تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۳۴۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرسایش ۸۰۰ میلیون تن خاک نتیجه دامگردانی عشایر
  رییس سازمان حفاظت محیط زیست خسارت دامگردانی عشایر را بیش از ۲۰ برابر سود تولید گوشت آنها دانست و گفت: دامگردانی عشایر باعث فرسایش بیش از ۸۰۰ میلیون تن از خاک کشور شده است.

عیسی کلانتری روز پنجشنبه در همایش مدیران استانهای تالابی و دریایی کشور درهتل پارس اهواز، با اشاره به خسارت دامگردی عشایر افزود: عشایر کمتر از ۱۰۰ هزار تن گوشت تولید می‌کنند که سودی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد این در حالی است که خسارتی که از بابت فرسایش خاک متحمل می‌شویم بسیار بیش از این سود است.
وی متوسط نرخ فرسایش خاک در کشور را ۱۶ تن در هکتار بیان کرد و گفت: حتی اگر ۴۰ درصد این فرسایش مربوط به تخریب مراتع توسط عشایر باشد معادل ۸۰۰ میلیون تن خاک است که این خاک نیز قابل بازیافت نیست؛ بنابراین بیش از ۲۰ برابر کل تولید گوشت عشایر هزینه فرسایش خاک و خسارت‌های آن است.
کلانتری، با بیان اینکه در اداره کلان مملکت عقلمان ناقص است، بیان کرد: اکنون همه تالاب‌ها خشکیده در حالی که سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان سیاست‌گذار باید در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کند.
وی ادامه داد: مدیران محیط زیست استان‌ها و شهرستان‌ها باید در اصلاح سیاست‌ها دخالت کنند زیرا سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی است و وظیفه آن تنها به حفظ جانور و پرنده و خزنده محدود نمی‌شود.
کلانتری با بیان اینکه باید از پرداختن به جزییات بپرهیزیم افزود: نباید نسبت به سیاست‌گذاری در کشور بی‌تفاوت باشیم؛ وظیفه نخست ما کمک به استقرار سیاست‌های خوب است و در اینجاست که تفاوت مدیران محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی باید مشخص شود.
وی بیان کرد: مدیران استانی باید با سیاست‌های خلاف توسعه پایدار محیط زیست مبارزه کنند و مانع اینگونه تصمیم گیری‌ها شوند.

معاملات محیط زیستی
رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به آلودگی هوای کلان شهرها گفت:مافیای خودروسازی آنقدر خدمات مالی دارد که تصمیم‌سازان را خریداری می‌کند با وجودی که ازجمله هفته آینده در تهران به دلیل شرایط ایستایی هوا باید مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شود.
وی ۸۳ درصد آلودگی هوای تهران را ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌ها دانست و افزود: وقتی کارخانه ایران خودرو تعدادی خودرو به سازمان محیط زیست هدیه میکند و در مقابل سازمان محیط زیست خود را از ارزیابی خودرو کنار می‌کشد، این معامله بر سر محیط زیست و هوای آلوده است که میلیون‌ها نفر با آن درگیر هستند.

وی ادامه داد: اکنون دولت بر خلاف قانون هوای پاک، خودروسازها را معاف می‌کند.


تالابهای مرکز هم مهمتر است
رییس سازمان محیط زیست بیان کرد: همه تالاب‌های کشور برای ما مهم هستند اما تالاب‌های میانی اهمیت بیشتری نسبت به تالاب‌های انتهایی که به دریا وصل می‌شوند دارند به این معنی که اهمیت تامین حقآبه تالاب‌های پریشان، بختگان، گاوخونی و جازموریان از تامین حقآبه شادگان و هورالعظیم برای ما مهمتر است.
به گفته وی اگر به تالاب شادگان آب نرسد در کنار خلیج فارس قرار دارد اما تالاب‌های مرکزی حتی در صورت بارندگی نیز حقآبه آنها تامین نمی‌شود.
کلانتری گفت: عواقب آسیب های زیست محیطی امروز صدها برابر سود اقتصادی است و قابل جبران نیست اما معمولا با سازمان‌هایی روبه رو هستیم که برای بقای خود دیگران را به استثمار می‌کشند و خسارت‌هایی که برای بقای خود به کشور وارد می‌کنند، گاهی صدها برابر سودی است که به جامعه می‌رساند.
ی احیای تالاب ها را از تاکیدات رییس جمهوری دانست و افزود: به دلیل سوء استفاده گروه‌های اقتصادی و خاموشی محیط زیست، حقآبه تالابها به طور کلی از بین رفته است.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته سازمان محیط زیست به عنوان بخشی که باید حق خود را از مصرف بگیرد همیشه ساکت بود به طوری که کار به جایی رسید که بخش اقتصادی خود متوجه ضررهای از بین رفتن حقآبه‌های زیست محیطی شد.
وی ادامه داد: پارسال نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان در دریاچه ارومیه هزینه شد با این حال این دریاچه هیچ‌گاه به شکل واقعی خود که در شرایط عادی ۲۰ میلیارد متر مکعب آب داشته باشد، نرسیده است.
کلانتری، با بیان اینکه ما در انجام وظیفه خود کوتاهی کردیم گفت: مهمترین کاری که مدیران استانی باید انجام دهند جنگیدن برای حقآبه تالاب‌هاست همانطور که کشاورزان برای حقآبه خود مبارزه می‌کنند.
وی با اشاره به کاهش ۴۶ میلیارد مترمکعبی آب تجدیدپذیر کشور افزود: اگر مدیران دست روی دست بگذارند به طور قطع حقآبه‌ای به محیط زیست داده نخواهند شد، زیرا در همه جای کشور حتی در استان‌های گیلان و مازندران جنگ بر سر حق آبه‌هاست.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهمترین وظایف مدیران محیط زیست را جنگ برای گرفتن حقآبه تالاب‌ها و محیط زیست بیان کرد و گفت: به عنوان مصرف کننده باید این حقآبه را از تخصیص دهنده بگیرید تا مثل پارسال با شرایطی روبه‌رو نشویم که فقط در زمان سیل و بارندگی غیرمترقبه حقابه‌ها تامین شود.
وی بااشاره به مشکلات مدیران شهرستان‌ها در گرفتن حقآبه تالاب‌ها بیان کرد:در اصفهان کشاورزان درگیر می‌شوند و لوله انتقال آب یزد را می‌شکنند بنابراین اجازه نمی‌دهند که آب در تابستان به تالاب گاوخونی برسد؛ در ارومیه نیز با چنین مواردی روبه رو هستیم و ما از پس کشاورزانی بر نمی‌آییم تا در تابستان حقابه را به دریاچه ارومیه بدهیم.
کلانتری ادامه داد: مدیران محیط زیست استان‌ها می‌توانند حقآبه تالاب‌ها را از طریق مقامات قضایی پیگیری کنند؛ اولویت حقآبه محیط زیست بالاتر از اولویت کشاورزی است و باید برای تامین آن جنگید.
وی با اشاره به شهادت محیط بان‌ها برای حفاظت از گونه‌های جانوری گفت: برای تامین مسایل کلان و حقآبه تالاب‌ها حتی اگر هم کشته بدهیم بی ربط نیست؛ مسایل مهم‌تر فداکاری بیشتری نیاز دارند.
وی افزود: مدیران استانی نباید از استاندار و فرماندار بترسند و باید برای دفاع از حقآبه ایستادگی کنند.
کلانتری ادامه داد:محیط زیست تنها سازمان در کشور است که وظیفه حفاظت از نسل‌های آینده را بر عهده دارند که متفاوت از وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است که برای امروز خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی افزود: مدیران ما ممکن است در انجام وظیفه مورد بی‌مهری استاندار، فرماندار، وزیر و رییس جمهوری قرار گیرند زیرا اینها به دنبال اهداف کوتاه مدت هستند اما بر اساس قانون سازمان محیط‌زیست تنها سازمانی است که باید به فکر نسل‌های آینده باشد.
کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عصر چهارشنبه وارد اهواز شد و در نشست کارگروه مقابله با گردوغبار شرکت کرد. حضور در همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان، بهره‌برداری اداره محیط زیست هویزه و نشست تخصصی مدیران تالاب از برنامه‌های روز پنجشنبه وی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار