تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۹۳۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جاده‌های ساحلی اهواز در مقابل سیل ایمن نیست
 مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: شهرداری اهواز باید ارتفاع جاده‌های ساحلی را برای جلوگیری از آبگرفتگی در زمان عبور سیلاب افزایش دهد.

سید ابراهیم حسینی درباره اقدامات پیشگیرانه در مقابل آبگرفتگی در زمان سیلاب در اهواز، به انجام مطالعات ساماندهی کارون در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: بر همین اساس قرار بود تراز جاده‌های ساحلی (حد فاصل زرگان تا کریشان و بیمارستان بقایی) به گونه‌ای اجرا شود که همانند سیل‌بند عمل کند و بتواند جریان سیل را تا دبی پنج هزار مترمکعب درثانیه به صورت ایمن عبور دهد.

وی افزود: با وجود اعلام نقشه کدهای ارتفاعی به شهرداری اهواز، اما در عمل این مساله محقق نشده و رودخانه کارون در بسیاری از بازه‌ها توان عبور سیل را به صورت ایمن ندارد.

حسینی با تاکید بر ایمن‌سازی جاده‌های ساحلی در مقابل عبور سیل با دوره بازگشت ۲۰ ساله در اهواز، تصریح کرد: وضعیت بحرانی اهواز طی مکاتباتی به استانداری و شهرداری اعلام و تشریح شده است.

وی با بیان اینکه باید برای افزایش تراز جاده‌های ساحلی چاره اندیشی شود، اضافه کرد: هم اکنون حداکثر دبی سیلابی که می‌تواند از کارون در مقطع شهر اهواز عبور کند سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب درثانیه است، البته در سیلاب بهار امسال شاهد بودیم که عبور سیل با این دبی مشکل‌ساز شده بود و اگر چه خاکریزهای غیرکارشناسی در اطراف رودخانه انجام شده بود، اما بدون همین خاکریزها با مشکلات بیشتری مواجه می‌شدیم.

حسینی همچنین با اشاره به لایروبی بخشی از رسوب اطراف جزیره شادی در اهواز اظهار داشت: قرار بود یک کانال سیلاب بر از بالادست اهواز برای هدایت بخشی از سیلاب کارون به نهرمالح نیز احداث شود که این طرح هنوز نهایی نشده است.

وی در ادامه گفت: بازه‌های بحرانی که نیاز به ساخت و ترمیم سیل‌بند دارند، در طول رودخانه‌های کرخه، دز و کارون به استانداری اعلام شده که برای اجرا به سازمان شهرداری‌ها واگذار شده از سوی دیگر مقرر شده که بنیاد مسکن روستاها را در مقابل سیل با دوره بازگشت ۵۰ ساله ایمن‌سازی کند.

در پی سیلابی شدن رودخانه کارون در بهار امسال، جریان این رودخانه در اهواز به بیش از سه هزار مترمکعب درثانیه رسید که در بیش از یک دهه گذشته بی سابقه بوده این در حالی است که متوسط دبی این رودخانه در اهواز در سال‌های اخیر در حدود ۲۰۰ مترمکعب درثانیه بوده است. در هفته‌های گذشته جریان رودخانه کارون در اهواز به شدت کاهش یافته به طوری که محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین در نشست شورای آب و برق استان در ۱۲ آذر اعلام کرد که به دلیل کاهش بی‌سابقه آب کارون در روزهای اخیر، برداشت آب و تولید برق در این نیروگاه با مشکل روبه رو شده است.

در سیل بهار امسال جاده‌های ساحلی و بخشی از کوی «سید خلف» دچار آبگرفتگی شد که شهرداری اهواز اعلام کرد منازلی که دچار آبگرفتگی شده در بستر رودخانه ساخته شده بود. البته غرب و جنوب غرب اهواز تحت تاثیر سیلاب کرخه قرار گرفته بود و بخشی از محله‌های ملاشیه و عین۲ و گلدشت و ورودی اندیمشک به اهواز نیز به زیر آب رفت.

پیش از این نیز لشکری معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین ۱۷ فروردین امسال در جریان سیل گفته بود: احداث جاده ساحلی اهواز بدون رعایت دستورالعمل های صادره از سوی این سازمان بوده و امروز باعث ایجاد مشکلاتی در این شهر شده است.

شورای بحران خوزستان هشدار سیل را از نیمه مرداد ماه امسال اعلام کرده تا دستگاه‌ها خود را آماده مقابله کنند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار