تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۳۳۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جاری شدن آب در مناطق شهری خوزستان ارتباطی به سدها ندارد
 

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: جاری شدن آب در سطح برخی مناطق شهری و یا روستایی، ارتباطی با آب درودخانه ها و یا رهاسازی آب از سد ها نداشته است.

داریوش بهارلویی  اظهار کرد: جاری شدن آب در سطح برخی مناطق شهری و یا روستایی ارتباطی با آب روخانه ها و یا رهاسازی آب از سدها نداشته است. 

 در پی انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه آبگرفتگی های شهری و روستایی طی بارش شدید اخیر متاثر از رهاسازی آب سدها بوده است، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با رد چنین شایعه ای گفت: چنین مطلبی صحت نداشته و خروجی سدهای استان در مقادیر حداقلی خود قرار دارد.

 بهارلویی گفت: با توجه به پیش بینی های آبشناسی و احتمال بارش های سنگین از روز شنبه تمامی واحدها و شرکت های تابع سازمان آب و برق خوزستان در آماده باش قرار داشته و خروجی سدها به منظور تعادل بخشی جریان رودخانه ها و جلوگیری از تداخل با رواناب های حاصل از بارش در پائین دست سدها کاهش مکفی و قابل ملاحظه ای داده شد. 

وی تصریح کرد: دبی عبوری آب در مقطع شهر اهواز در صبح امروز سه شنبه ۲۶ آذر ماه حدود ۴۵۰ مترمکعب برثاینه بوده که این میزان آب به هیچوجه از بستر طبیعی رودخانه تجاوز نمی کند. 

 بهارلویی عنوان کرد: آبگرفتگی شهری به خصوص در اهواز در مقایسه با شرایط سیلاب بهار ۹۸ که دبی عبوری از شهر بیش از ۳۲۰۰ مترمکعب برثانیه بود نشان می دهد که این موضوع اصلا ارتباطی با مدیریت منابع آب و خروجی سدها نداشته و متاثر از بارندگی بسیار شدید در زمان اندک است. 

وی عنوان کرد: نه تنها در شهر اهواز بلکه در تمام طول مسیر رودخانه کارون و سایر رودخانه های استان، آب عبوری از تاب آوری طبیعی رودخانه ها بسیار کمتر بوده و آبگرفتگی های حاصل در شهرها و برخی مناطق مرتبط با آب خروجی سدها نیست. 

وی گفت: در حوزه رودخانه و سد اقدامات سازمان آب و برق خوزستان مناسب و به موقع انجام گرفته است. 

 مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: رصد و اطلاعات ایستگاه‌های سنجش نشان می دهد حتی جریانات میان حوضه ای و مسیل های موجود بعد از سدها نیز فعال نگشته و منطقه ای بحرانی و یا در معرض سیل قرار نگرفته است. 

وی ادامه داد: طی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته میزان ورودی آب در سدهای مارون و جره نسبت به سایر سدها رشد مثبت داشته که تمامی این رواناب ها در مخزن سدهای مذکور تسکین و تعدیل گشته است. 

 وی در ادامه عنوان کرد: به گونه ای که در سد مارون به ازای ورودی آب معادل ۲۴۰ متر مکعب برثانیه ای خروجی فقط پنج مترمکعب برثانیه بوده است. 

بهارلویی خاطر نشان کرد: در رودخانه کارون نیز خروجی سد ۱۸۰ مترمکعب برثانیه بوده که جریانی اندک و کاملا کنترل شده محسوب می شود. 

 بهارلویی بیان کرد: یک مشاهده ساده از رودخانه ها نشان می‌دهد که آب دارای جریانی کامل کنترل شده و طبیعی است و در هیچ نقطه ای از بستر سرریز و عبور نکرده است. 

  بهارلویی افزود: پایش لحظه ای و برخط شرایط رودخانه ها و مجموعه اقداماتی که زیر نظر ستاد مدیریت سیل این سازمان انجام می گیرد به گونه ای است که کوچکترین احتمال تداخل جریان آب وجود نداشته و با توجه به ظرفیت ۹ میلیارد متر مکعبی تسکین سیل در سدها، مردم استان نگرانی از بابت وقوع سیل نباید داشته باشند

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار