تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۹۲۸۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی به چالش‌های گردشگری خوزستان؛
‌تصویر غلطی که از جاذبه‌های نفتی در ذهن مردم نقش بسته است
گردشگری ‌یکی از ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی بالقوه خوزستان است، اما چرا صنعتی با این همه مزایا و جاذبه، جایگاهی در توسعه استان ندارد؟ ‌
  گردشگری یکی از ظرفیت های مهم در حوزه فرهنگ و اقتصاد است. گردشگری به مثابه یک صنعت موثر و طلایی در حوزه اقتصاد می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند.

ورود 14 میلیون گردشگر به خوزستان در بازه تعطیلات عید

خوزستان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار یکی از قطب های گردشگری کشور است. به طوری که در بازه زمانی 27 اسفندماه 97 تا 16 فروردین‎ماه 98، 14میلیون و 321 هزار و 834 نفر گردشگر وارد استان شده و از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری خوزستان دیدن کردند.

از حجم گردشگر ورودی به خوزستان، چهار میلیون و 621هزار و 472 نفر از جاذبه‎های تاریخی ـ فرهنگی، پنج میلیون 495هزار و 112 نفر از جاذبه‎های طبیعی و چهار میلیون و 205هزار و 250 نفر نیز از جاذبه‎های دست‎ساز بازدید داشتند.

متاسفانه بیش از این ظرفیت ها، هر زمان که صحبت از سفر به خوزستان می‌شود گرما و نفت را به خاطر می‌آوریم و زمینی تفتیده و ‌آتش‌هایی را در ذهن ترسیم می‌کنیم که در بالای دکل‌های نفتی شعله‌ور هستند.

متاسفانه این تصویری است که به دلیل تعریف غلط از جاذبه‌های استان از خوزستان در ذهن‌ها القا شده و این موضوع را به ویژه می‌توان در فیلم‌های ساخته شده در دوران قبل از انقلاب دید.

بسیاری از نکاتی که امروز به عنوان مشکل مطرح می شود می تواند به یک ظرفیت تبدیل شود.گرمای خوزستان تا همین نفت می‌تواند در نقش یک جاذبه عمل کند. تعدد اقوام که رنگین کمانی از آداب و سنتی را در خوزستان شکل دادند می تواند هر علاقمندی را مجذوب خود سازد.

جاذبه‌های طبیعی خوزستان منحصر به فرد است

 جاذبه‌های طبیعی خوزستان در جای خود منحصر به فرد است. وجود 18 هزار کیلومتر نهر، مسیل، رود و رودخانه فصلی و دائمی و 5 دریاچه بزرگ پشت سد و 680 کیلومتر ساحل دریا از دیگر ظرفیت‌ها بالقوه برای جذب گردشگر و درآمدزایی است.

بیابان‌های ماسه‌ای در کنار جنگل و رودخانه؛ بهترین محل برای بیانگردی به شمار می‌آید. این استان دارای مناطق حفاظت شده فراوانی است که بعضی‌ها همچون کرخه تنها پناهگاه گوزن زرد است.

این استان از تالاب هویزه وشادگان، بامدژ و میانگران برخوردار است که هم پناهگاه پرندگان مهاجر و هم مخزن ماهیان بومی هستند در واقع حیات گیاهی متنوعی دارد که فقط در تالاب‌های استان وجود دارد. روستاهای سرسبز خوزستان با محصولات کاملا ارگانیک بانخلستان‌هایش با جنگل‌های بلوط اقامتگاه‌های بومگردی آن ظرفیتی دائمی برای روستاگردی است.

 جاذبه‌های تاریخی که دیده نمی‌شود

خوزستان از سه اثر ثبت جهانی برخوردار و بافت‌های تاریخی با ارزش در شهرهای آن هر بازدید کننده‌ای را ساعت‌ها مجبور به گردش در آن می‌کند. وجود بناهای تاریخی با ارزش و محوطه های باستانی با آثار تاریخی رو زمینی و زیرزمینی با قدمت چند هزار ساله و سایت‌های گردشگری فراوانی در دشت و ساحل دریا  و یا در کوهستان و کنار رودخانه نشان از قدمت بالای تاریخی و فرهنگی خوزستان است.

گردشگری سلامت جاذبه ای تازه کشف شده

خوزستان در بخش صنایع دستی از استان های پرظرفیت است که در قالب پوشاک سنتی اقوام و مصنوعات با پایه گیاهی و جانوری میتواند علاقمندان فراوانی در داخل و خارج کشور را وارد ایران کند.

از حوزه های جدید گردشگری، حوزه توریسم سلامت است. ظرفیت‌های پزشکی خوب و امکانات مناسب بیمارستان‌های استان و داشتن اشتراک‌های فرهنگی و دینی با کشور همسایه زمینه بسیار مناسب برای توسعه گردشگری سلامت است.

گردشگری جنگ

پدیده جنگ و دفاع مقدس در خوزستان یک ظرفیت بالا برای گردشگری است. گردشگری جنگ هم رسالت تبادل فرهنگی بین نسلی در سطح ملی و هم بین جوامع در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد.

بنابراین ضرورت دارد در کنار توسعه گردشگری داخلی به مقوله گردشگری جنگ نیز توجه ویژه تری شود. ضمن آنکه آمار و ارقام مخاطبان این نوع سفرها در کشور کم نیستند و در مقاطعی همچون تعطیلات عید، بسیاری از جوانان با سفر به مناطق جنگی درصدد تجربه این نوع از گردشگری بر‌می‌آیند.

مدیران حوزه گردشگری، از ورود گردشگر استقبال نمی کنند

منوچهر جوانمردی در نشست هم‌اندیشی نقش جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهر اهواز در توسعه گردشگری اظهار داشت: نیاز به تغییر نگاه مدیران در حوزه تصمیم‌گیری در بخش گردشگری هستیم.

وی افزود: بسیاری هر وقت بحث گردشگری می‌شود نگران فرهنگ و ترویج بی‌بند و باری می‌شوند. در حالی که گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند با شناخت از فرهنگ و قواعد فرهنگی کشور وارد ایران می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان داشت: نباید از ورود گردشگر به کشور نگران بود. گردشگری می‌تواند زمینه پیشرفت اقتصادی را فراهم آورد.کشور توانایی لازم برای پیشی گرفتن از کشورهای همسایه در حوزه گردشگری را دارد.

مسئولان نگران ورود گردشگر نیستند

غلام شجاعی معاون گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در این نشست اظهار داشت: مدیران از گردشگری استقبال می‌کنند و اینکه نگران ورود گردشگر به کشور هستیم، حرف درستی نیست.

شجاعی ادامه داد: در حوزه گردشگری باید همه نهادها و دستگاه ها احساس مسئولیت کنند و نباید آن را مختص یک سازمان بدانیم و خود را از زیر بار مسئولیت این حوزه خالی کنیم.

وی تصریح کرد: گردشگری علاوه بر درآمدزایی بالا، هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نکرده و یک صنعت پاک محسوب می‌شود. از طرفی نگاه ایدئولوژیک در کشور پشتیبان گردشگری و تسهیل‌گر این بخش است.

شهرداری اهواز عملکرد قابل قبولی در حوزه حمایت از گردشگری ندارد

معاون گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با انتقاد از عملکرد ضعیف شهرداری در بخش گردشگری بیان داشت: شهرداری در همه جای دنیا متولی یک سری خدمات از جمله گردشگری است ولی شهردار اهواز در این حوزه حاضر به همکاری نیست.

وی ادامه داد: برای درآمدزایی در این بخش نیاز به فرهنگ سازی داریم. آموزش از اولویت های این معاونت است تا بتوانیم بستر فرهنگی لازم برای جذب گردشگر را فراهم کنیم. شهر اهواز به دلیل داشتن رودخانه کارون که از وسط شهر می‌گذرد یک جاذبه طبیعی قوی است.

ساخت هتل 4 ستاره در منطقه کوروش اهواز

شجاعی ادامه داد: در بخش زیرساختی اقدامات خوبی صورت گرفته است و اکنون در منطقه کوروش اهواز یک هتل 4 ستاره در حال احداث است که بخش خصوصی بیش از 150 میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده است.

وی در ادامه به صنعت هتل داری اشاره و گفت: صنعت هتل داری استان به دلیل اینکه بسیاری از دستگاه ها برای خود محل اقامت دارند با مشکل روبرو هستند. بنابراین باید هتل ها در آمد جانبی برای خود تعریف کنند.

مالیات بر هتل ها کمرشکن است

معاون گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در حوزه هتل ها، حدود 30 درصد هتل ها همیشه اشغال است. در اهواز 12 هتل داریم که به دلیل مالیات سنگین و نبود مسافر مجبور به تغییر کاربری هستند. مثلا هتل نادری مجبور شده بخشی از طبقات خود را اجاره دهد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده هتل‌های اهواز دولتی است، بیان داشت: دولتی بودن سبب شده که هتل ها به سمت تبلیغات و جذب مسافر حرکت نکنند.

پروازهای ترکیش ایر به خوزستان متوقف شده است

شجاعی گفت: در حوزه گردشگر خارجی پتانسیل بالایی داریم و با 3 اثر ثبت شده بین المللی در دنیا مطرح هستیم. متاسفانه حدود یک سال و نیم است که هواپیمای ترکیه به خوزستان پرواز ندارد و این ورود گردشگر را کاهش داده است. استاندار خوزستان پیگیری برقراری  مجدد این پروازها به اهواز است.

این مسئول در ادامه با انتقاد از عملکرد مخرب صداوسیمای خوزستان در این حوزه بیان داشت: این رسانه به جای حمایت تخریب می کند. مثلا در بهبهان یک سرمایه گزار با سند ششدانگ درحال سرمایه گزاری بود که متاسفانه عده ای با ساخت فیلمی بنام "دارا و ندار" موجب تضعیف این مجموعه شدند.

در ادامه این هم اندیشی محمد برون  مشاور استاندار خوزستان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در خوزستان به ویژه در شمال استان زمینه ایجاد طرح ‌های گردشگری خوبی وجود دارد اما متأسفانه تاکنون کار چنان مفیدی در حوزه گردشگری و توریستی صورت نگرفته است.

صنعت گردشگری قابلیت ایجاد اشتغال را دارد

وی با بیان اینکه خوزستان در زمینه میراث فرهنگی پتانسیل بالایی در حد استان های فارس و اصفهان و شاید بالاتر دارد تصریح کرد: باید نسبت به جذب بخش خصوصی در این زمینه اقدام کنیم و دولت به عنوان ناظر همراهی و همکاری کند تا شاهد ایجاد اشتغال در این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: نظر استاندار خوزستان بر این است که همکاری و حضور بخش خصوصی در مناطق گردشگری استان بیشتر شود تا اشتغالزایی کنیم چون اگر این امر صورت بگیرد، هزینه خروجی از طریق گردشگری در استان حتی از نفت نیز بیشتر خواهد بود.

برون اضافه کرد: اکنون بزرگترین معضل کشور بیکاری جوانان است و اگر نتوانیم سرمایه ‌داران خارجی و داخلی را برای ورود به مناطق توریستی استان جذب کنیم، قطعا در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد

صداوسیما خوزستان به جای حمایت از گردشگری ، شخصی شده است

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما گفت: آقای رحیمی رئیس صداوسیما خوزستان بجای تقویت این حوزه دنبال تخریب این صنعت است. متاسفانه ایشان صداو سیما را شخصی کرده است.

برون همچنین ادامه داد: باید بساط مهمانسراها و هتل های دولتی و ادارت جمع شود تا صنعت هتل داری رونق پیدا کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار