تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرا گوزن‌های پردیسان نباید به دزفول بروند؟
گوزن زرد ایرانی

 حرف و حدیث‌هایی درباره انتقال گوزن‌های زرد پارک پردیسان تهران به سایت‌های تکثیر و پرورش گوزن‌های زرد ایرانی دز و کرخه منتشر شده و مخالفان این انتقال، احتمال خالص نبودن گوزن‌های پردیسان را مطرح کرده‌اند؛ حالا رئیس پارک ملی دز هم با رد خبر این انتقال، به همین دلیل اشاره کرده است.

 اینکه نسبت به خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان اطمینانی نیست، به ماجرای انتقال یک جفت گوزن زرد ایرانی نر و ماده به باغ وحش اپل آلمان در دهه ۴۰ بر می‌گردد. پس از این انتقال، یک گوزن زرد ماده در نتیجه جفت‌گیری این دو گوزن متولد شد اما گوزن نر پس از مدتی از بین رفت.

امروز برخی کارشناسان ایرانی، احتمال می‌دهند به دلیل  طولانی شدن مدت تحویل مجدد گوزن نر به آلمان، در آن زمان گوزن زرد ایرانی ماده با گوزن‌های اروپایی نر مخلوط شده و جفت‌گیری کرده‌اند و گوساله‌هایی که طبق توافق طرفین ایرانی و آلمانی، تحویل ایران شدند به احتمال بسیار زیاد خالص نبوده‌اند.

گوزن‌های فعلی پردیسان نیز از نسل همان گوزن‌های مشکوک هستند.

رئیس پارک ملی دز با اشاره به مخالفت با انتقال گوزن‌های زرد پردیسان به سایت تکثیر و پرورش گوزن‌های زرد ایرانی دز، از تلاش جهت انتقال ۱۰ تا ۱۲ راس گوزن زرد از استان ایلام به این سایت خبر داد.

رضا قپانچی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر انتقال گوزن‌های زرد پردیسان به سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی دز، اظهار کرد: از سال گذشته صحبت‌هایی در خصوص انتقال گوزن زرد ایرانی به سایت دز مطرح بود که موفق شدیم موافقت‌نامه‌ اولیه برای انتقال گوزن زرد ایرانی از سایت استان ایلام را دریافت کنیم، نه از پارک پردیسان تهران.

وی افزود: در سال ۹۵ سه رأس گوزن زرد ایرانی از ایلام به سایت دز انتقال یافت و شرایط آن‌ها سنجیده شد که طبق رصدهای انجام شده آثار و مشاهدات گوزن‌ها در منطقه مشاهده شده است. بنابراین امسال نیز در حال پیگیری هستیم تا مجددا ۱۸ رأس گوزن زرد ایرانی از ایلام به سایت دز و کرخه منتقل شوند که احتمالا ۱۰ تا ۱۲ رأس از این تعداد به دز منتقل می‌شوند.

رئیس پارک ملی دز بیان کرد: انتقال گوزن‌های زرد ایرانی از پارک پردیسان تهران به سایت دز صحت ندارد. صحبت‌هایی در این زمینه شده بود اما به دلیل عدم خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان، ما با این اقدام مخالفت کردیم.

قپانچی‌پور ادامه داد: در گذشته یک جفت گوزن زرد ایرانی نر و ماده به باغ وحش آلمان انتقال یافت و پس از مدتی یک گوزن زرد ماده در نتیجه جفت‌گیری این دو گوزن متولد شد اما گوزن نر پس از مدتی از بین رفت.

وی افزود: آلمانی‌ها مجددا تقاضای گوزن از ایران داشتند اما با توجه به اینکه این پروسه طول کشید احتمال می‌رود گوزن‌های ایرانی ماده با گوزن‌های اروپایی نر مخلوط شده و جفت‌گیری کرده باشند و این گوزن‌ها خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد ایرانی را ندارند.

رئیس پارک ملی دز گفت: البته همه این صحبت‌ها در حد نظریه است و تاکنون هیچ پایشی در خصوص خلوص ژنتیکی گوزن‌های زرد پردیسان انجام نشده است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار