تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۳۱۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نرخ هایی که نباید گران می‌شد/ توپ گرانی در زمین مردم
 بعد از اصلاح قیمت بنزین برخی نرخ سرویس های مدرسه را افزایش داده و مردم مجبور به پرداخت این هزینه ها شده اند و حالا شاهد افزایش نرخ هایی هستیم که آقای وزیر گفته بود نباید گران می شدند.

  بعد از اصلاح و افزایش نرخ بنزین یکی از دغدغه ها افزایش قیمت کالاها و خدمات بود که البته بارها مسئولان اعلام کردند که تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده و امکان گرانی در جامعه وجود ندارد.

این در حالیست که افزایش قیمت بنزین بر کار سرویس های مدارس تاثیر مستقیم گذاشته است و برخی صنوف مانند رانندگان تاکسی کارشان از این اقدام متاثر شده اند.

بررسی های میدانی  گویای این مطلب است که بعد از افزایش نرخ بنزین برخی رانندگان سرویس های مدارس به صورت خودسرانه نرخ ها را افزایش داده اند که البته با توجه به عدم ابلاغ قانونی از سوی مراجع بالادستی این اقدام غیرقانونی است. در این میان اکثر والدینی که از افزایش نرخ سرویس های مدارس گلایه دارند افرادی هستند که شخصا با رانندگان برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه هماهنگ کرده اند و مدرسه یا شهرداری در این زمینه دخیل نبوده اند.

والدین گلایه مند از افزایش خودسرانه نرخ سرویس مدارس

مریم مادر یکی از دانش آموزانی است که افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس گلایه دارد؛ او به مهر گفت: امسال از اول مهر برای فرزندانم سرویس گرفته در آن زمان راننده نرخ را ۱۳۰ اعلام کرد اما بعد از گرانی بنزین گفته که باید این مبلغ به ۱۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه قبلا در این زمینه برنامه ریزی کرده بودم مجبور شدم قبول کنم اما مشکلات زیادی برایم ایجاد شده است و نمی دانم برای حل این مشکل به کجا مراجعه کنم. هنوز این مساله را به مدرسه نگفتم ولی نیاز است که بر این موضوع نظارت جدی تری شود. سرویس مدرسه را خودمان هماهنگ کردیم و از طریق مدرسه اقدام نکرده ایم.

لیلا هم مادر چند نفر از دانش آموزان است که از سرویس مدرسه استفاده می کنند، او گفت: من سه فرزند دارم که هزینه سرویس هر کدام از آنها ۱۰۰ تومان بود به محض گران شدن بنزین همه رانندگان مبلغ را تا ۱۵۰ تومان بالا بردند و در حال حاضر برای من مشکل ایجاد شده است.

مشکلات رانندگان سرویس های مدارس روی دیگر سکه گرانی بنزین

 یک روی دیگر سکه هم رانندگان سرویس های مدارس هستند و باید در نظر گرفت که این افراد از این طریق امرار معاش می کنند و شرایط نباید به گونه ای باشد که باعث ضرر و زیان آنها شود.

 رضا یکی از این افراد است او به مهر گفت: هر ماه مبلغی در حدود ۳۰۰ هزار تومان برای بنزین هزینه می کردم اما بعد از گرانی بنزین این مبلغ دو برابر شده است و برای من صرف نمی کند با این نرخ به امر حمل و نقل دانش آموزان بپردازم و مسئولان باید برای حل مشکل ما چاره اندیشی کنند. مسئولان می گویند که مشکل تا پایان آذر ماه حل می شود اما چرا در نظر نمی گیرند که ما در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم و حتی یک روز هم برای ما دارای اهمیت بوده و هزینه بر است؟

مهرداد از دیگر رانندگان سرویس مدارس گفت: هزینه های سوخت به شدت زیاد شده است و مسئولان باید سریعتر برای رفع مشکلات ما اقدام کنند البته سهمیه بنزین ۱۲۰ لیتر می تواند بخشی از این مشکلات را رفع کند و برای بنزین هزینه کمتری پرداخت کنیم امیدواریم مسئولان به قول هایشان عمل کنند.

مشکل رانندگان تا پایان آذر رفع می شود

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان در این خصوص به مهر گفت: براساس توافق بین وزارت نفت و وزارت کشور قرار است تا پایان آذر ماه مابه التفاوت سوخت تا سقف ۱۲۰ لیتر به حساب رانندگان واریز شود. مابه التفاوت سوخت در هر ماه ۱۸۰ هزار تومان است که در کارت بانکی رانندگان واریز می شود و فقط امکان هزینه کرد این مبلغ در جایگاه های سوخت است.

تاکنون حدود هزار و ۹۵۵ نفر از رانندگان در سامانه «سپند» ثبت نام کرده اند که هزار و ۲۱۳ نفر تایید شده اندمحمد مهدی نژاد ادامه داد: برای این منظور تاکنون حدود هزار و ۹۵۵ نفر از رانندگان در سامانه «سپند» ثبت نام کرده اند که هزار و ۲۱۳ نفر تایید شده اند. این لیست توسط ما و سازمان شهرداری ها به وزارت کشور ارسال شده و در حال پایش و برنامه ریزی است. سامانه سپند همچنان باز است و رانندگان می توانند برای ثبت نام اقدام کنند.

والدین موارد تخلف را گزارش دهند

مهدی نژاد در خصوص مواردی که خود والدین با راننده قرارداد بسته اند و اثری از آموزش و پرورش یا شهرداری نیست، گفت: این افراد می توانند به مدرسه مراجعه کنند و اگر راننده از طریق سازمان حمل و نقل بار و مسافر اقداماتی برای ثبت نام کرده باشد می توانیم پی گیری هایی داشته باشیم.

وی از والدین خواست در صورت بروز چنین مواردی مشخصات راننده را به شماره پیامک ۱۰۰۰۱۷۹۸ ارسال کنند تا پی گیری برای اخذ پروانه و مجوز انجام شود. در صورتی هم که این افراد پروانه تاکسیرانی یا پروانه سازمان حمل و نقل بار و مسافر داشته باشند قطعا با آنها برخورد می شود.

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان بیان کرد: همچنین گشت های نظارتی سازمان تقویت شده اند و سه ماشین به گشت هایمان اضافه کرده ایم تا رصد دقیق تری در بحث سرویس های دانش آموزش و کرایه های سطح شهر کرمان انجام شود.

مهدی نژاد با بیان اینکه مطلب که قرار است تا آخر آذر مشکل رانندگان سرویس های مدارس حل شود، افزود: با موافقت شورای اقتصاد یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودروی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با کمک بلاعوض دولت به سمت دوگانه سوز شدن می روند که شامل وانت، ون و مسافربرهای شخصی (سرویس های دانش آموزش و خودروهای فعال در آژانس ها) که دارای پروانه فعالیت از شهرداری یا سازمان حمل و نقل بار و مسافر می شود.

بخشنامه ای برای افزایش نرخ سرویس مدارس ابلاغ نشده است

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان هم در این زمینه به مهر گفت: هرگونه افزایش نرخ سرویس مدارس باید توسط کارگروه ماده ۱۸ سرویس مدارس استان تصمیم گیری و سپس از طریق فرمانداری به شورای شهر ابلاغ شود و سپس شورای شهر تصویب کند. تا این ساعت هیچگونه بخشنامه ای مبنی بر اجازه افزایش نرخ به حوزه حمل و نقل ابلاغ نشده  است و اجازه افزایش نرخ به ما داده نشده است.

تا پایان آذر ماه تمامی رانندگانی که در بحث رفت و آمد دانش آموزان در سطح استان فعالیت می کنند و در سامانه «سپند» هم ثبت نام کرده اند احتمالا یا یارانه سوخت یا ۱۲۰ لیتر بنزین به آنها تخصیص پیدا می کندابراهیم روحی گفت: بعضا برخی از والدین می گویند که راننده ها اعلام کرده اند نرخ قبلی سرویس مدارس برای آنها مقرون به صرفه نیست و در خواست وجه بیشتری از والدین کرده اند. این اقدام مورد تایید و قبول ما نیست چرا که طبق آیین ها و اسناد بالادستی دولت اعلام کرده تا پایان آذر ماه تمامی رانندگانی که در بحث رفت و آمد دانش آموزان در سطح استان فعالیت می کنند و در سامانه «سپند» هم ثبت نام کرده اند احتمالا یا یارانه سوخت یا ۱۲۰ لیتر بنزین به آنها تخصیص پیدا می کند.

افزایش خودسرانه نرخ سرویس مدارس غیرقانونی است

وی افزایش خودسرانه نرخ سرویس مدارس توسط رانندگان را غیرقانونی دانست و گفت: والدینی که درخواست سرویس از مدرسه کرده اند و فرم مربوطه را پر کرده اند؛ مدرسه طرف حساب پرداخت وجهشان است که نحوه پرداخت آن به صورت ۴۰ درصد نقد است و مابقی مبلغ باید حداکثر تا پایان بهمن تسویه حساب شود.

روحی عنوان کرد: افزایش نرخ ها توسط شرکت پیمانکار تعیین و به مدرسه ابلاغ می شود مدرسه و انجمن مدرسه بعد از بررسی نرخ ها را به والدین ابلاغ می کنند. وجه پرداختی به حساب مدرسه که دولتی است واریز می شود و هیچگونه وجهی جز در این مسیر رد و بدل نمی شود.

وی گفت: امکان استفاده از سرویس مدارس برای متقاضیان جدید در صورت وجود سرویس خالی وجود دارد اما باید توجه داشت در این خصوص برخی شرکت ها دچار کمبود وسیله نقلیه هستند و بعد از جریان سوخت برخی رانندگان از ادامه فعالیت در حوزه حمل و نقل خودداری کرده اند. در صورتی که از سوی شرکت پیمانکار اعلام شود که سرویس وجود دارد مشکلی برای این مساله وجود ندارد و هر موقع از سال تقاضای سرویس مدرسه از سوی والدین مطرح شود پوشش داده می شود.

روحی گفت: آیین نامه سرویس مدارس سال قبل ابلاغ شد که دو ماده دارد؛ ماده ۱۳ اعلام کرده است که نرخ سرویس مدرسه توسط کارگروه ماده ۱۸ تعیین و به شورای شهر برای تصویب ابلاغ می شود و بر این اساس هیچگونه درصدی از رانندگان کسر نمی شود که امسال نرخ به همین شیوه تعیین شد.

 روحی بیان کرد: در ماده ۱۸ آیین نامه اشاره شده که هزینه های بالاسری پیمانکار، هزینه های نظارتی، هزینه های فرهنگی و هزینه های عوامل اجرایی علاوه بر هزینه کرایه سرویس رانندگان باید توسط کارگروه تعیین و به نرخ مصوب اضافه شود. قبلا ۷ درصد از راننده کسر می شد که کمترین درصد استان ما داشت اما امسال این هزینه تفکیک شده و طبق آیین نامه عمل کرده ایم و آن درصد را تبدیل به ریال کردیم و چون خدمات ارائه شده به دانش آموزان یکسان است مبلغ را ثابت کردیم؛ هزینه یکنواخت و بین همه تقسیم شده است.

وی گفت: از ۱۶۰ هزار دانش آموز شهر کرمان ۲۵ هزار دانش آموز در سامانه ثبت نام کرده اند و پوشش سرویس آنها از طریق شرکت های پیمانکار است و مابقی آزادبر هستند.

باید این را در نظر گرفت علاوه بر مشکلاتی که افزایش نرخ سرویس مدارس برای خانواده ها به وجود می آورد مشکلات رانندگان نیز باید بررسی و برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

در حالی مسئولان خبر از پرداخت مابه التفاوت سوخت به رانندگان سرویس های مدارس و تاکسی ها می دهند که این نگرانی وجود دارد که این مساله همانند پرداخت کمک معیشتی در هاله ای از ابهام قرار بگیرد و مسئولان باید با شفاف سازی به گونه ای عمل کنند که آمارهای اعلامی افراد مشمول این طرح ها در سطح جامعه هم محسوس و قابل مشاهده باشد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار