تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۱۹۳۵۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نقشه‌برداری پهپادی از یک میلیون هکتار تالاب
  معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی بودجه تالاب‌ها در سال آینده، گفت: یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور به کمک پهپاد نقشه‌برداری و تعیین کالبدی می‌شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده روز پنجشنبه در همایش مدیران استان‌های تالابی و دریایی کشور در هتل پارس اهواز، با اشاره به همکاری‌های زیست محیطی شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: در قراردادی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۳۰ میلیارد ریال برای نقشه برداری و تعیین کالبدی یک میلیون هکتار از تالاب‌ها به کمک پهپاد اختصاص یافته است.

به گفته وی این طرح به صورت فوری در ۱۰ روز آینده آغاز می‌شود که اولویت هورالعظیم و نوار ساحلی جنوب کشور است.

وی بیان کرد: پهپاد ویژه با دوربین‌های پیشرفته در آینده نزدیک توسط سازمان حفاظت محیط زیست ساخته و تحویل می‌شود که امکان عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت بالا برای تعیین کالبدی را دارد؛ این کار مشابه اقدامی است که با همکاری سازمان هوا فضای وزارت علوم برای شناسایی لکه های نفتی در دریا آغاز شده است.

تدوین برنامه مدیریت جامع برای ۳۴ تالاب کشور

لاهیجان‌زاده همچنین با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی اعتبارات مدیریت تالاب ها در سال آینده گفت: برنامه مدیریت جامع برای ۳۴ تالاب کشور تدوین و این برنامه در ۱۷ تالاب مصوب شده است.

وی افزود: برنامه مدیریت جامع در ۱۰ تالاب کشور در حال اجراست و در اعتبارات سال ۹۹ و ۹۸ پیش‌بینی شده برنامه مدیریت جامع ۱۷ تالاب دیگر اجرایی شود.

لاهیجان‌زاده با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در تعدیل دما و کاهش گرد و غبار در خوزستان گفت:  طبق اعلام رییس آموزش و پرورش خوزستان، به دلیل گرم‌تر شدن هوای استان، مدارس یک ماه زودتر تعطیل می‌شود که به این دلیل دوره تحصیل در خوزستان یک سال از کشور عقب است؛ از آن بدتر اینکه ۱۸ روز از سال تحصیلی ۹۷ به دلیل گرد و غبار در این استان تعطیل شده است.

وی ادامه داد: تالاب‌ها علاوه بر اینکه یک هویت ملی هستند، دارای مسایل اقتصادی و اجتماعی هستند که از جمله آن تاثیر خشک شدن تالاب ها بر اقتصاد جوامع محلی و تشدید حاشیه‌نشینی است.

لاهیجان‌زاده از همکاری اتحادیه اروپا در پروژه مدیریت یکپارچه و احیای تالاب هامون و حمایت از توسعه معیشت جایگزین برای جوامع محلی خبر داد و اضافه کرد: این پروژه با اعتبار ۱۰ میلیون یورو در اوایل سال ۲۰۲۰ ابلاغ می‌شود که اثرگذاری زیادی در منطقه خواهد داشت.

وی تشکیل شورای عالی تالاب به ریاست معاون اول رییس جمهوری را یادآور شد و بیان کرد: این شورا هر چهار ماه یکبار برگزار می‌شود که دومین جلسه آن، یکشنبه آینده، به بررسی مسایل تالاب میانکاله اختصاص دارد.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه سامانه اطلاعاتی تالاب‌ها فردا به مدیران مربوطه ارایه می‌شود، افزود: طرح افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف در ۱۵۰ روستای حاشیه دریاچه ارومیه اجرا شده که امیدواریم گسترش یابد.

نفت هورالعظیم را تکه تکه کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین در این همایش با اشاره به آلودگی ناشی از فعالیت های نفتی در هورالعظیم گفت: هورالعظیم به دلیل توسعه فعالیت‌های نفتی به مخازن و تکه‌های متعددی تبدیل شده است.

محمدجواد اشرفی افزود: به دلیل فعالیت‌های نفتی بسیاری از آلودگی‌های نفتی به سمت تالاب هورالعظیم هدایت می‌شوند اگرچه در سال‌های اخیر محیط زیست خوزستان تلاش‌ زیادی کرده که این تهدید را به حداقل برساند ولی این دلیل همیشگی است.

به گفته وی سعی شده است که با ساخت دریچه، توازن آبی میان مخازن هورالعظیم برقرار شود و این مضرات به حداقل برسند.

وی یکی دیگر از تهدیدهای تالاب‌های خوزستان را تخلیه فاضلاب شهری بیان کرد و افزود: تالاب میانگران در ایذه در معرض آلودگی ناشی از تخلیه فاضلاب شهر ایذه است که به صورت مستقیم وارد آن می‌شود.

اشرفی، میزان شکار و صید غیرمجاز در خوزستان را «بی‌رحمانه» توصیف کرد و گفت: صید ماهی با شوکر افزایش یافته این در حالی است که امکانات ادارات محیط زیست بسیار محدود است.

وی همچنین با معرفی تعدادی از تالاب‌های خوزستان گفت: تالاب شادگان با ۵۰۰ هزار هکتار در سال ۵۴ در رامسر سایت ثبت شده است؛ این تالاب با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد، از سه اکوسیستم شیرین، شور و لب شور به وجود آمده و تنوع زیستی بی‌نظیری دارد.

اشرفی، تالاب‌های میانگران، بامدژ و خوریات خلیج فارس را در خوزستان یادآور شد و افزود: هورالعظیم با مساحت ۳۶۰ هزار هکتار که یک سوم آن معادل ۱۲۰ هزار هکتار در ایران و دوسوم دیگر در عراق، میانگران با مساحت چهار هزار هکتار در خوزستان واقع هستند.

وی با بیان اینکه تالاب‌های خوزستان از نظر ذخایر جانوری و گیاهی ویژگی خاصی دارند، اضافه کرد: بر اساس گزارش UNDP (برنامه عمران ملل متحد) حدود ۱۶۴ گونه جانوری در هورالعظیم مشاهده شده و ۱۰ گونه در معرض انقراض نیز فصل زمستان گذری خود را در شادگان و هورالعظیم می‌گذرانند و این دو تالاب نقاط نهایی و آخرین مقصد سفر پرندگان مهاجر هستند.

اشرفی بیان کرد:تالاب های خوزستان با توجه به ویژگی‌های هیدرولوژیکی نقش بی‌بدیلی در هدایت جریان‌های آبی دارند، به طوری که در بهار امسال شهرها و روستاهای زیادی از سیل نجات یافتند.در این سیل هورالعظیم حدود چهارمیلیارد متر مکعب آب و شادگان حدود سه میلیارد متر مکعب آب را در خود جای دادند و بخش قابل توجهی از خوزستان را از بحران سیل نجات دادند.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور و در خوزستان قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم دیگر در عراق است.

این تالاب به عنوان یکی از کانون های بحرانی گرد وغبار شناخته شده است.

کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست عصر چهارشنبه وارد اهواز شد و در نشست کارگروه مقابله با گرد و غبار شرکت کرد. حضور در همایش مدیران تالابی و دریایی سازمان، بهره برداری از اداره محیط زیست هویزه و نشست تخصصی مدیران تالاب از برنامه های روز پنجشنبه کلانتری  است. لاهیجان زاده در این سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست را همراهی می‌کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار