تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۱۹۲۹۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آمادگی خوزستان برای مقابله با ملخ‌ صحرایی
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طبق اعلام فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) و سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی مبنی بر احتمال هجوم ملخ صحرایی ، آمادگی کامل برای مبارزه با این آفت زیان‌بار در خوزستان وجود دارد.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: با توجه به تجارب سال زراعی گذشته ، هماهنگی های لازم برای بسیج امکانات و تجهیزات برای مقابله با این آفت در مناطق مختلف استان انجام شده‌است.
وی به کشاورزان وبهره برداران محلی اطمینان داد نگران آفت ملخ نباشند و با پشتگرمی به تولید و سامان بخشی عملیات کاشت و داشت محصولات کشاورز بپردازند.
معاون بهبود تولیدات کشاورزی جهادکشاورزی خوزستان افزود: سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۶ استان کشور درگیر آفت ملخ صحرایی شد که خوزستان نیز جزو این استان‌ها بود که با بسیج امکانات و هماهنگی بین بخشی ، این آفت  کنترل شد هرچند خساراتی به بهره برداران بخش‌کشاورزی ، جنگل ها و مراتع خوزستان وارد آمد.
قاسمی‌نژاد اظهار داشت: پارسال ۱۲۷ گروه پایش و ۱۷ گروه مبارزه علیه این آفت مهم بسیج شد و یک میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار عملیات پایش، ۱۵۲ هزارهکتار عملیات سمپاشی و۲۶ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع سموم  برای مبارزه با این آفت مورد استفاده‌قرار گرفت.
وی با اشاره به چالش‌های فراروی تولید در بخش کشاورزی اظهار کرد: بر اساس تحقیقات بین‌المللی انجام شده، ملخ با جمعیت میلیونی، روزانه بر یک نهم‌غذای کره‌خاکی تاثیرمنفی می‌گذارد.
به گزارش ایرنا بهمن پارسال نخستین گله ملح صحرایی (دریایی) وارد شهرستان ساحلی هندیجان شد و به فاصله کوتاهی بخش هایی زیادی از استان خوزستان را درگیر خود کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی و شیلاتی و عمل آوری بیش از ۱۲۴ نوع محصول ، از نظر حجم تولیدات و تنوع محصولات رتبه نخست را در کشور دارد.ارزش تولیدات کشاورزی خوزستان حدود ۱۵۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
اهمیت بخش کشاورزی خوزستان به لحاظ تولیدات مهمی همچون گندم ، شکر و ذرت در کشور به گونه ای است که بروز هرگونه آفت بیرونی ، درونی یا حوادث غیرمترقبه ای همچون سیلاب بهار ۹۸ ، بر کل کشاورزی کشوراثرگذاراست.

:
:
:
آخرین اخبار