاهای آموزشی، فرهنگی و ورزشی، آموزش های بهداشتی، کمپ ترک اعتیاد و کارگاه‌های آموزش صنایع دستی از نیازهای زنان مناطق حاشیه استان و روستاها است.

نسرین چوبند افزود: اجرای طرح‌هایی برای ساماندهی این مناطق نیازمند اعتبار است که انتظار است مسئولان آن را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح بازتوانی زنان در مناطق سیل زده خوزستان گفت: اگر چه سیل خسارت‌های زیادی برای مردم به همراه داشت اما از سوی دیگر فقر آنها را نمایان کرد تا مسئولان به وضعیت آنها رسیدگی کنند.

معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده صبح امروز (دوشنبه) به اهواز سفر کرد. حضور در نشست شورای برنامه ریزی و رونمایی از «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» ، دیدار با خانواده شهید حسین معماری و بازدید از بازارچه خوداشتغالی زنان در اهواز از برنامه‌های سفر ابتکار بود.

نخستین هیات رئیسه پارلمان زنان خوزستان، ۲۰ مهر ۹۸ با برگزاری انتخابات مجمع عمومی این پارلمان تشکیل شد و از میان ۱۱۵ نفر عضو مجمع مشورتی ۴۴ نفر از زنان نامزد ورود به هیات رئیسه پارلمان شدند.

مجمع مشورتی زنان خوزستان بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و برنامه توسعه ششم کشور، در استان تشکیل شده و در سال ۹۷ در کارگروه زنان و شورای برنامه ریزی استان مصوب شده است.

برقراری عدالت جنسیتی، تقویت سرمایه اجتماعی در حوزه زنان، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های زنان و افزایش نقش آنها در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم‌گیری از اهداف تشکیل مجمع مشورتی زنان بوده است.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار