تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۹۳۳۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالی پربار برای کشاورزان خوزستان با بارش‌های پاییزی
  باران سیل‌آسای روز دوشنبه با وجود اینکه زندگی عادی و معمولی بسیاری از خوزستانی‌ها را با اختلال جدی رو به رو کرد و آب و فاضلاب به بسیاری از خانه‌های حاشیه اهواز و آبادان نفوذ کرد ولی همین باران برای کشاورزان خوزستانی حیات بخش بود و آنان را به سالی پربار امیدوار و سایه شوم خشکسالی را از سرآنان دورکرد.

  دور جدید بارندگی ها در خوزستان روز دوشنبه با ورود یک سامانه پرقدرت جنوبی که با لایه های میانی جو به خوبی همراهی داشت شروع شد و به فاصله اندکی ریزش سیل آسای باران ، زمین های کشاورزی به خصوص گندمزارهای استان را سیراب و مزارع را تا مدت‌ها از آبیاری دستی بی‌نیاز کرد.
بارندگی‌های پاییزی در خوزستان برای دیمزارهای گندم که امسال حدود ۱۶۲هزار هکتار زیر کشت رفته است جنبه حیاتی دارد چون افزایش رطوبت ناشی از بارندگی و کاهش دما می‌تواند مقاومت آن را در برابر تاخیر در بارش نزولات جوی به‌خوبی جبران کند.
بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در ۲ روز اخیر در آبادان  ۱۱۲.۵ ، اهواز  ۷۳.۹ میلی متر،  رامهرمز  ۶۱.۱ ، هندیجان  ۵۳.۲ میلی متر شادگان ۴۷.۹ ، ماهشهر  ۴۳.۳  ،بهبهان  ۳۲.۲ ، ایذه ، ۳۲  آغاجاری  ۲۸.۷، حسینیه ۲۸.۵ ،لالی ۲۶.۹ ، امیدیه  ۲۶.۱  ،دزفول ۲۶ ، شوش  ۲۵.۳ ، بستان ۲۵، گتوند ۲۲.۱ شوشتر۲۲ ، دهدز ۱۹.۶ و مسجدسلیمان ۱۸.۴ میلیمتر بوده است.
هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده بارش های ناشی از فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر روز سه شنبه ادامه می‌یابد و روز چهارشنبه این سامانه  آسمان خوزستان را ترک خواهد کرد.
بر اساس اعلام هواشناسی استان متوسط بارش های پاییزی امسال خوزستان با احتساب بارندگی های اخیر ۱۱۰میلیمتر بوده و این بدین معنی است که آب مورد نیاز محصولات پاییزی به خصوص گندم ، کلزا و چغندرقند بیشتر از نیازآبی آنان تامین شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بارندگی‌های خوب پاییزی ، استفاده از سامانه‌های آبیاری را در خوزستان کاهش داده و در برخی مناطق بی نیاز کرده است اظهار داشت:نیاز آبی محصولات پاییزی خوزستان که حدود ۸۵۲ هزار هکتار است به طور کامل تامین شده است.
محمد قاسمی نژاد اظهارداشت:بارندگی های پاییزی و افزایش نسبی رطوبت خاک سبب شده تا کشاورزان خوزستانی در بهترین زمان تقویم ، اقدام به کشت محصولات پاییزی کنند.
به گفته وی به دلیل رژیم مناسب بارندگی در پاییز امسال در خوزستان ، میزان رطوبت خاک به حد اشباع رسیده و هیچ یک از محصولات پاییزی خوزستان با تنش آبی رو به رو نشدند و این نویدی دل گرم کننده برای بخش کشاورزی خوزستان است.      

توقف برداشت نیشکر در خوزستان
بارندگی‌های اخیر هرچند برای بخش کشاورزی خوزستان بسیار حیاتی و راهگشا بوده است ولی برداشت محصول راهبردی نیشکر را به علت ناتوانی ماشین آلات در ورود به مزارع ، متوقف کرده است.
بنا به اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان برداشت نیشکر در طرح های هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ، شرکت های نیشکری هفت تپه و کارون در شمال خوزستان از اواخر مهرامسال شروع شده و درچند مرحله به علت بارش‌های سنگین پاییزی متوقف شده است.
در صورت مساعد بودن هوا برداشت نیشکر در خوزستان تا اوایل اسفند ماه و در ۱۰۰روز کاری انجام می‌شود ولی تداوم بارندگی ها ممکن است زمان پایان برداشت نیشکر را به تعویق بیندازد.

عشایر خوزستان مسرور از بارش رحمت الهی
بارندگی های ۲ روز اخیردر خوزستان هرچند برای برخی ساکنان مناطق شهری به خصوص اهواز ، کارون ، آبادان و خرمشهر که بارش بالایی را از سامانه بارشی جنوبی دشت کردند  دردسرآفرین و مشکل ساز شده و تا چند روز ، گرفتاری های ناشی از آبگرفتگی و پس زدن فاضلاب ادامه دارد ولی  باران برای عشایر کوچ رو استان خیر و برکت به همراه آورده است.
تامین آب برای دام و علوفه تر (مراتع) همواره ۲ دغدغه مهم عشایر در زمان های خشکسالی و کمبود آب است که بارندگی‌های اخیر دغدغه های آنان را مرتفع کرده است.
به گفته علی رحم کریمی مدیرکل امور عشایری خوزستان ، بارندگی های پاییزی که اوج آن در ۲ روز اخیر بوده نگرانی عشایر در مناطق قشلاقی را به حداقل رسانده هرچند مواردی از آبگرفتگی چادرهای عشایری گزارش شده ولی آنان با آمادگی قبلی ، این مشکل را با کمک امدادرسانان هلال احمر برطرف کردند.
وی گفت: تاکنون هیچ گزارشی از تلفات دام ناشی از باران های سیل آسا در مناطق شمالی ، شمال شرق و جنوبی شرق خوزستان که کانون های اصلی سکونت ۲۳هزار خانوار عشایری از هفت استان کشور هستند دریافت نشده است.

روان آب ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب ناشی از بارندگی
بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب ناشی از بارش های سیل آسای اخیر در سدهای خوزستان ذخیره سازی می شود.
این درحالی است که ظرفیت سدهای بزرگ خوزستان برای مهار سیلاب ها و روان ها حدود ۹ میلیارد متر مکعب است و تا رسیدن به نقطه مطلوب ذخیره سازی فاصله زیادی دارند.
میزان ذخایر آب سدهای خوزستان و میزان و ارتفاع برف در حوضه‌های آبریز رودخانه‌هایی که به این استان منتهی می شود در توسعه کشاورزی و افزایش سطح زیرکشت خوزستان بسیار موثر و تعیین کننده است.
کشت ۲۰۷ هزار هکتار شلتوک در سال زراعی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ که در تاریخ کشاورزی خوزستان بی سابقه بود تنها به برکت ذخایر مطلوب آب سدهای خوزستان امکان پذیر بود.
به هر حال با ادامه بارندگی ها در زمستان امسال و بهار ۱۳۹۹ در خوزستان و مناطق بالادست می توان به رونق بخش کشاورزی خوزستان و تامین محصولات آب برهمچون برنج و نیشکر امیدوار بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار