تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۹۳۵۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ریزگرد در خوزستان
دبیر کارگروه ملی مبارزه با ریزگرد گفت: خوزستان با دریافت ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بالاترین استان از لحاظ تخصیص در بخش مبارزه با ریزگرد است. دومین نشست ستاد ملی مبارزه با ریزگرد امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد.
خوزستان مشکل زیر ساختی دارد

در این نشست کیومرث حاجی‌زاده معاون استانداری خوزستان در ابتدای این نشست بیان داشت: خوزستان از مشکل زیرساخت رنج می‌برد. مشکلاتی مانند ریزگردها، نبود کانال های دفع آبهای سطحی و فاضلاب نیاز به عزم ملی دارد.

وی افزود: مرکز شهر اهواز سه روز است زیر آب رفته و بخش عمده‌ای از مرکز شهر و مناطقی مانند کیانشهر، معین‌زاده و چهارراه زند با آبگرفتگی روبه‌رو هستند. قدمت لوله‌های فاضلاب اهواز 70 سال است.

حاجی‌زاده گفت: سامانه بارشی قوی استان را تحت شعاع قرار داد و از طرفی در دستگاه‌های مانند شهرداری و آبفا مشکلات ساختاری و تجهیزاتی داریم.

وی با اشاره به مساعدت مقام معظم رهبری برای حل مشکلات خوزستان بیان داشت: با پیگیری نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و استانداری فاضلاب شهر اهواز و نوسازی آن مورد اولویت کشور قرار گرفته است.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به برکات بارندگی های امسال در کشاورزی گفت: اتمام خشکسالی 16 ساله، کشت 250 هزار هکتاری شلتوک و کلزا علاوه بر برکاتی که برای مردم استان داشت کمک شایانی نیز به سبد غذایی کشور کرد.

علی‌محمد طهماسبی بیرگانی دبیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در ادامه بیان کرد: در سال 98-97 دولت 600 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است و در چهار سال گدشته جزو اولویت‌های اصلی دولت است.

وی به نهر شهید پورشریفی برای آبرسانی به نهال کشت شده در کانون های ریزگردها اشاره و گفت: اتمام عملیات اجرایی این طرح جزو اولویت‌ها است.

دبیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به مساله اقتصاد مقاومتی در حوزه ریزگردها ادامه داد: با توجه به بارش‌های خوزستان و دیگر نقاط کشور و در راستای اقتصاد مقاومتی، تاکید ما بر اجرای عملیات‌هایی با اثربخشی بالا و هزینه کم است؛ قرق و مدیریت چرا یکی از این راهکارها است زیرا نهال‌کاری نیاز به کشت و آبیاری دارد و هزینه بیشتری در پی دارد.

امید حاجتی رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان بیان کرد: از 350 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریزگرد در سال 97 ، سهم استانی 70 درصد و مابقی تخصیص ملی شدند.

وی افزود: ارزیابی ها نشان می‌دهد در استان در این زمینه کارهای مفیدی صورت گرفته است. عملیات اجرایی دستگاه ها در استان در زمینه خرید تجهیزات قابل قبول است.

شهرداری و منابع طبیعی به تعهدات خود در مقابله با ریزگرد عمل نکردند

حاجتی بیان داشت: در بین دستگاه‌ها دو دستگاه به‌دلیل کسر تخصیص به تعهدات خود عمل نکرده است. یکی از دستگاه‌ها شهرداری اهواز و دیگری اداره منابع طبیعی خوزستان است. اداره منابع طبیعی در این زمینه 74 درصد پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

سبزه‌زاری رئیس سازمان هواشناسی خوزستان در این نشست اظهار داشت: کانون‌های ریزگردها پس از بارش تثبیت نشدند. جنس خاک مناطق کانون ریزگردها طوری است که سریع آب آن تبخیر می‌شود.

وی افزود: سال گذشته اگر سامانه شدید باد در منطقه فعال بود مجدد ریزگرد داشتیم. متاسفانه امسال هیچ اعتباری در این زمینه به هواشناسی تخصیص داده نشده است.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار