تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۱۹۲۹۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوت‌عبدالله، از خانه‌سازی روی تالاب تا فاضلاب‌های خیابانی
  کوت‌عبدالله، مرکز شهرستان کارون، منطقه‌ای قدیمی در کنار رودخانه کارون است. بنا به گفته فرماندار کارون، بخش وسیعی از مناطق مسکونی این شهر در محدوده یک تالاب قدیمی ایجاد شده است، تالابی که اراضی شخصی آن به مرور زمان به فروش رفت و اهالی روی خاک آن خانه ساختند و حالا خاک ضعیف تالاب، زیر مناطق مسکونی نشست کرده است.

نشست خاک و بالا آمدن سفره‌های آب زیرزمینی موجب شده که فاضلاب به خیابان‌ها بریزد و این وضعیت در هر بارندگی در خیابان‌ها و حتی حیاط منازل مسکونی کوت‌عبدالله دیده می‌شود.

معصومه خنفری فرماندار کارون با اشاره به بالا آمدن فاضلاب در مناطق مسکونی کارون اظهار کرد: از هفته گذشته که با وقوع بارندگی‌ها، فاضلاب در مناطق مسکونی بالا آمد، چندین مکنده در مناطق مختلف در حال تخلیه فاضلاب هستند اما این مشکل تنها مربوط به بارندگی هفته گذشته نیست بلکه با هر بارندگی، این وضعیت در شهرستان کارون به وجود می‌آید و تا مدت‌ها فاضلاب در مناطق باقی می‌ماند.

وی افزود: این وضعیت در محدوده بزرگی از شهر کوت عبدالله، از شمال آرامستان تا منطقه گاومیش‌آباد و از جنوب آرامستان تا مقر فرماندهی انتظامی ایجاد می‌شود. باید توجه داشت که این محدوده در سال‌های دور یک تالاب بوده است که به آن "بحیره" می‌گفتند. مردم به یاد دارند که کودکان در این تالاب بازی و شنا می‌کردند و اهالی ماهی و پرنده صید می‌کردند.

خنفری بیان کرد: با گذر سال‌ها، مردم به صورت غیراصولی و بدون خاک‌برداری مناسب و رعایت اصول فنی، روی خاک ضعیف تالاب اقدام به ساخت و ساز کردند. به مرور زمان این خاک پایین آمده و نشست کرده است زیرا به ویژه قسمت کنار آرامستان کوت عبدالله، خط‌القعر این تالاب بوده است و اکنون با هر بارندگی، این خاک بیشتر نشست می‌کند.

وی با بیان اینکه به مرور زمان، زمین مناطق مسکونی شده تالاب قدیمی در اثر قدمت نشست کرده است، تصریح کرد: چه کاری می‌توان برای این منطقه انجام داد، در حالی که کل منطقه نشست کرده است؟

فرماندار کارون بیان کرد:‌ این محدوده، منطقه وسیعی از شهر کوت عبدالله را شامل می‌شود و جمعیت زیادی در آن ساکن هستند. گستردگی این منطقه در حدی است که هرچند مکنده‌ها از بارندگی هفته گذشته تاکنون مستقر شده‌اند و تخلیه فاضلاب در حال انجام است، با این حال کار هنوز تمام نشده است. در دفعات قبل نیز به همین صورت تا دو هفته فاضلاب را از مناطق مسکونی تخلیه می‌کردیم و این شرایطی است که در هر بارندگی با آن درگیر می‌شویم.

خنفری با اشاره به سیل فروردین‌ماه امسال خوزستان و ماندگاری آب در مناطق مسکونی پس از سیل، ادامه داد: پس از سیل، در اثر ماندگاری آب در مناطق مسکونی، سطح سفره‌های زیرزمینی آب بالا آمد و طبقات بالایی خاک را هم شست و موجب شد که منطقه دوباره نشست کند.

وی گفت: از اسفندماه سال گذشته، سطح آب در کوت عبدالله بالا آمده بود. بالا آمدن آب لزوما به معنی سیل نیست. در آن زمان سیل وارد منطقه نشد اما وقتی سطح آب رودخانه کارون بالا آمد، موجب شد که سفره‌های زیرزمینی نیز اشباع شوند و سطح آن‌ها بالا بیاید. در نتیجه در همین مناطق که درگیر سیل نبودند، آب از دل زمین خیابان‌ها بالا آمد و حتی در ساختمان فرمانداری کارون هم، آب از زمین بیرون آمد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار