تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۲۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظرفیت کافی سدهای خوزستان برای مهار بارش‌های بالادست
 مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه سدهای این استان ظرفیت کافی برای کنترل جریان‌های سیلابی ورودی را دارند، گفت: خروجی سدهای خوزستان برای تعادل بخشی جریان رودخانه‌ها کاهش یافته است.

داریوش بهارلویی حجم خالی سدهای خوزستان را ۹.۱ میلیارد مترمکعب بیان کرد و افزود: ورودی آب به سدهای خوزستان بین ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب برآورد شده است که با توجه به ظرفیت خالی سدها، هیچ نگرانی از بابت کنترل آن وجود ندارد.

وی با اشاره به احتمال فعال شدن حوضه‌های میانی در پی بارندگی‌ها اضافه کرد: خروجی همه سدهای خوزستان به منظور تعادل بخشی و جلوگیری از تداخل با جریان رودخانه‌ها کاهش یافته است.

بهارلویی ادامه داد: کاهش خروجی سدها به دلیل پیش بینی بارش‌های شدید به ویژه در جنوب و جنوب شرقی خوزستان (حوضه‌های مارون و کارون) بوده و هم اکنون خروجی سد مارون پنج مترمکعب درثانیه، سد جره یک مترمکعب درثانیه، سد کرخه ۶۰ مترمکعب درثانیه، سد دز ۸۰ مترمکعب درثانیه و سد گتوند (کارون) ۱۸۰ مترمکعب درثانیه است.

به گفته وی دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز روز یکشنبه هفته جاری ۳۸۰ مترمکعب در ثانیه بود.

بهارلویی با اشاره به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بیان کرد: خروجی سدهای خوزستان بر اساس میزان مصرف در پایین دست تنظیم شده است.

وی همچنین گفت: سدها امکان مهار بارندگی در پایین دست را ندارند، بنابراین در صورت وقوع بارش‌های شدید احتمال آبگرفتگی در مناطق شهری و یا طغیان مسیل‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در پی پیشبینی هواشناسی خوزستان مبنی بر بارندگی شدید از صبح روز دوشنبه، شورای مدیریت بحران خوزستان آماده باش اعلام کرده و مدارس ۱۴ شهرستان را تعطیل کرد، اما این پیش بینی تا ظهر امروز محقق نشد.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۲۳ آذر ماه به ۶۶ میلیمتر رسیده که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته کاهش ۲۳ درصدی و در مقایسه با مدت میانگین ۵۱ ساله افزایش ۲۵ درصدی دارد.

کاهش بارش‌ها بر میزان ورودی آب به سدهای کشور نیز تاثیر گذاشته و کاهش ۲۵ درصدی را نسبت به پارسال شاهد هستیم. حجم آب ورودی به مخزن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا نیمه آذر امسال به ۵.۸۱ میلیارد مترمکعب رسیده است.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در زمستان پارسال و بهار امسال، ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در خوزستان رخ داد. ۲۱ شهرستان درگیر سیل شدند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. از میان ۲۵ استان، خوزستان بیشترین آسیب را در سیل گذشته متحمل شد.

شورای مدیریت بحران خوزستان، از مرداد امسال نسبت به وقوع سیل احتمالی در خوزستان هشدار داده و خواستار آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با سیل احتمالی شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار